Alternatieve bandenmaat

jorrrie

MF'er
8 sep 2008
73
0
Ik moet een nieuw setje banden hebben, maar ik wilde kijken of ik achter naar een iets plattere, maar bredere band kan gaan, zodat ik dezelfde omloop houd.
Ik heb even kopen zoeken maar ik kan nergens een overzicht vinden met alternatieven.

Banden maat is nu 140/80 R17. Er is genoeg ruimte voor een bredere band.

Dank voor jullie hulp!
 
als je niet van de weg gaat is 140 echt breed zat...
er bestaat ook 150, maar daar schiet je, behalve hogere kosten niets mee op..
scheelt 5mm(!!!) links en recht... daar merk je niets van...
en een lagere van zou je ook weer wat moeten compenseren met een kleiner achtertandwiel...

suk7
 
Nee, een 150 scheelt niet 5mm links en 5mm rechts.
Dat zou wel het geval zijn bij een bredere velg, maar op dezelfde velg knijp je de band alleen maar in naar een paddestoel-vorm. De effectieve verbreding is dus een stuk minder dan die 2x 5mm......
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Nee, een 150 scheelt niet 5mm links en 5mm rechts.
Dat zou wel het geval zijn bij een bredere velg, maar op dezelfde velg knijp je de band alleen maar in naar een paddestoel-vorm. De effectieve verbreding is dus een stuk minder dan die 2x 5mm......


nou jaaa... ongeveer/ plusminus/ CQ dan...
en dan nog...
hoe harder je rijdt, des te groter de centrifugaal kracht wordt..
en zo ook je band smaller..
 
Welke motor? En wat is precies de vraag?

Mijn ervaring is dat een motor het beste rijdt met de bandenmaat die er voor bedoeld is.

Dat is toevallig, mijn ervaring is dat een motor prettiger rijdt met een andere maat.

Context: mijn motor heeft standaard een 190/50 achterband, maar met een 190/55 rijdt het wel beter.
 
Aprilia doet deze "truuk" standaard met de Tuono RR v.s. de Tuono Factory

Quote:
The wheel rims are the same for both models: their lightweight quality contributes to a maximum reduction of the gyroscopic effect, all to the advantage of great handling. Tuono V4 1100 Factory is shod with the more sporty Pirelli Diablo Supercorsa, with a wider 200/55 on the rear, in any case approved for street use and available for the Tuono V4 1100 RR as well which, on the other hand, comes standard with 190/55 on the rear and Pirelli Diablo Rosso III tyres.

Meer tractie met een bredere band, minder soepel qua stuurgedrag

Arthur

DIT IS DUS EEN BREEDTE VERSCHIL
 
Terug
Bovenaan Onderaan