alu frame lassen, welke tig lastpost heb ik nodig

BenjaminDG

MF veteraan
3 okt 2009
2.896
0
Beveren
Ik wil het frame van mijn gsx-r 750w aanpassen maar welke tig laspost heb ik daar voor nodig?

Of anders gezegt, hoeveel A heb ik nodig om dit frame te kunnen lassen?

Frame is denk ik een paar mm dik.

Zou dat kunnen met dit tig lastoestel?

De KENMAY HF DC is het ideale lasapparaat voor algemeen gebruik.
geschikt voor het lassen van staal, RVS, gietijzer, koper.
Vervaardigd volgens de Inverter technology, de KENMAY HF DC wordt bestuurd door
een microprocessor met een digitaal controle display.

Model: TIG-140
Voor: staal/RVS/koper/messing/titanium
ondersteunt pulserend lassen
Enkele (DC) fase
HF ontsteking
Aansluitspanning: 230 Volt
Vermogen: 4,5KW (19A)
Capaciteit: 10 - 140 Ampère
Efficiëntie: 85%
Openklemspanning: 44 Volt
Overbelastingsbeveiliging
Isolatieklasse F
Bescherming: IP 21S
Gewicht: 10 kg
Draagbaar

Groeten,
Benjamin
 
Als je aluminium wilt lassen, heb je en AC apparaat nodig (een die je kunt omschakelen van DC naar AC). Wisselstroom dus.
Met dit lasapparaat gaat het niet lukken (aluminium staat er ook niet tussen ;) )

Hoeveel Ampere kan ik je zo niet vertellen, nog te weinig ervaring mee. (wel meer dan dat je normaal voor staal lassen zou gebruiken)
 
voor aluminium ben je veel vermogen nodig. omdat alu zo goed de warmte geleid. maar als het eenmaal warm is zakt je smeltbad gemakkelijk weg. daarom word het vaak met voetpedaal gelast. om de warmte inbreng te verminderen zou je naast de las geforceerd kunnen gaan koelen zodat de meest warmte bij de las blijft en niet in de rest van het frame. maar zoals eerder gezegt misschien wel meer als 200 ampere
 
koelen is een denkfout , dan moet je nog meer warmte inbrengen om het metaal te smelten , waardoor je nog sneller er een gat in brandt.
als je grotere stukken aluminium wil lassen zul je die juist voor moeten verwarmen , ( gewoon een grote brander voor het dak voldoet prima ) dan hoef je minder warmte in de las te pompen, en heb je nog een beetje een kans.
met bakstenen en isolatiemateriaal een stoof maken, daar je onderdeel in leggen , en als hij helemaal op temperatuur is pas gaan lassen.
maar een aluminium frame is niet direct het het meest geschikte werkstuk voor je allereerste lasoefeningen.
 
Ah dus een AC/DC laspost met 200A, goed dan ga ik wat verder zoeken.

Ik ga eerst oefenen op een per total alu frame en daarna pas op mijn frame.

Dat voorverwarmen kan dat gewoon ook met een warme luchtblazer of met een gasbrander?
 
koelen is een denkfout , dan moet je nog meer warmte inbrengen om het metaal te smelten , waardoor je nog sneller er een gat in brandt.
als je grotere stukken aluminium wil lassen zul je die juist voor moeten verwarmen , ( gewoon een grote brander voor het dak voldoet prima ) dan hoef je minder warmte in de las te pompen, en heb je nog een beetje een kans.
met bakstenen en isolatiemateriaal een stoof maken, daar je onderdeel in leggen , en als hij helemaal op temperatuur is pas gaan lassen.
maar een aluminium frame is niet direct het het meest geschikte werkstuk voor je allereerste lasoefeningen.

bij een bedrijf waar ik gewerkt heb maakten ze ook leidingwerk van alu voor offshore en al dat soort klussen. hier werd vlak naast de las gekoeld zodat je de hitte die je inbrengt ook in de buurt van de las houd. een voetpedaal neem je dan om te kunnen regelen als je meer of minder stroom nodig bent als de eenmaal warm is. je kunt ook sneller gaan lopen maar dat moet je maar net kunnen
 
Ah dus een AC/DC laspost met 200A, goed dan ga ik wat verder zoeken.

Ik ga eerst oefenen op een per total alu frame en daarna pas op mijn frame.

Dat voorverwarmen kan dat gewoon ook met een warme luchtblazer of met een gasbrander?
voorverwarmen is geen vereiste maar wel een stuk handiger

200A is wel aan te raden

voetpedaal is handig ALS je ermee overweg kunt, (is even wennen)
 
Los van hoe en wat je TIG gaat lassen. Denk aan:

Een alu frame wordt fabrieksmatig grotendeels door een robot gelast.
Tijdens het lassen veranderd de structuur van het aluminium.
Zowel in de las als naast de las.

In de fabriek wordt een compleet gelast frame nabehandelt met warmte en afkoel technieken.
Om alle spanningen in het frame op te heffen en de alu structuur weer optimaal te maken.
En weer de beoogde trekspanning van het alu weer worden bereikt.
Dus ga je achteraf aan het frame lassen, moet je wel weten welk deel je wel of niet kan lassen.

Het gevaar bestaat, dat je het verlaste frame ploseling ergens gaat scheuren of verbuigen.
Verhit alu wordt nl. een stuk zachter en heeft een lagere treksterkte.

Denk na voor je begint.
 
Een alu frame wat door een schade is verbogen wordt meestal total loss verklaart.
Simpel omdat door voorgaande beschreven het frame niet gerepareerd kan worden.

Tenzij je een oven hebt en voldoende kennis van harding en uitharding processen.
 
Ik heb ook aan mijn frame gelast.

Ik heb een halfautomaat gebruikt hiervoor (MIG) met aangepaste draad.
Dit was de enige manier om te kunnen lassen aan het frame.

Ik heb 2 professionele lassers die vaker aan alu lassen laten proberen met TIG en met verschillende soorten toevoegmaterialen, werkte NIET.

Succes.
 
De bedoeling is om de zijkanten van het frame en het midden stuk aan te passen voor grotere en betere ram-air luchtinlaten te kunnen steken.

ipv 50mm inlaatbuis wil ik nu 63mm steken en op een betere plek (achterkant luchtfilterkast).

Alu buis dat ik in het midden stuk wil lassen moet maar 5-10cm lang worden.

Wat is zowat een goede wanddikte om te kunnen plooien zonder scheuren want met het aluminium dat ik hier heb scheurde dat steeds (wel bij 90° hoek trouwens).

In de alu buis wil ik ook draad tappen dus ik dacht zelf aan een wanddikte van minimum 5mm?

Zijkant frame waar er een stuk uit gaat en een halvebuis in wordt gelast.

Als versteviging had ik gedacht om een profiel aan de bovenkant van het frame te lassen.

scaled.php


Hier wil ik de ovale alu buis plaatsen (rood is alu buis en blauw is mijn inlaat buizen)

scaled.php


scaled.php


scaled.php


Ik ga ook nog een extra bevestigings punt op het frame maken voor de cillinderkop voor extra stijfheid van het frame.

Oudere gsx-r en de eerste watergekoelde (92-93) hadden geen bevestiging voor de cillinderkop, vanaf 94-95 hadden ze een extra beugel die vanaf de hoofdbalken naar de cillinderkop liep.

92-93:

GSXR_750_WN_WP_92-93_1.jpg


94-95:

index.php
 
Onderstaande machines zijn geschikt voor u.

Cebora TIG Sound 2641/T AC/DC Synergic (watergekoeld): 6350€

Cebora TIG Sound 3341/T AC/DC: 8110€

Cebora TIG Sound 4561/T AC/DC: 9945€

Dat is een beetje te veel voor mijn portomenee hoor :+

Wel een leuke website maar ik moet dus geen nieuw apperaat hebben maar een gebruikt dat niet te veel centjes kost *D
 
Onderstaande machines zijn geschikt voor u.

Cebora TIG Sound 2641/T AC/DC Synergic (watergekoeld): 6350€

Cebora TIG Sound 3341/T AC/DC: 8110€

Cebora TIG Sound 4561/T AC/DC: 9945€

Dat is een beetje te veel voor mijn portomenee hoor :+

Wel een leuke website maar ik moet dus geen nieuw apperaat hebben maar een gebruikt dat niet te veel centjes kost *D

Heb je al eraan gedacht om er een te huren? (2rent, Abird, Arentis?)
 
en alles voorbereiden en laten lassen? Dan weet je zeker dat het goed gelast is. Als je zelf nooit tig hebt gelast. Zou ik niet met een alu frame beginnen.

Oja en goedkoper als een apparaat.
 
Laatst bewerkt:
Zou het toch liever zelf doen omdat ik goed weet wat ik wil bereiken en zou graag een tig willen als extra laspost.

Ga nog verschillende dingen uit alu maken zodat mijn gsx-r 7/11w wat kilo's lichter wordt.

Dit zijn de eigenschappen van het aluminium dat ik wil gebruiken:

Kwaliteit: Aluminium EN AW-6060 T66

Chemische samenstelling: volgens EN 573-3

Mechanische eigenschappen: volgens EN 755-2

Toleranties: volgens EN 755-9

Is dit een goede keuze voor het gebruik aan het frame?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan