Afschaffing van de wintertijd

Frenkie

Die hard MF'er
20 okt 2004
400
23
Brunssum
Facebook
In de nacht van afgelopen zaterdag heeft Nederland de klok weer een uur teruggezet. Hiermee zijn we weer overgegaan van de zomertijd naar de normale tijd: de wintertijd. Het zou voor de volksgezondheid echter beter zijn als de klok niet een uur was teruggezet. Sterker nog, in het voorjaar zou de klok eigenlijk nóg een uur vooruit moeten. Mensen houden dan veel meer tijd over om buiten actief te zijn. Dat stelt althans de Britse wetenschapper Mayer Hillman. Volgens Hillman zou zo'n dubbele zomertijd volwassenen driehonderd uur extra daglicht geven en kinderen tweehonderd uur. Gemiddeld zijn mensen volgens de wetenschapper slechts één of twee ochtenduren wakker. Van de tien tot elf uren dat zij in de middag en avond op zijn, brengen zij de helft in het donker door. Vooral kinderen en ouderen gaan dan niet meer naar buiten, uit angst voor onveiligheid of slecht zicht.
Motorrijders hebben het al niet makkelijk als het weer slechter word, maar verplichten om in het donker te gaan rijden is dat niet teveel van het "goede"? Wat vinden jullie ?
full
 
In de nacht van afgelopen zaterdag heeft Nederland de klok weer een uur teruggezet. Hiermee zijn we weer overgegaan van de zomertijd naar de normale tijd: de wintertijd. Het zou voor de volksgezondheid echter beter zijn als de klok niet een uur was teruggezet. Sterker nog, in het voorjaar zou de klok eigenlijk nóg een uur vooruit moeten. Mensen houden dan veel meer tijd over om buiten actief te zijn. Dat stelt althans de Britse wetenschapper Mayer Hillman. Volgens Hillman zou zo'n dubbele zomertijd volwassenen driehonderd uur extra daglicht geven en kinderen tweehonderd uur. Gemiddeld zijn mensen volgens de wetenschapper slechts één of twee ochtenduren wakker. Van de tien tot elf uren dat zij in de middag en avond op zijn, brengen zij de helft in het donker door. Vooral kinderen en ouderen gaan dan niet meer naar buiten, uit angst voor onveiligheid of slecht zicht.
Motorrijders hebben het al niet makkelijk als het weer slechter word, maar verplichten om in het donker te gaan rijden is dat niet teveel van het "goede"? Wat vinden jullie ?[afbeelding]


niemand verplicht je om in het donker motor te rijden
 
uhm je rijd toch sowieso in het donker.. Of het nu een uur eerder of later wordt?
Bij het ene rij je savonds in het donker, bij de ander in de ochtend..?

er van uitgaande dat het een woon/werk ritje is
 
Ben het volledig eens met het eerste deel van je stelling, wintertijd is niet meer van deze tijd, was vroeger handig voor de aristocraten, konden ze de 'loonslaven' vroeger bij daglicht laten beginnen... Zomertijd twee uur shiften prima idee, lekker tot 12 uur 's nachts knallen :]

Motor rijden in het donker lijkt me betrekkelijk veilig, minder afleiding voor koekblikkers en je licht valt tenminste op...
 
Laatst bewerkt:
Ik zou nog een stapje verder willen gaan, persoonlijk ben ik voor afschaffing van tijd sec.
 
ik zeg lekker naar zuid europa verhuizen, altijd warm en zon.
 
Wintertijd is inderdaad de correcte tijd. GMT (Greenwich mean time) is de exacte zonnetijd waarbij de zon om 12 uur op 't hoogste punt zit, op de Greenwich merediaan iig. In Nederland zitten we daar 5-6 graden vanaf (20-30 minuten) en met zomertijd dus anderhalf uur.

Gewoon altijd wintertijd *O*
 
Laatst bewerkt:
Ja, in plaats van de klok een uur vooruit alles gewoon een uur eerder, om 7 uur beginnen met werken, goeie tijden om 19.00 enz enz
 
Je kunt ook gewoon een uur eerder naar je werk gaan en een uur eerder weer naar huis om hetzelfde effect te bereiken.
Om het geheel te vervolmaken kun je ook je persoonlijke huistijd (PHT) instellen.

Als je dat ook met de kalender doet kun je bv elke dag jarig zijn, of het is elke dag kerstmis, net wat je wilt. *O* :]
 
Laatst bewerkt:
er zijn hier voorstanders om tijd afteschaffen.
het nadeel hievan is dat je niet meer kunt zeggen wat je topsnelheid is, en je hebt natuurlijk ook niks maar aan je snelheidsmeter maar dat is niet erg want die mag er van mij sowieso af, hoe lichter hoe beter *O*
je kunt zelf ook wel zien hoe snel alles voor bij gaat :Y
 
Ben het volledig eens met het eerste deel van je stelling, wintertijd is niet meer van deze tijd, was vroeger handig voor de aristocraten, konden ze de 'loonslaven' vroeger bij daglicht laten beginnen... Zomertijd twee uur shiften prima idee, lekker tot 12 uur 's nachts knallen :]

Motor rijden in het donker lijkt me betrekkelijk veilig, minder afleiding voor koekblikkers en je licht valt tenminste op...
Alleen jammer dat het pas in de tweede wereldoorlog door de duitsers voor het eerst ingevoerd is.
 
Motorrijders hebben het al niet makkelijk als het weer slechter word, maar verplichten om in het donker te gaan rijden is dat niet teveel van het "goede"? Wat vinden jullie ?
|

Wat wil je dan, een avondklok die motorrijders verbiedt in het donker te rijden zodat niemand hen kan verplichten in het donker te rijden :')
 
Ja, in plaats van de klok een uur vooruit alles gewoon een uur eerder, om 7 uur beginnen met werken, goeie tijden om 19.00 enz enz
:^
maar dan beginnen ze te miepen dat ze "niet zo vroeg naar hun werk willen". Klok verzetten geeft hetzelfde effect als een uur eerder beginnen |(
En dan de onzinuitspraak dat het "een uur langer licht is" |( Het is geen seconde langer licht, het is alleen later donker. Maar dus ook later licht :P
 
Al die drukte om dat uurtje per jaar.... _O-

"stress..... slecht voor gezondheid.....verkeersdoden"

Neem ploegendienst medewerkers als politieagenten, ambubroeders en ziekenhuispersoneel. In 1 week zie je alle hoeken van het etmaal. Van een dag- naar avonddienst verschilt al 8 uur. En dan heb ik het nog niet over nachtdiensten. :z
 
Laatst bewerkt:
:^
maar dan beginnen ze te miepen dat ze "niet zo vroeg naar hun werk willen". Klok verzetten geeft hetzelfde effect als een uur eerder beginnen |(
En dan de onzinuitspraak dat het "een uur langer licht is" |( Het is geen seconde langer licht, het is alleen later donker. Maar dus ook later licht :P

Is dat vroeg ?

Ik begin om 05:00 uur
 
Alleen jammer dat het pas in de tweede wereldoorlog door de duitsers voor het eerst ingevoerd is.
Was wel een wereldoorlogje eerder. En in Nederland deden we dat helemaal zelfstandig.

De tijd nog meer verkloten door niet alleen zomertijd tot standaardtijd te maken (wat toch al ruim anderhalf uur voorloopt op de werkelijke tijd) maar daar zelfs nog een uurtje aan toe te voegen lijkt me een beetje slecht plan. Enig idee waarom die wake up lights van Philips zo populair zijn?
 
Alleen jammer dat het pas in de tweede wereldoorlog door de duitsers voor het eerst ingevoerd is.


:N

In Nederland is de zomertijd in 1977, vanwege de oliecrisis, opnieuw ingevoerd. Ook van 1916 tot 1945 was de zomertijd van kracht. Uitvinder is de Engelse aannemer William Willett in 1907.

bron: http://www.knmi.nl/cms/content/31582/zomertijd

Van mij mogen ze hem afschaffen zie niet direct het nut ervan.
 
Die eekhoorntjes hebben het veel beter bekeken. Die doen hun ogen dicht en worden weer wakker als die saaie winter weer voorbij is. Mis je ook mooi die sombere familie verplichtingen rond kerst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan