afgebroken tapeinden xj 600

12 nov 2011
12
0
verwegniestan
hallo allemaal, hier een nieuwe klusser.
Wie weet hoe ik het voor elkaar moet krijgen om uit mijn diversion 600 2 afgebroken tapeinden uit mijn blok te krijgen. ik weet inmiddels wel dat ik eerst het blok goed heet had moeten draaien alvorens de uitlaat te domonteren !!!!!!!!!! nu zijn er dus 2 afgebroken.
ik heb geprobeerd om t blok heet te stoken met brander en daarna nog eens geprobeert maar helaas. wie weet raad.
 
Vlak slijpen ( dat je een mooi recht stukje draadeind hebt )

Dan met een centerpons een tikje geven, dan met een dun boortje een gaatje er doorheen boren.
Voorzichtig zijn met deze stap, want een afgebroken boortje uitboren is niet leuk weet ik uit ervaring.

Dan een goede griptang er op ( of een moer er op lassen ) en losdraaien.
 
Vlak slijpen ( dat je een mooi recht stukje draadeind hebt )

Dan met een centerpons een tikje geven, dan met een dun boortje een gaatje er doorheen boren.
Voorzichtig zijn met deze stap, want een afgebroken boortje uitboren is niet leuk weet ik uit ervaring.

Dan een goede griptang er op ( of een moer er op lassen ) en losdraaien.
Wat is het zin van doorboren en dan een tang opzetten?
 
Of een linkse tappenset.
DSC03110.JPG
 
Linkse tappenset op M6 = wat mij betreft een no-go..

Wil je voldoende vlees in de bout houden dat de tap niet de bout "opzij" drukt zul je een dusdanig klein gaatje moeten boren dat er ( logischerwijs ) ook maar een dun links tapje in past..

Als een tapeind dusdanig vastzit dat hij breekt, kan je je wel voorstellen wat er gebeurt met dat dunne tapje ( +- 3 keer zo dun als m6 ) die breekt dus af.

En aangezien die linkse tappen meestal van gehard staal zijn, ben je verder van huis.

Linkse tapjes ( voor m6 en kleiner ) zijn handig om al loszittende draadeindjes te verwijderen ( draadeinden die bijvoorbeeld gelijk óf verzonken liggen en er dus geen andere mogelijkheden zijn )
 
Ik zou geen linkse tap gebruioken in een m6 boutje.
de konische punt maakt de bout nog dikker waardoor hij nog vaster komt zitten.
De kracht die je dan moet zetten op de dunne tap is vragen om moeilijkheden.



















:P
 
Halflive, heb je mijn bericht uberhaupt gelezen? :P
Nee, dat doe ik uit principe niet. Net als de meeste forummers, vandaar dat ik het even kort en bondig heb neergezet. Ik heb ook wel eens een uitgebreide uitleg op linkse tappen gegeven, maar dat is verspilde moeite.

Eigenlijk wilde ik zeggen: NEE LUL, NIET DOEN!!!
Maar dat is wel heel bot. :9
 
ja ik zit dus precies met hetzelfde probleem, ik heb een uitlaatbout die afgebroken is, hierna griptang werkte niet. hierna zei mijn schoonvader gebruik een linkse tap.. en die brak dus af in de bout. daarna zei die dat ik het glad moest slijpen tot op het alu. en nu kan ik dus helemaal niks meer.
is er iemand die gehard staal kan boren? heb namelijk mijn centerpunt gesloopt toen ik een centerpunt wou slaan. punt brak af.
 
ja ik zit dus precies met hetzelfde probleem, ik heb een uitlaatbout die afgebroken is, hierna griptang werkte niet. hierna zei mijn schoonvader gebruik een linkse tap.. en die brak dus af in de bout. daarna zei die dat ik het glad moest slijpen tot op het alu. en nu kan ik dus helemaal niks meer.
is er iemand die gehard staal kan boren? heb namelijk mijn centerpunt gesloopt toen ik een centerpunt wou slaan. punt brak af.
ja hoor, kost wel wat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan