Alles over de Aprilia RSV Mille - Deel 19 - Broaaap!!

Welkom!

AP workshops is een super zaak. Ook als je vragen hebt is Griff altijd bereid om je ermee te helpen. Helaas door brexit is spullen uit de UK halen een stuk duurder geworden dus wat minder interessant.. Verder zijn die mods idd goede om mee te starten.

De RSV1000R heeft helaas wel het probleem van een vliegwiel dat teveel stroom genereert, waardoor het niet de vraag is of, maar wanneer je dynamo door fikt. Ook hier zijn mods voor. Bijvoorbeeld bij Sevior je dynamo laten wikkelen met dikker draad (niet 100% zeker of dit een permanente fix is), je vliegwiel laten aanpassen of een vervangingsdeel van 500w vliegwiel naar een 370w vliegwiel. Helaas is dat laatste wel een prijzige ingreep. Belangrijk is in ieder geval de stroomafname hoog te houden (dus verlichting etc erop houden anders is het overshot aan stroom helemaal te veel voor de regelaar en dynamo om te verwerken).
Ik heb eerder dit jaar daar het buitendeel van het startlager gekocht, voor veel geld. Volgens de website 'genuine' maar wat ik kreeg leek toch heel anders dan de originele en het plaatje op de site. Veel ruwer afgewerkt en ik denk een copy uit china.

Meerdere keren gemaild maar 0 reactie. Ik zeg niet dat ze verder geen kennis van zaken hebben maar vond dit wel een afknapper.
 
nice en welkom hier👍. mocht je circuit ambities hebben, ik weet een leuke groepsapp waar het gezellig is en veel info wordt gedeeld met name voor Gen 1 en Gen 2. Bekijk bijlage 1947002
Voorlopig nog geen circuitambities, maar kan misschien nog komen! 😄
De lagers en nylon ringen om je achter linkage gelijk goed aan te pakken, omdat het een redelijk kwetsbare constructie is voor vuil/regen enz moet je deze eigenlijk jaarlijks smeren. Ik zou deze bestellen:
Suspension Bearing Kit | Aprilia Gen 2 and V4 Models
Aha, zal het ook in het achterhoofd houden, bedankt!
Welkom!

AP workshops is een super zaak. Ook als je vragen hebt is Griff altijd bereid om je ermee te helpen. Helaas door brexit is spullen uit de UK halen een stuk duurder geworden dus wat minder interessant.. Verder zijn die mods idd goede om mee te starten.

De RSV1000R heeft helaas wel het probleem van een vliegwiel dat teveel stroom genereert, waardoor het niet de vraag is of, maar wanneer je dynamo door fikt. Ook hier zijn mods voor. Bijvoorbeeld bij Sevior je dynamo laten wikkelen met dikker draad (niet 100% zeker of dit een permanente fix is), je vliegwiel laten aanpassen of een vervangingsdeel van 500w vliegwiel naar een 370w vliegwiel. Helaas is dat laatste wel een prijzige ingreep. Belangrijk is in ieder geval de stroomafname hoog te houden (dus verlichting etc erop houden anders is het overshot aan stroom helemaal te veel voor de regelaar en dynamo om te verwerken).
Had het vliegwiel ook zien staan, maar zakte even weg in men bureaustoel toen ik de prijs zag... Echt een must have upgrade? 🥲

Bedankt voor de fijne reacties hier!
 
Voorlopig nog geen circuitambities, maar kan misschien nog komen! 😄

Aha, zal het ook in het achterhoofd houden, bedankt!

Had het vliegwiel ook zien staan, maar zakte even weg in men bureaustoel toen ik de prijs zag... Echt een must have upgrade? 🥲

Bedankt voor de fijne reacties hier!

Zolang die het doet en je laadspanning gezond is zou ik het niet doen. Je weet natuurlijk ook niet precies of en wat er al aan de motor gedaan is. Als je dynamo door fikt overigens wel gewoon vervangen voor degelijk spul. Er zijn goedkope aftermarket dynamo's te koop maar die fikken helemaal snel door.
 
Hier ook lekker aan de klus. Van mijn 1999 trackbike alles overgebouwd naar een 2001 RSV. Die motor was helaas wel behoorlijk verwaarloosd qua onderhoud, maar nu bijna weer helemaal in topconditie. De 1999 is gesloopt.
  • alle race onderdelen overgezet (voorvork, wielen, schokbreker, kuipwerk, rear sets, gear indicator, rem- koppeling master cilinders, etc.)
  • voorzien van verse en dikkere startkabels
  • lithium accu
  • startkoppeling vervangen (overgezet van de ME)
  • koppeling gerepareerd (die rammelde, bleek een drukring te missen in de korf)
  • 520 kettingset 15/44 gemonteerd
  • Akrapovic demper erop
Nog een aantal dingen op de to-do:
  • remklauwen servicen (sleepte een beetje, seals zijn gaar)
  • klepspeling controleren (en stellen wanneer nodig)
  • nieuwe klepdekselpakkingen monteren
  • carbon voorspatbord in de blanke lak zetten
  • collector mod + chip (eerst eens checken wat er uberhaupt in zit..)
53352989134_2bd9183e9d_h.jpg


53351784567_002e68dd54_h.jpg


53353112250_d876b75f2b_h.jpg
 
Laatst bewerkt:
Morning all! Ik ben voornemens om deze RSV uit 2001 aan te schaffen. Met als doel me meer op het circuitrijden toe te gaan leggen.

Zijn er nog speciale aandachtspunten voor deze uitvoering? Het Diag 1 waarschuwingslampje brand. Voor wat ik kan vinden is dat een kwestie van afstelling, maar kan het ook iets ernstigers zijn?

Mvg,
Daan
 

Bijlagen

  • IMG_9618.jpeg
    IMG_9618.jpeg
    383,2 KB · Weergaven: 4
Voorlopig nog geen circuitambities, maar kan misschien nog komen! 😄

Aha, zal het ook in het achterhoofd houden, bedankt!

Had het vliegwiel ook zien staan, maar zakte even weg in men bureaustoel toen ik de prijs zag... Echt een must have upgrade? 🥲

Bedankt voor de fijne reacties hier!
Zoek even in het Tuono topic, daar is iemand die contact heeft met een Oostenrijker en deze man
draait het vliegwiel af.
Deze Oostenrijker schijnt bij Rotax gewerkt te hebben.

De conclusie die ik van het verhaal maak is dat het magnetisme zo vermindert en de wikkelingen
dan wel heel blijven.
Verder zou de standaard dynamo (die van 500Watt) er bij zo,n 20k km uit moeten fikken,
Mijn Tuono kocht ik met 32K km en rond de 55K km, en alles nog (wel) heel.
Wat ik daarmee zeggen wil is dat er toen een actie van de importeur geweest is of zo,
maar of mijn Tuono toen geupdate is weet ik niet.
Of dat er bv al een Sevior in zit???? geen idee, was niet terug te vinden in de historie.
 
Op de Facebook aprilia groepen zit een Dominic, hij werkt bij rotax en kan jouw 500w vliegwiel demagnetiseren naar 350w. Prima gast, doet het voor veel mensen. Heb dit zelf ook gedaan. Instructies zijn overal te vinden hoe deze klus aan te pakken.
 
Ik ben een rsv aan het opknappen, helaas is de bout van de kettingspanner in de achterbrug afgebroken. Weet iemand de maat?
In mijn 2e gen Tuono is deze bout M8, maar geen gewone, de kop is gereduceerd tot sleutelmaat 10mm.
(10 mm is zo uit mijn hoofd, zou ook 11 mm kunnen zijn)

Verder de tip, kijk uit met verwijderen, waarschijnlijk is aan de binnenzijde van de achterbrug de bout zoveel verroest dat ie
er waarschijnlijk niet naar buiten toe uit wil.
De optie om hem helemaal naar binnen te draaien is er één , voorzichtig helemaal uitboren is een tweede optie.
(Er komt vocht in de achterbrug en dat doet de bout aan de binnenzijde flink roesten.)
 
Ik heb een linkse tapset gekocht en ga kijken hoever ik op die manier kom. Anders wordt het een helicoil.
Bij mij kreeg ik hem met geen mogelijkheid meer uit, waarschijnlijk is de schroefdraad aan de binnenzijde zo dik
geworden dat hij er niet meer uitgedraaid kon worden.
Achteraf had ik het restant beter helemaal naar binnen kunnen draaien.
 
Even m’n nieuwe aanwinst showen want ik ben er wel trots op. Ik zocht iets om aankomend jaar meer mee op het circuit te rijden. En dan het liefste geen 13 in een dozijn R1.

In eerste instantie vorige maand bij deze Mille uit 2001 wezen kijken. Maar hij had een Diag 1 foutcode die me afschrok.

Gisteren kreeg ik een notificatie dat die nog steeds beschikbaar was. En na wat onderhandelen op een prijs uitgekomen (1400eur) waar ik ‘m niet voor kon laten staan.

Diag 1 heb ik inmiddels verholpen door de choke opnieuw af te stellen. (Toen was het Diag 0). En ‘m vervolgens uit de diagnosemodus te halen.
 

