all/offroad kopen, maar welke....?

timberleek

Rookie
3 mei 2010
10
0
Hallo,

Misschien kunnen de ervaringsdeskundigen wat licht werpen op mijn dilemma. Ik wil graag een off/allroad kopen voor erbij, maar hoe meer ik zoek hoe minder ik weet wat ik wil.

Ik wil lekker gaan spelen op onverharde wegen, maar ook zand en water/modder lijkt me wel leuk om eens lekker asociaal doorheen te rijden. Aan de andere kant wil ik er ook nog enigszins comfortabel mee kunnen rijden op normale wegen. Daarom wil ik ook niet voor een te klein blokje gaan (350cc enzo). Dat moet in verhouding voor mij denk ik te hard werken en is vaak te onderhoudsgevoelig. Een 600cc'tje leek mij een goede compromis, fatsoenlijk vermogen om nog eens buiten de bebouwde kom te komen.

Van diverse mensen heb ik al gehoord dat een XT600(E) een goed idee zou zijn. Goede allrounder, kan redelijk in het terrein en werkt op de weg prima. Vanaf daar ben ik ook uitgekomen op een XT600z Tenere. voor wat ik heb gevonden weinig verschil buiten de grotere tank en wat elektra. Eigenlijk lijkt dat me wel wat. Maar wat denken jullie? Ik verwacht geen hardcore offroad rijden, maar er moet wel leuk mee gespeeld kunnen worden.

Maar bij XT's houdt het niet op. Inmiddels kom ik tegen:
meer offroad stijl:
Honda XR (geen transmissiedemper toch?)
Honda XL (zou dan beter zijn denk ik)
Yamaha TT (duur of heel oud met alleen trommels)

Meer allroad:
Kawa KLE/KLR/KLX (schijnen underpowered en zwaar te zijn)
Yamaha XTz tenere (lijkt me wel wat eigenlijk)
Honda NX Dominator (Schijnt offroad niet echt wat te zijn)
Suzuki DR (zeer wisselende berichtgeving)

Allemaal ca 600cc, allemaal met meningen op internet. In hoeverre kloppen die überhaupt?

Met wat ik wil doen en wat ik gehoord/gelezen heb lijkt een 600 tenere mijn heel fijn. Niet ideaal offroad, maar goed genoeg om lekker te spelen. En op de weg ook goed bruikbaar. Bovendien schijven voor en achter. Veel xt/xr's enzo hebben 1 of geen schijven in de leeftijd/prijsrange waar ik kijk.

Klinkt goed? Of hebben jullie betere ideëen?
Ik ben niet bekend met off/allroads, vandaar dat ik het graag even navraag.

alvast bedankt
Tim
 
Tenere is tof, maar niet echt speels offroad, eerder capabel. Begrijp me niet verkeerd, het ding kan alles, maar spelen? Daar is hij wat te zwaar en hoog voor.
Ik heb er zelf eentje, doe er alles mee.
DR 650 is meer offroad geschikt, maar minder 'ik rij wel ff naar zuid frankrijk'.. TTR600 wil ik nog steeds heel graag eens proberen, ik vond de 250 het ideale on / off compromis, maar dan met (iets) te weinig power.

Schrijf de kleine cilinderinhoudjes niet zomaar af, zou ik zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Een LC4 is helaas alweer een flinke stap duurder. Ik ben eigenlijk aan het speuren naar een wat minder mooie motor met een prijskaartje in de 3 cijfers. (vandaar dat ik ook veel op 80's/90's modellen uitkom). Te mooi wil ik ook nog niet aangezien het vast wel een keer om gaat vallen in het veld.
Onderhoud lijkt me eerlijk gezegd wel meevallen van zo'n lc4 als ik dit lees: Adventure Rider

maar Tenere is een beetje twijfel dus?
Als ik dat topic zo lees denk ik dat ik vooral een beetje op enduro achtige manier zou rijden (alleen niet echt met die wedstrijdfactor). Maar een beetje onverhard, zandweggetjes, bosweggetjes etc
 
Laatst bewerkt:
Voor dat bedrag koop je vaak (niet altijd) andermans ellende, Ik heb 3 jaar geleden een Tenere gekocht voor +/- 300Euro met wat gebreken. Zuiger versleten (200), dynamo doorgebrand (45), nokkenasketting versleten (30), voorrem vast (nieuwe remzuiger gedraaid en seals), accu (30), Buddyseat overtrek en de tank hier en daar wat dicht moeten solderen. Voor de rest een prima fiets die me overal heeft gebracht waar ik heen wilde. Nog een dikke 10.000kms mee gereden voordat deze plaats moest maken voor iets lichters voor mijn vrouw.
Momenteel doe ik dat met de KLX250, de helft van het vermogen, veelvoud van de aanschafprijs, maar 4x zoveel fun.
 
full
 
Zelf sleutelen vind ik geen probleem. Ik weet ook wel dat ik in die prijsrange geen nieuwe motor ga krijgen.
Nu is 300 euro wel heel goedkoop. Tot nu toe zit ik een beetje te kijken in het 600-1000 euro gebied.
Vandaar dat ik ook kijk naar ca jaren 90 motoren. >2000 modellen voor die prijs is vaak echt wat mis mee.

edit:
Leuke XT, maar dat is een 500/550 toch? dat is toch weer een stapje ouder. ik heb toch wel voorkeur voor een schijfje (iig voor)
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf een klx 650 R uit '94, dan wel omgebouwd als sm en nog wat modificaties aan ophanging en remmerij maar moet zeggen deze bevalt me prima.

