Alles over de Aprilia RSV Mille - Deel 19 - Broaaap!!

Afgelopen week een fraaie Wilbers schokbreker op de kop getikt via Ebay overlaten komen uit Schotland ben benieuwd wat dit gaat doen onder de Mille👌. Mijn Ohlins R schokbreker komt hierdoor in de verkoop, is dit jaar geserviced, gereshimmed en voorzien van een sterkere veer. Mocht je interesse hebben in deze mooie Ohlins schokbreker let me know.
20231020_165241.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo,
Even voorstellen. Ik ben Bart en heb sinds een paar dagen een RSV1000r uit 2005. Mijn vorige motor was een Kawa ZXR750 waar ik heel lang op heb gereden. Nu dus Italiaans. Ik zal eens een foto posten en dit forum volgen.
Wat nogal zuur is, is dat ik gisteren in de schuur een fiets op de motor heb laten vallen (ja, hoe dan?). Nu zit er een barstje in het (heldere) glaasje van het knipperlicht rechtsachter. Wie weet waar jee een nieuwe kan bestellen? Ik kom er zelf niet goed uit. Alvast bedankt.
 
Hallo,
Even voorstellen. Ik ben Bart en heb sinds een paar dagen een RSV1000r uit 2005. Mijn vorige motor was een Kawa ZXR750 waar ik heel lang op heb gereden. Nu dus Italiaans. Ik zal eens een foto posten en dit forum volgen.
Wat nogal zuur is, is dat ik gisteren in de schuur een fiets op de motor heb laten vallen (ja, hoe dan?). Nu zit er een barstje in het (heldere) glaasje van het knipperlicht rechtsachter. Wie weet waar jee een nieuwe kan bestellen? Ik kom er zelf niet goed uit. Alvast bedankt.
welkom !
 
Ik heb een 1999 RSV overgenomen met een kapotte startkoppeling(deze ging stuk tijdens het ophalen, heb hem daarvoor zien lopen), deze is inmiddels vervangen.
Vreemde is dat die nu 1 slag maakt en daarna geen kracht lijkt te hebben om door te starten, ik verdacht het startrelais dus deze vervangen door een sterker exemplaar.
Dit maakte een klein verschil maar hij gaat nog steeds niet soepel rond, ik verdenk nu de startmotor, ik heb een HBM startbooster maar dit lijkt geen groot verschil te maken.
Heeft iemand nog tips wat ik nog kan checken of toevallig een startmotor liggen
 
Ik heb een 1999 RSV overgenomen met een kapotte startkoppeling(deze ging stuk tijdens het ophalen, heb hem daarvoor zien lopen), deze is inmiddels vervangen.
Vreemde is dat die nu 1 slag maakt en daarna geen kracht lijkt te hebben om door te starten, ik verdacht het startrelais dus deze vervangen door een sterker exemplaar.
Dit maakte een klein verschil maar hij gaat nog steeds niet soepel rond, ik verdenk nu de startmotor, ik heb een HBM startbooster maar dit lijkt geen groot verschil te maken.
Heeft iemand nog tips wat ik nog kan checken of toevallig een startmotor liggen
Meet het voltage van je accu en startbooster, klinkt alsof je nog steeds niet de behoefte spanning door de startmotor laat gaan.
Bij mij is ook eens het contact van het startknopje binnenin verroest, werd het starten ook niet beter van.

Ook de lange rode kabel die naar je startmotor gaat kan te warm zijn geworden en minder contact gaan maken.

De startmotoren zijn redelijk bulletproof, dat moet ook wel. Vandaar dat door slechte accu's, slechte startrelais, oudere startkabels, etc, de startkoppeling het daarna begeeft.
 
Ik had het met de 851, net iets groter tandwiel op de startmotor waardoor de boel vast liep.
En dat ding zit achter het koppelingsdeksel vast, leuk werk..
 
Meet het voltage van je accu en startbooster, klinkt alsof je nog steeds niet de behoefte spanning door de startmotor laat gaan.
Bij mij is ook eens het contact van het startknopje binnenin verroest, werd het starten ook niet beter van.

Ook de lange rode kabel die naar je startmotor gaat kan te warm zijn geworden en minder contact gaan maken.

De startmotoren zijn redelijk bulletproof, dat moet ook wel. Vandaar dat door slechte accu's, slechte startrelais, oudere startkabels, etc, de startkoppeling het daarna begeeft.

Ja die kabel plus oog op startmotor kunnen flink op hun donder krijgen. Mijne zag er zo uit 😑🤣
 

Bijlagen

  • de0a5f28-4242-454b-91c8-dac267f48311.jpeg
    de0a5f28-4242-454b-91c8-dac267f48311.jpeg
    314,7 KB · Weergaven: 3
Ja die kabel plus oog op startmotor kunnen flink op hun donder krijgen. Mijne zag er zo uit 😑🤣
Mijn ervaring is ook dat als de startmotor niet soepel rond gaat de accu op zijn eind is. Ik zou die gewoon vervangen en direct ook de accukabels door dikkere (ik heb dit aangepast in 16mm2 dacht ik uit mijn hoofd, iig een slag dikker). Dit samen met een vers relais zou er voor moeten zorgen dat hij gewoon soepel start. En natuurlijk 14 ampere accu nemen. Startmotor kun je ook even uit elkaar trekken en schoonmaken en checken of koolborstels nog goed zijn. Is geen lastige klus.

En als je dan toch bezig bent beste ook ff je laadcircuit checken zodat je zeker weet of accu goed wordt opgeladen. Indien laadstroom te laag kun je dit vaak oplossen door extra draden vanaf de spanningsregelaar direct naar de accu te trekken. En natuurlijk de bruine connector verwijderen en gewoon doorsolderen.

Van bovenstaande aanpassingen zijn op het internet gemakkelijk instructies te vinden.

Start/laadsysteem bij een rsv is vaak een dingetje en als je al een startkoppeling hebt moeten vervangen loont het zeker de moeite op bovenstaande te doen.
 
Mijn ervaring is ook dat als de startmotor niet soepel rond gaat de accu op zijn eind is. Ik zou die gewoon vervangen en direct ook de accukabels door dikkere (ik heb dit aangepast in 16mm2 dacht ik uit mijn hoofd, iig een slag dikker). Dit samen met een vers relais zou er voor moeten zorgen dat hij gewoon soepel start. En natuurlijk 14 ampere accu nemen. Startmotor kun je ook even uit elkaar trekken en schoonmaken en checken of koolborstels nog goed zijn. Is geen lastige klus.

En als je dan toch bezig bent beste ook ff je laadcircuit checken zodat je zeker weet of accu goed wordt opgeladen. Indien laadstroom te laag kun je dit vaak oplossen door extra draden vanaf de spanningsregelaar direct naar de accu te trekken. En natuurlijk de bruine connector verwijderen en gewoon doorsolderen.

Van bovenstaande aanpassingen zijn op het internet gemakkelijk instructies te vinden.

Start/laadsysteem bij een rsv is vaak een dingetje en als je al een startkoppeling hebt moeten vervangen loont het zeker de moeite op bovenstaande te doen.
Klopt idd. Ik heb meteen een nieuwe accu, sterker relais en een dikkere kabel gemonteerd. Startkoppeling gaan we nog doen, dan is alles weer klaar om te knallen 😎
 
Bij mij was het probleem dat soms de startmotor niet goed rond ging en starten dus moeilijk en daarnaast enkele keren een relais wat bleef plakken. Met name dat laatste is vervelend want door het lawaai van de motor hoorde ik dat niet met als gevolg dat de startmotor bleef draaien tijdens de rit (gelukkig waren het korte ritten en heeft de startmotor het overleefd).

Ik heb aanvullend op de eerder genoemde aanpassingen daarom ook nog een noodonderbreker in het startcircuit gebouwd (accuschakelaar) en een ledje in de cockpit die aangeeft of er spanning op de startmtor staat. Mocht toch het startrelais ooit nog eens blijven plakken dat zie ik dit middels de led en kan ik daarna direct het circuit onderbreken zodat startmotor niet blijft draaien.

Met de eerdere aanpassingen overigens niet nodig gehad want start nu eigenlijk altijd goed.
 
Hallo,
Even voorstellen. Ik ben Bart en heb sinds een paar dagen een RSV1000r uit 2005. Mijn vorige motor was een Kawa ZXR750 waar ik heel lang op heb gereden. Nu dus Italiaans. Ik zal eens een foto posten en dit forum volgen.
Wat nogal zuur is, is dat ik gisteren in de schuur een fiets op de motor heb laten vallen (ja, hoe dan?). Nu zit er een barstje in het (heldere) glaasje van het knipperlicht rechtsachter. Wie weet waar jee een nieuwe kan bestellen? Ik kom er zelf niet goed uit. Alvast bedankt.

En een foto
IMG_9461.jpg
 
Nog een vraag. Misschien weet iemand dit. Ik probeer een lampje te vervangen en heb het lampje nu uit de koplamp gehaald. De lamp moet toch los van de stekker te krijgen zijn (dit geheel op de foto zit muurvast) of moet ik deze lamp incl het zwarte deel vervangen? Ik hoor het graag. Alvast bedankt. (lampje ziet er overigens nog ok uit)
IMG_9601.jpeg
IMG_9600.jpeg
 
Binnenkort ben ik eigenaar van een Aprilia RSV 1000 R Factory van 2004 (naast men Yamaha Tracer 9 GT)! 😄 Nu ben ik al een aan het kijken om de 'bugs' van dit model aan te pakken, op AP Workshops staat het volgende in men winkelkarretje:

Yuasa TTZ14S Aprilia V-Twin Battery
Aprilia Gen 2 Cable Kit and Solenoid Package
Honda Fireblade side stand for the Aprilia RSV/Tuono
Oberon Clutch Slave Cylinder Silver (Fits RSV/Tuono V-Twin)

Lijkt dit voor jullie nuttig / aan te raden? Nog andere zaken waar jullie eventueel aan denken? Hebben jullie ervaring met zaken aan te kopen bij AP Workshops (Brexit...*O*)?

De lente kan niet snel genoeg komen!
 
Binnenkort ben ik eigenaar van een Aprilia RSV 1000 R Factory van 2004 (naast men Yamaha Tracer 9 GT)! 😄 Nu ben ik al een aan het kijken om de 'bugs' van dit model aan te pakken, op AP Workshops staat het volgende in men winkelkarretje:

Yuasa TTZ14S Aprilia V-Twin Battery
Aprilia Gen 2 Cable Kit and Solenoid Package
Honda Fireblade side stand for the Aprilia RSV/Tuono
Oberon Clutch Slave Cylinder Silver (Fits RSV/Tuono V-Twin)

Lijkt dit voor jullie nuttig / aan te raden? Nog andere zaken waar jullie eventueel aan denken? Hebben jullie ervaring met zaken aan te kopen bij AP Workshops (Brexit...*O*)?

De lente kan niet snel genoeg komen!
nice en welkom hier👍. mocht je circuit ambities hebben, ik weet een leuke groepsapp waar het gezellig is en veel info wordt gedeeld met name voor Gen 1 en Gen 2.
foto-28-4.jpg
 
Binnenkort ben ik eigenaar van een Aprilia RSV 1000 R Factory van 2004 (naast men Yamaha Tracer 9 GT)! 😄 Nu ben ik al een aan het kijken om de 'bugs' van dit model aan te pakken, op AP Workshops staat het volgende in men winkelkarretje:

Yuasa TTZ14S Aprilia V-Twin Battery
Aprilia Gen 2 Cable Kit and Solenoid Package
Honda Fireblade side stand for the Aprilia RSV/Tuono
Oberon Clutch Slave Cylinder Silver (Fits RSV/Tuono V-Twin)

Lijkt dit voor jullie nuttig / aan te raden? Nog andere zaken waar jullie eventueel aan denken? Hebben jullie ervaring met zaken aan te kopen bij AP Workshops (Brexit...*O*)?

De lente kan niet snel genoeg komen!
De lagers en nylon ringen om je achter linkage gelijk goed aan te pakken, omdat het een redelijk kwetsbare constructie is voor vuil/regen enz moet je deze eigenlijk jaarlijks smeren. Ik zou deze bestellen:
Suspension Bearing Kit | Aprilia Gen 2 and V4 Models
 
Binnenkort ben ik eigenaar van een Aprilia RSV 1000 R Factory van 2004 (naast men Yamaha Tracer 9 GT)! 😄 Nu ben ik al een aan het kijken om de 'bugs' van dit model aan te pakken, op AP Workshops staat het volgende in men winkelkarretje:

Yuasa TTZ14S Aprilia V-Twin Battery
Aprilia Gen 2 Cable Kit and Solenoid Package
Honda Fireblade side stand for the Aprilia RSV/Tuono
Oberon Clutch Slave Cylinder Silver (Fits RSV/Tuono V-Twin)

Lijkt dit voor jullie nuttig / aan te raden? Nog andere zaken waar jullie eventueel aan denken? Hebben jullie ervaring met zaken aan te kopen bij AP Workshops (Brexit...*O*)?

De lente kan niet snel genoeg komen!
Welkom!

AP workshops is een super zaak. Ook als je vragen hebt is Griff altijd bereid om je ermee te helpen. Helaas door brexit is spullen uit de UK halen een stuk duurder geworden dus wat minder interessant.. Verder zijn die mods idd goede om mee te starten.

De RSV1000R heeft helaas wel het probleem van een vliegwiel dat teveel stroom genereert, waardoor het niet de vraag is of, maar wanneer je dynamo door fikt. Ook hier zijn mods voor. Bijvoorbeeld bij Sevior je dynamo laten wikkelen met dikker draad (niet 100% zeker of dit een permanente fix is), je vliegwiel laten aanpassen of een vervangingsdeel van 500w vliegwiel naar een 370w vliegwiel. Helaas is dat laatste wel een prijzige ingreep. Belangrijk is in ieder geval de stroomafname hoog te houden (dus verlichting etc erop houden anders is het overshot aan stroom helemaal te veel voor de regelaar en dynamo om te verwerken).
 
Terug
Bovenaan Onderaan