Bijlagen

  • b7ea5440-ad0c-4d16-b8a4-7fb614b983a2.jpeg
    b7ea5440-ad0c-4d16-b8a4-7fb614b983a2.jpeg
    329,8 KB · Weergaven: 0
Even m’n nieuwe aanwinst showen want ik ben er wel trots op. Ik zocht iets om aankomend jaar meer mee op het circuit te rijden. En dan het liefste geen 13 in een dozijn R1.

In eerste instantie vorige maand bij deze Mille uit 2001 wezen kijken. Maar hij had een Diag 1 foutcode die me afschrok.

Gisteren kreeg ik een notificatie dat die nog steeds beschikbaar was. En na wat onderhandelen op een prijs uitgekomen (1400eur) waar ik ‘m niet voor kon laten staan.

Diag 1 heb ik inmiddels verholpen door de choke opnieuw af te stellen. (Toen was het Diag 0). En ‘m vervolgens uit de diagnosemodus te halen.
Heb m ook te koop zien staan, voor 1400 euro is het een goeie deal.

een klein dingetje, de DIAG 1, 0, -1, slaat op het nulpunt van de TPS.

Je zat goed in de buurt met de oplossing maar nog niet helemaal correct.

Wat je doet is het kabeltje weer verbinden, choke op 0, gasklep op 0.
Dan haal je met torx 20 de tps los zodat je die kan draaien, krijg je vanaf 1 -1 ben je te ver, ertussen zit dus 0.
Krijg je met wat pielen 0, schroef weer vast en probeer de TPS minimaal te bewegen anders kan je opnieuw beginnen.

Succes.
 
Heb m ook te koop zien staan, voor 1400 euro is het een goeie deal.

een klein dingetje, de DIAG 1, 0, -1, slaat op het nulpunt van de TPS.

Je zat goed in de buurt met de oplossing maar nog niet helemaal correct.

Wat je doet is het kabeltje weer verbinden, choke op 0, gasklep op 0.
Dan haal je met torx 20 de tps los zodat je die kan draaien, krijg je vanaf 1 -1 ben je te ver, ertussen zit dus 0.
Krijg je met wat pielen 0, schroef weer vast en probeer de TPS minimaal te bewegen anders kan je opnieuw beginnen.

Succes.
Thanks! En bedankt voor de duidelijke instructies. Aankomende week ga ik aan de slag met standaard onderhoud. Dan zal ik ook eens naar de stand vd tps kijken.
 
Even m’n nieuwe aanwinst showen want ik ben er wel trots op. Ik zocht iets om aankomend jaar meer mee op het circuit te rijden. En dan het liefste geen 13 in een dozijn R1.

In eerste instantie vorige maand bij deze Mille uit 2001 wezen kijken. Maar hij had een Diag 1 foutcode die me afschrok.

Gisteren kreeg ik een notificatie dat die nog steeds beschikbaar was. En na wat onderhandelen op een prijs uitgekomen (1400eur) waar ik ‘m niet voor kon laten staan.

Diag 1 heb ik inmiddels verholpen door de choke opnieuw af te stellen. (Toen was het Diag 0). En ‘m vervolgens uit de diagnosemodus te halen.
Mooie deal! Ook al circuit dagen gepland staan? Wij gaan 28 april met een stuk of 30 gen 1 (paar gen2) Appies op Assen rijden. 😎🔥
 
Mooie deal! Ook al circuit dagen gepland staan? Wij gaan 28 april met een stuk of 30 gen 1 (paar gen2) Appies op Assen rijden. 😎🔥
Geweldig! 🤩 Eind April ben ik helaas op vakantie. Ik heb nu Mei Zandvoort staan en 2 September Assen. En wat plekken op de wachtlijst voor daartussen.
 
Hallo iedereen,
Na een paar jaar mee te lezen, is het er nog niet van gekomen om mezelf voor te stellen. Ik ben Hidde en ik woon in het noordelijke deel van het land. Ik rijd zo'n 5 jaar op een Mille R uit 2002. Geweldige motor. Op 2 september ben ik ook te vinden op Assen (en op 30 mei op junior). Misschien tot dan!
 
Laatst bewerkt:
Hallo iedereen,
Na een paar jaar mee te lezen, is het er nog niet van gekomen om mezelf voor te stellen. Ik ben Hidde en ik woon in het noordelijke deel van het land. Ik rijd zo'n 5 jaar op een Mille R uit 2022. Geweldige motor. Op 2 september ben ik ook te vinden op Assen (en op 30 mei op junior). Misschien tot dan!
5 jaar op een Mille uit '22, hoe lang heb ik geslapen vandaag?!
😅
 
Terug
Bovenaan Onderaan