All season broek, waterdicht, met thermovoering én die er nog eens goed uitziet !

tja en motorrijden en goed beschermd en ook nog droog aan komen is vaak niet verenigbaar met er “cool” uit zien. Ik prefereer functionaliteit boven looks. Ik zie soms dames op de motor zitten met een legging en een jasje waar geen bescherming in kan…tja en dan vraag ik me af waarom ik er uit zie als een klein michelin popje….maar ja.. ik zit wel 100% droog en beschermd.
zonder echte waterdichte kleding ben je binnen een mum van tijd nat tot op je onderbroek…
 
Je hebt een punt, hoor.
Feit is dat ik geen 'doorrijder' ben. Ik heb niets tegen een regenbui of wat miezerige motregen, en vrieskou schuw ik ook niet, maar ik volg elke dag nauwgezet het weerbericht en als het echt met bakken uit de hemel zal vallen (of aan het vallen is), dan neem ik gewoon de auto. Mietje dat ik ben *D

Maar goed, dan blijven er nog genoeg dagen over om met de motor van en naar het werk te rijden. Zoals een droge winterdag, beetje zon, zo'n 3 à 4 graden.... zalig !
 
Mja, toch niet je dat...
Wellicht ga ik beter voor dit :

Slim fit model, eigenlijk om over je gewone jeans of broek aan te trekken.
Hier een youtube review (hier de Richa Stripper genoemd, maar voor zover ik kan zien, is het dezelfde)

Zo dient een motorbroek aan te sluiten.
Als ik deze gewoon over mijn motorjeans aantrek (met 3DO knie- en heupprotectoren), en de knieprotectoren verwijder uit de Concept 3, dan heb ik denk ik wel wat ik zoek. Koud zal ik het in elk geval niet hebben.

En deze jas erbij :

Dan moet het echt al een zondvloed zijn om niet droog thuis te komen...
Deze moet je volgens mij niet over je jeans aantrekken, dan zit het volgens mij voor geen meter meer.
 
Je hebt een punt, hoor.
Feit is dat ik geen 'doorrijder' ben. Ik heb niets tegen een regenbui of wat miezerige motregen, en vrieskou schuw ik ook niet, maar ik volg elke dag nauwgezet het weerbericht en als het echt met bakken uit de hemel zal vallen (of aan het vallen is), dan neem ik gewoon de auto. Mietje dat ik ben *D

Maar goed, dan blijven er nog genoeg dagen over om met de motor van en naar het werk te rijden. Zoals een droge winterdag, beetje zon, zo'n 3 à 4 graden.... zalig !
Zo vaak wordt je niet nat als je elke dag rijdt. Af en toe in november kun je pech hebben,.
 
Ik heb zelf de Richa softshell broek, die is goed waterafstotend. Getest in echt Ardennen-weer, na een uur in de harde regen begint t door te lekken op de naden.
Hij is wel langer droog gebleven dan ik had verwacht trouwens.

Pasvorm is overigens goed. Zit bovenin als jeans, lichtelijk stretch. Voldoende ruimte om over de laars heen te dragen, ook lang genoeg.
Het is wel een volwaardige motorbroek, dus géén over-broek (jeans eronder past niet / niet geschikt).
 
Zo zie je dat Gore-Tex bestaat in verschillende kwaliteiten en dat je de outfit correct moet aandoen.
(handschoenen onder de mouwen en broekspijpen over de laarzen en je jas moet zeker lang genoeg zijn dat hij over de broek blijft hangen.)
Dan kan er nog regen langs je nek in lopen maar daar heb ik eigenlijk nog nooit last van gehad al rijdend. (ik heb vaak een col aan)

Ik heb al eens het geluk gehad om 5u lang in een stevige bui te zitten.
Ik dacht dat ik doorweekt was maar het was gewoon zweet. (Gore-Tex kan niet ademen als het nat is)
Spring maar eens in de sloot met je Gore-Tex outfit. Kijken hoe nat je wordt. Capillaire werking en luchtdrukverschillen zorgen voor hetzelfde effect, als het maar hard genoeg regent.
 
Spring maar eens in de sloot met je Gore-Tex outfit. Kijken hoe nat je wordt. Capillaire werking en luchtdrukverschillen zorgen voor hetzelfde effect, als het maar hard genoeg regent.
Het sluit niet volledig waterdicht af, als je ene dak in het watergooit zal er ook water naar binnen lopen maar in normale omstandigheden niet.
Ik kan met mijn laars enkele minuten in een plas/emmer water staan zonder dat mijn voet vochtig wordt.
Cappilaire werking is niet van toepassing bij het membraan en de buitenstof zou waterafstotend moet zijn, dus daar ook al niet.

Het membraam werkt door vochtigheid en temperatuur verschil.

Ik kan je gewoon met zekerheid zeggen dat ik in mijn outfit altijd al droog gebleven ben.
En ik heb wel al enkele kilometers in de regen gedaan.
Ik rij soms ook tijdens een storm, lekker kalm op de weg en mooie taferelen.
Daar heb je veel drukverschillen maar toch nog droog gebleven.
En hard genoeg regenen heb ik ook enkele weken geleden meegemaakt toen ik tijdens die overstromingen aan het rijden was.
Mijn helm is niet zo waterdicht spijtig genoeg.

Genoeg off topic.
Ik denk dat het duidelijk is voor de TS.
 
Door capillaire werking komt het water via de manchetten, kraag en overlap broek en jas naar binnen. Als er een onderdruk heerst in je pak, en dat is het geval wanneer je rijdt, wordt het water zo je pak ingezogen. Sorry dat ik er meer van weet.
 
Een moeilijke combinatie denk ik. Jij wilt dun, waterdicht, warm. Not going to happen, tenzij je NASA achter je hebt.
Wat je wel kan doen is dunne warmtevoering + jeans, dan waterdichte dunne broek indien nodig. Nadeel is dat je tijdens het rijden niet even broek kan wisselen....
 
Mja, toch niet je dat...
Wellicht ga ik beter voor dit :

Slim fit model, eigenlijk om over je gewone jeans of broek aan te trekken.
Hier een youtube review (hier de Richa Stripper genoemd, maar voor zover ik kan zien, is het dezelfde)

Zo dient een motorbroek aan te sluiten.
Als ik deze gewoon over mijn motorjeans aantrek (met 3DO knie- en heupprotectoren), en de knieprotectoren verwijder uit de Concept 3, dan heb ik denk ik wel wat ik zoek. Koud zal ik het in elk geval niet hebben.

En deze jas erbij :

Dan moet het echt al een zondvloed zijn om niet droog thuis te komen...
De dagen beginnen onderhand weer korter te worden en dat wordt dus steeds vaker rijden in ochtend- en avondschemering en daarna rijden in het donker van en naar huis. Ik zie dat je er alles aan doet om eigenlijk niet gezien te worden op je motor.
Daarbij neem ik aan een helm in niet signaal kleuren om het helemaal af te maken. Alles voor de "looks".
Wanneer ga je nadenken over gezien worden?
Niet voor de "looks" maar voor de (eigen en vooral andermans) veiligheid? Dat ze jou op tijd zien.
 
De nieuwe generatie motorrijders is veel meer bezig met uiterlijk ....tijden veranderen en daar is niks mis mee....

Ik werd gisteren in mij fluo out fit ook weer geheel over het hoofd gezien dus dat zegt ook niks .

Mijn devies : alles is beter dan zwart 😩
 
@Hilco61 zijn outfit (zoals op de vorige pagina) maakt echt meer kans om gezien worden dan een wit helmpje op een stealth slim fit pakkie. En dan nog gaat het vaak genoeg (bijna) fout.
Je wilt niet weten hoeveel motor- en scooterrijders er jaarlijks niet gezien worden en het amper of niet kunnen navertellen.
Maar je ziet er in ieder geval goed uit als ze je niet zien. _O-
 
Laatst bewerkt:
Lijkt wel of elke motorrijder die geen fluo draagt een onverantwoordelijke nozem is... :?
Nee, absoluut niet, maar nadenken over je zichtbaarheid als een van de kwetsbaarste deelnemers aan het verkeer, is wel aan te raden.
Tweewielers worden stelselmatig slecht opgemerkt door automobilisten en zwaar verkeer (bus, vrachtwagen, etc) en om dan in bruin/groen/zwart/grijs op zo'n motor/scooter te gaan zitten, gaat je in ieder geval niet helpen. In vol fluo is geen garantie dat ze je in eens wel zien. Een prominente moderator van dit forum is eind juli zeer waarschijnlijk ook het slachtoffer geworden van zo'n : "Ik heb hem niet gezien" situatie. Heeft 4 weken in coma gelegen en lag op de trauma in Antwerpen. Reed op een politiemotor en werd toch niet gezien, lijkt het.
Dus garantie dat optimale zichtbaarheid je gaat redden, is er niet. Maar elke keer dat het wel werkt, is er eentje.
Ik had het trouwens vooral ook daar over in relatie tot later licht en vroeger donker worden de komende maanden. Dat helpt je zichtbaarheid niet.
 
Nee, absoluut niet, maar nadenken over je zichtbaarheid als een van de kwetsbaarste deelnemers aan het verkeer, is wel aan te raden.
Tweewielers worden stelselmatig slecht opgemerkt door automobilisten en zwaar verkeer (bus, vrachtwagen, etc) en om dan in bruin/groen/zwart/grijs op zo'n motor/scooter te gaan zitten, gaat je in ieder geval niet helpen. In vol fluo is geen garantie dat ze je in eens wel zien. Een prominente moderator van dit forum is eind juli zeer waarschijnlijk ook het slachtoffer geworden van zo'n : "Ik heb hem niet gezien" situatie. Heeft 4 weken in coma gelegen en lag op de trauma in Antwerpen. Reed op een politiemotor en werd toch niet gezien, lijkt het.
Dus garantie dat optimale zichtbaarheid je gaat redden, is er niet. Maar elke keer dat het wel werkt, is er eentje.
Ik had het trouwens vooral ook daar over in relatie tot later licht en vroeger donker worden de komende maanden. Dat helpt je zichtbaarheid niet.
Vaak wordt bij "het fluovolk" vergeten dat een passieve rijstijl er nog steeds voor zorgt dat je niet opvalt.
Bij een actieve rijstijl val je gewoon veel harder op, zelfs volledig in het zwart.
En een fluovestje over de motorjas dragen en dan een topkoffer van 60l monteren en vooraan een ruit van 1m hoog zodat de fluo niet meer zichtbaar is voor een auto chauffeur.
Of met fluo, 3 extra lampen en 10m reflectieve stroken 5 minuten lang in iemand zijn dode hoek rijden op de autosnelweg, of op 5m achter een vrachtwagen aansukkelen.

Ik denk dat er een topic is voor fluo discussies.
Deze is het niet..
 
Terug
Bovenaan Onderaan