Is redelijk zwaar maarja is ook 650cc..power zat, volgens mij +/- 50pk.

Enige nadeel is dat er niet heel veel onderdelen te krijgen zijn.
 
Tja gaaf mxrider,

Maar misschien wel wat overkill voor mij als enorme noob-offroader.
En helaas echt boven budget :-(
 
ik zou door sparen voor een ktm lc4 ( beste vanaf bj 2003).
weinig onderhoud
kun je goed mee offroad
genoeg power
genoeg onderdelen voor te krijgen
je kunt ermee op vakantie

als je iets koopt wat aan een revisie toe is kun je ook diep in je buidel tasten.
 
Ik spreek uit ervaring met iets kopen wat een revisie nodig had zonder dat ik er argwaan van had. Voordat ik er mee kon rijden had ik bijna de aanschafprijs aan reparaties er in gestopt.
 
De ideale en betrouwbare alleskunner: HondaXL 500. Gisteren nog lekker mee de blubber in geweest en met Hemelvaart een weekend Ardennen ging ook prima. Beter is er niet.


reyV3wm.jpg
 
Laatst bewerkt:
je schrijft 'voor erbij'

waarbij? Als je namelijk al een goede motor hebt om lange afstanden, woonwerk of snelwegritten mee te doen moet je vooral iets kleins kopen. Een 250 cctje ofzo, extra licht extra fun
 
wil van mijn ktm 450 af wegens aanschaf 300.. hoef geen hoofdprijs, misschien iets voor jou?

pm me maar bij evt intresse
 
Ik heb een 600 tenere (zo'n oude, een 34L), een 660 tenere (ook zo'n oude, een 3YF) en een KTM LC4 Adventure. Ik zou zeggen: neem zo'n tenere als gassen zegt (een 3AJ, met van die dubbele koplampen). Die zijn mechanisch goed, relatief goedkoop en je kan eigenlijk alle onderdelen nog krijgen :)

Zo'n 660 is ook goed. Ik doe daar alles mee, maar dat ding is wel een stuk zwaarder dan een 600.
 
Laatst bewerkt:
Sorry voor de late reactie, ben de laatste paar dagen amper thuis geweest.

Maar on-topic:
Het is inderdaad een motor voor erbij. Ik heb ook een Kawa ZX9r die ik nu gebruik voor dagelijks vervoer. Dus je zou kunnen zeggen dat weggebruik niet echt nodig is.

Ik ben ook zelf even rond gaan kijken en zoals gewoonlijk is mijn idee weer volledig veranderd. Ik heb op de XT350 van een vriend van mij gereden. Kan niet anders zeggen dat dat wel heel leuk is. Weegt niks en je rijdt constant als een hooligan. :-). Hij zei ook dat hij er een stuk snelweg mee had gedaan en dat langere tijd ca 100 rijden best wel prima ging. Eigenlijk hoef ik dan niet eens perse iets zwaarders denk ik. Ik dacht een beetje in mijn achterhoofd te houden dat de kawa misschien een keer stuk is, of even onderhoud heeft oid, maar als hij prima 100 kan, kom ik met een 350 je ook wel een keer op mijn werk bijvoorbeeld.

Een andere vriend van me heeft een tenere 3aj. Daar ga ik nog wel even een stukje op rijden binnenkort. Maar ik vermoed nu wel weer dat het eigenlijk onnodig zwaar is voor mijn gebruik.

Die SV650 ombouw lijkt me niet echt iets om echt mee te offroaden. Lijkt me sowieso vrij zwaar en net niks kwa capaciteiten.
 
als je de luxe hebt twee motoren te kunnen rijden, dan lijkt me inderdaad een 350 een ontzettend goede optie!

DR350 kan ook nog, of een XR350. Ik zou zeggen kijk even op internet of er wat leuks tussen zit :)
 
Om te spelen is iets lichters (bijna) altijd prettiger, om op te rapen zeker.
 
vooral dat oprapen ja

als je toch een zware motor koopt, moet je deze deadlift-techniek video eens bekijken. Een goede deadlift werkt beter dan de "how to pick up a motorcycle" video's, in mijn ervaring met de xtz750
 
Laatst bewerkt:
Denk ook na over 2-takt of 4-takt. 2-takt geeft (volgens mij toch) meer plezier en is lichter van gewicht. 4-takt is dan weer veel zuiniger in gebruik.
Oudere motoren vragen ook wel wat meer aandacht in de garage, dus als het goedkoop moet blijven moet je graag sleutelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan