Afdingen bij aanschaf nieuwe motor

Ding jij af bij aanschaf van een nieuwe motor

  • ja

    Stemmen: 90 90,9%
  • nee

    Stemmen: 9 9,1%

  • Totaal aantal stemmers
    99
Waar ik wel benieuwd naar ben:

Wat is jullie ervaring van wat je van de standaard prijzen van nieuwe motorfietsen af kan krijgen als je niets inruilt en ook geen opties besteld waarop ze weer marge kunnen maken.

Dat geeft in ieder geval een vast meetpunt waarop je nou korting krijgt.
 
Mijn broer heeft een hele andere methode van bieden. Als hij iets wil hebben dan bekijkt hij de advertenties die er het langst opstaan. Vervolgens biedt hij een belachelijk laag bedrag op meerdere ad's.

Het zou je verbazen hoevaak verkopers nog serieus op je bod reageren! }) }) })

Nadeeltje is wel dat 2 van de 3 keer het product al verkocht is :/

Zwaar hinderlijk die mensen, heb je niks aan
 
Ik snap niet dat er mensen zijn die zaken liever weggooien dan verkopen voor een (in hun ogen) te lage prijs.
De waar weggooien is een emotionele reactie die je niks oplevert. Je hebt er alleen jezelf mee.
 
Waar ik wel benieuwd naar ben:
Wat is jullie ervaring van wat je van de standaard prijzen van nieuwe motorfietsen af kan krijgen als je niets inruilt en ook geen opties besteld waarop ze weer marge kunnen maken.
Dat geeft in ieder geval een vast meetpunt waarop je nou korting krijgt.

Je hebt ongeveer 6-8% ruimte op de aanschafprijs. De truc is dan de dealer te vinden die je die ruimte ook geeft.
Overigens: soms kan het juist voordelig zijn om korting te bedingen op accessoires etc. Uiteraard heeft de winkelier daar z'n marge weer op, maar dat maakt korting bedingen juist makkelijker.
 
@ speakerfreak: Haha zal het mijn broer doorgeven haha :P

@ bikefreak: Het is een ego ding. Door het niet voor een stuiver te verkopen maar weg te gooien hou je de eer aan jezelf. Als je zoiets doet dan weegt het beetje geld dat het opbrengt niet op tegen de deuk in je imago die je oploopt.

Je ziet het zelfs in de beste films 8-)
(Denk aan de Titanic waar de kapitein van het schip liever met het schip ten onder gaat dan vlucht via een reddingsbootje)
 
laats ook via marktplaats mijn motor gekocht, die man heeft gewoon de prijs erop gezet wat die wilde hebben. Hij had toen vijf gegadigden voor die prijs en ik was gelukkig de eerste. Heerlijk zaken doen op die manier en dat er dan niet gepingeld hoeft te worden maar gelijk 1 goede prijs en klaar. Heb toen ook de vraag gesteld of er aan de prijs nog iets gedaan kon worden en toen was het heel simpel nee dan gaat die naar iemand anders.
 
Ik snap dat afdingen gewoon niet, waarom niet zelf een motor halen bij een importeur, dan heb je meteen de dealerkorting.
Zo werkt dat ook met onderdelen, direct bestellen bij de fabrikant, zodat er dan niemand tussen kan zitten die geld van je gaat stelen.
Moet toch niet gekker gaan worden, tegenwoordig wil iedereen geld aan allen verdienen en ook aan onze hobby.
Moest verboden worden.
 
Ik snap dat afdingen gewoon niet, waarom niet zelf een motor halen bij een importeur, dan heb je meteen de dealerkorting.
Zo werkt dat ook met onderdelen, direct bestellen bij de fabrikant, zodat er dan niemand tussen kan zitten die geld van je gaat stelen.
Huh kan dat? :?
 
Ik snap dat afdingen gewoon niet, waarom niet zelf een motor halen bij een importeur, dan heb je meteen de dealerkorting.
Zo werkt dat ook met onderdelen, direct bestellen bij de fabrikant, zodat er dan niemand tussen kan zitten die geld van je gaat stelen.
Moet toch niet gekker gaan worden, tegenwoordig wil iedereen geld aan allen verdienen en ook aan onze hobby.
Moest verboden worden.

Meestal kan dat niet. De importeur doet meestal geen zaken met partikulieren te veel gedoe en ze concureren met hun eigen dealernetwerk. Dat willen de dealers niet.

Maar wellicht kan het hier en daar als je zelf een eigenzaak hebt.

Mijn ervaring met een auto is 10% van de nieuw prijs is mogelijk.
 
Ik heb 2x een 2e handsje via een dealer gekocht. Echt afdingen op de prijs (1500? en 2200) heb ik niet gedaan, maar heb wel mijn oude fietswrak tegen het 'rijklaar' maken weggestreept, en meestal werd er wel wat vervangen dat toch vervangen moest worden: remschijven of accu's. Daarnaast heb je een maand garantie (die moet je wel bedingen), wat bij mijn eerste fiets zeker handig bleek (verstopte carbs ivm verrubberde benzine).
Al die 'service' krijg je niet bij een particulier, terwijl een particuliere fiets wel dezelfde gebreken heeft.

Edit: Kuch - excuses voor het offtopic gehalte... -O-
Geen ervaring met aanschaffen van nieuwe nieuwe motoren.
 
Laatst bewerkt:


Meestal kan dat niet. De importeur doet meestal geen zaken met partikulieren te veel gedoe en ze concureren met hun eigen dealernetwerk. Dat willen de dealers niet.

Maar wellicht kan het hier en daar als je zelf een eigenzaak hebt.

Mijn ervaring met een auto is 10% van de nieuw prijs is mogelijk.

Hallo jongens,
Volgende keer moet hij toch echt die sarcasme smiley gebruiken zodat iedereen hem snapt _O- _O-

Percentage korting bij nieuwe auto's is afhankelijk van het model en type auto en geen standaard regel ;)
 
Waar ik wel benieuwd naar ben:

Wat is jullie ervaring van wat je van de standaard prijzen van nieuwe motorfietsen af kan krijgen als je niets inruilt en ook geen opties besteld waarop ze weer marge kunnen maken.

Dat geeft in ieder geval een vast meetpunt waarop je nou korting krijgt.

Ik had nog geen motorkleding en kreeg die ter waarde van 10% erbij, maar doe je daar niks mee in deze tijd moet procent of 5 tot 10 lukken lijkt me.

Rijklaarkosten kunnen er ook vaak wel af trouwens...
 
Kortingspercentage zal ook sterk afhangen of je een nieuw model in het voorjaar koopt, of een model (dat het volgende jaar wordt vervangen) in het najaar. In het laatste geval kun je veel korting krijgen.
 
Hallo jongens,
Volgende keer moet hij toch echt die sarcasme smiley gebruiken zodat iedereen hem snapt _O- _O-
;)


Nee hoor nu meen ik het, O-) waarom het brood op de plank van een ondernemer misgunnen uit eigen belang.
Gewoon rechtstreeks proberen, ik ken wel enkele importeurs en fabrikanten die gewoon dood leuk leveren aan particulieren hoor.
En wie dat zijn moet je gewoon zelf uitzoeken.
Voor de mensen met een baas baan die willen ook niet dat hujn werkgever elke maand gaat onderhandelen over jouw salaris :W
 
Je hebt ongeveer 6-8% ruimte op de aanschafprijs. De truc is dan de dealer te vinden die je die ruimte ook geeft.
Overigens: soms kan het juist voordelig zijn om korting te bedingen op accessoires etc. Uiteraard heeft de winkelier daar z'n marge weer op, maar dat maakt korting bedingen juist makkelijker.

absoluut, een dealer wil veel liever accesoires erbij geven.

Maar, een merkdealer werkt met percentages over verkochte aantallen. (meer verkochte aantallen = meer korting). Dus zowel verkochte aantallen als dealermarge zijn belangrijk. Soms kan een dealer meer verdienen aan een aantal motoren goedkoper wegdoen dan de volle mep dealermarge te rekenen.
Ik heb met mn div zowel korting als accesoires gehad, aangezin ik een offerte bij een concurrent had die voordeliger was. dan kan je zeggen: voor die prijs en anders houdoe. maar als de verkopen goed zitten in de maand dat jij hard wil afdingen, dan zegt je dealer gewoon :W
 
Vraag prijs is vraagprijs. Een tokkie zijn om af te dingen gaat er bij mij niet in. Een lamlul zijn om direct de volle mep te betalen wel.

Marktplaats biedingen zijn idd vaak niet rieel, te laag of de bieder laat niks meer van zich horen. En ik moet bekennen hier ook vaak schuldig aan moet zijn, bieden en niet kopen. Dit omdat mijn bod niet aanvaard word en de koper er meer voor wil hebben. Zodra ik een motor zoek zal ik ook +- 20 of 30 biedingen plaatsen (afhankelijk van het aantal advertenties die mij aantrekken) op motoren die ver boven mn budget zitten met een ""te laag" bod. Hierdoor krijg ik soms de raarste mailtjes op terug. "Je mag voor dat geld de velgen eronder weg draaien".
Het plaatje van.. bieden op iets wat je niet gezien/bereden hebt... Ja, men heeft een budget. Je spreek met de koper een bedrag af voor hoeveel de motor mee mag als de motor aan jouwn eisen voldoen. Gaat de koper niet accoord met het maximale bod dan bespaar je jezelf een retourtje teleurstelling. Dus een prijs afspreken voordat je de motor gaat bewonderen lijkt me meer dan normaal.
 
:^

Heb alle 3 mijn motoren ook via MP gekocht, maar ik ga daar niet bieden. Is zo'n onzin om op iets te bieden waarvan je de staat niet eens weet. Het onderhandelen begint pas bij de bezichtiging na de proefrit.

Bij nieuwe motoren kan je ook gewoon onderhandelen over de prijs, er is zoveel ruimte voor. Bij de ene dealer gaat het wat makkelijker dan bij de andere...
:^ overal "moet"(eigen keus maar zonde van je geld als je het niet doet) je bij afdingen ik heb bij mijn motorpak 150 euro eraf geluld mijn helm een gratis donker vizier bij gekregen, op bijna alle dure aankopen kun je afdingen!
 
Laatst bewerkt:
Vraag prijs is vraagprijs. Een tokkie zijn om af te dingen gaat er bij mij niet in. Een lamlul zijn om direct de volle mep te betalen wel.

Marktplaats biedingen zijn idd vaak niet rieel, te laag of de bieder laat niks meer van zich horen. En ik moet bekennen hier ook vaak schuldig aan moet zijn, bieden en niet kopen. Dit omdat mijn bod niet aanvaard word en de koper er meer voor wil hebben. Zodra ik een motor zoek zal ik ook +- 20 of 30 biedingen plaatsen (afhankelijk van het aantal advertenties die mij aantrekken) op motoren die ver boven mn budget zitten met een ""te laag" bod. Hierdoor krijg ik soms de raarste mailtjes op terug. "Je mag voor dat geld de velgen eronder weg draaien".
Het plaatje van.. bieden op iets wat je niet gezien/bereden hebt... Ja, men heeft een budget. Je spreek met de koper een bedrag af voor hoeveel de motor mee mag als de motor aan jouwn eisen voldoen. Gaat de koper niet accoord met het maximale bod dan bespaar je jezelf een retourtje teleurstelling. Dus een prijs afspreken voordat je de motor gaat bewonderen lijkt me meer dan normaal.

En de prijs die je afspreekt, is dan een maximumprijs, mits de motor aan alle te verwachte voorwaarden voldoet. En aangezien een tweedehands motor heel snel 'iets' heeft, is heronderhandelen ook logisch.
 
Nee, als ik 10.000 wil betalen, dan betaal ik 10.000, en zeker niet meer. Dus anders gewoon geen deal, klaar. Wat de dealer mij wel of niet kwalijk neemt zal me worst wezen, ik ben de klant, niet hij :?
Ik wel eens zien hoe dat dan gaat als jij iets wil hebben, maar de prijs staat je niet aan. Zonder te zeggen dat je minder wil betalen toch minder betalen.


Dealer: Hallo Gilles, mooie motor he?

Gilles:Ja

D: Kopen?

G: Kost dat?

D: 12000 Euro

G: Nee

D: Waarom niet?

G: Zeg ik niet.

D: huh:? Is 'ie te duur?

G: Zeg ik niet, ik ben geen tokkie..

D: Euh ok... :X


O-) _O- _O- _O-
 
Ik wel eens zien hoe dat dan gaat als jij iets wil hebben, maar de prijs staat je niet aan. Zonder te zeggen dat je minder wil betalen toch minder betalen.


Dealer: Hallo Gilles, mooie motor he?

Gilles:Ja

D: Kopen?

G: Kost dat?

D: 12000 Euro

G: Nee

D: Waarom niet?

G: Zeg ik niet.

D: huh:? Is 'ie te duur?

G: Zeg ik niet, ik ben geen tokkie..

D: Euh ok... :X


O-) _O- _O- _O-

Whaha lekker droog :P
 
Ik wel eens zien hoe dat dan gaat als jij iets wil hebben, maar de prijs staat je niet aan. Zonder te zeggen dat je minder wil betalen toch minder betalen.


Dealer: Hallo Gilles, mooie motor he?

Gilles:Ja

D: Kopen?

G: Kost dat?

D: 12000 Euro

G: Nee

D: Waarom niet?

G: Zeg ik niet.

D: huh:? Is 'ie te duur?

G: Zeg ik niet, ik ben geen tokkie..

D: Euh ok... :X


O-) _O- _O- _O-



Als een echte taaie zeg je toch gewoon:


G: Ik geef je 10000, en je pakt hem nu in. })

Klaar is kees.
 
:^

Heb alle 3 mijn motoren ook via MP gekocht, maar ik ga daar niet bieden. Is zo'n onzin om op iets te bieden waarvan je de staat niet eens weet. Het onderhandelen begint pas bij de bezichtiging na de proefrit.

Bij nieuwe motoren kan je ook gewoon onderhandelen over de prijs, er is zoveel ruimte voor. Bij de ene dealer gaat het wat makkelijker dan bij de andere...

Grotendeels mee eens, maar niet helemaal. Laatst van MP een "nieuwe gebruikte" auto gekocht. Maar omdat ik vond dat de vraagprijs, onafhankelijk van de staat van de auto, sowieso te hoog was, heb ik eerst een bod gedaan. En daarna, onder voorbehoud van de staat van de auto, gaan kijken. En ik hebt 'm nog gekocht ook :Y

Ontopic: natuurlijk ding je af bij een nieuwe motor. Wellicht heeft motorzaak A een aanbieding maar koop je liever bij motorzaak B, dan leg je ze dat netjes voor. Je kan ook zomaar een bod doen en hun reactie afwachten. Desnoods ding je af op aflever / rijklaar kosten of op slot / helm / kleding.

Althans, ik betaal liefst niet meer dan nodig is dus ik zou het altijd proberen. Sommige mensen lijken zich wel opgelaten voelen bij afdingen, maar daar heb ik geen last van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan