Vind het doel van het alu ook een beetje vreemd maar goed.
De stalen as van mijn FZS1000 is ook hol. Geen flauw idee wat voor staal.
Even snel opgemeten (wiel ligt eruit); D=28 en d=23.
Optredende belasting zal gelijk blijven, waarbij de toelaatbare spanning van alu wat lager zal zijn.
Je wilt eigenlijk weten welk staal er toegepast is (S235/S355/42CrMo4/?) en welke toelaatbare spanning is toegepast. Dan is de minimale diameter van je alu 7075 asje snel bekend, zonder risico te lopen.
Maar goed, ik zou me meer richten op het contructieve verhaal van het evt. sneller wisselen ipv paar grammen winst op massa.
Laat die gast toch lekker experimenteren, straks werkt het wel super en wil iedereen het.
Werkt het niet dan is het helaas voor TS omdat het hem dan een aardige smak geld kost en hebben degene die er van het begin ook al tegen waren ook wat lol gezien die kunnen zeggen: i told you so
Als niemand aan fantaseren deed dan stonden we nu zelf nog voor een kar met vierkante wielen en deden we nog altijd schijten in de sloot.
Stel dat ik bij elke as 250 gram kan besparen dan is dat toch ook weer een halve kg onafgeveerd gewicht minder ter compensatie van mijn wissel systeem.
Maar ik ga eerst de bestaande as eens berekenen en dan met de eigenschappen van 7075 aluminium en kijken hoeveel wanddikte ik nu moet hebben.
Dat het materiaal voor assen gebruikt kan worden lijkt me wel, vraag is wat de winst is.
Later meer.
Joep: als je zo'n motor bouwt wil je eenvoud hebben (in functie).
Wat ik nu nog moet doen voor een wiel te wisselen zijn maar een paar eenvoudige stappen, veel makkelijker als ervoor.
Kostte vroeger veel moeite alleen met een paar man niet meer maar dat maakt opzich niet zoveel uit.
Ik wil ook zoveel mogelijk functies per onderdeel hebben (eenvoud).
Als je iets kunt aanpassen waardoor het makkelijker gaat waarom niet?
bbil: zou jij jouw complete aluminium as met moer kunnen wegen aub?
Kijken wat het verschil is met de bestaande as.
Merci,
Benjamin
Het gaat om het experimenteren ook al kan dat tot niets leiden.
De motoren heden ten dage zijn ook zo ontwikkeld, veel failures voordat het een keer goed gaat.
Om wat voor een motor hebben we het dan precies?
.
Als je nu iets minder drinkt en een flinke kerel draait voor een circuitdag, dan scheelt je dat toch ook al gauw een kilo!
Oh wacht.. Dat is geveerd gewicht natuurlijk...
Tip 2: Als je maar 1 achtervelg hebt.... Waarom... Waarom wil je dan in GODSNAAM een snelwisselsysteem op je motor hebben?
Als je dan toch al zo graag Willie Wortel wilt opvolgen, verzin dan iets wat je echt nodig hebt. Ik denk dat dit verspilde energie+extra gewicht is zonder enkele meerwaarde.
de meeste mensen op dat topic reageren wat volwassener als hier op MF.
Lees even de topics van benjamin even door.Weet jij wat geen enkele meerwaarde heeft? ............jouw bericht.
sommige hier zijn blijkbaar aluminiumexpert, alu doet dit, staal doet dat en zus en zo, als je bedenkt dat er tien duizenden verschillende soorten staal en alu zijn, is het wel wat minder simpel als dat
Hier is een topic van een vent die er ook een van 7075 wou maken, de meeste mensen op dat topic reageren wat volwassener als hier op MF.
Uiteindelijk heeft hij ze toch van Ti gemaakt.
http://www.1130cc.com/forums/showthread.php?t=156314
heb je drie jaar op mars gewoont?
TS vermaakt ons al jaren met briljante ideeen om een gsxr1100 competitief te krijgen.
Als het leven me even te veel wordt, dan lees ik zijn topics even door, en kijk z'n filmpje, en kan er weer maanden tegenaan met een grote glimlach
Kom vaak bij een frezer,heeft ook mijn achteras bekeken en vertelde mij dat de schroefdraad is gerold en gehard.Hij zei ook dat alstie zelf draad zou moeten snijden dat stukken zwakker is dan een gerolde draad.Er wordt dan tenslotte geen materiaal weggenomen.
Gerolde draad is sterker, vraag me af wat een bedrijf hiervoor zou vragen als een particulier langskomt voor wat aluminium asjes te voorzien van fijne schroefdraad.
Ik heb aardig wat warmtebehandelingen gedaan, maar 400 graden komt daar niet bij voor. Je kunt 7075 naar zachte, bewerkbare toestand krijgen bij 505 graden in een zoutbad. Maar je zult het na bewerking ook weer moeten na gloeien. Het moet weer naar T6, eigenlijk T62, , dat zijn enige uren in een luchtoven. Dat ga je thuis niet redden.Vergeet het gerolde draad verhaal voor particulieren.
Het zal altijd gesneden draad zijn.
Om gerolde draad te krijgen op aluminium7075 moet het stuk verhit worden tot 400 graden Celsius.
In een speciaal apparaat moet de draad erop gerold worden. De structuur van de draad wordt hierdoor beter zodat dit eigenlijk wel prefereert boven gesneden draad.
Om dit verschijnsel tegen te gaan kan je een hogere moer gebruiken.
Weet jij wat geen enkele meerwaarde heeft? ............jouw bericht.
sommige hier zijn blijkbaar aluminiumexpert, alu doet dit, staal doet dat en zus en zo, als je bedenkt dat er tien duizenden verschillende soorten staal en alu zijn, is het wel wat minder simpel als dat
Hier is een topic van een vent die er ook een van 7075 wou maken, de meeste mensen op dat topic reageren wat volwassener als hier op MF.
Uiteindelijk heeft hij ze toch van Ti gemaakt.
http://www.1130cc.com/forums/showthread.php?t=156314
Als TS nou eens een motor koopt waar er gewoon al voorzien is in de juiste materialen.... Een italiaan dus.
Waar is dat filmpje eigenlijk? Dit is weer een heerlijk bier&chips topic maar een filmpje zou de kers op de taart zijn.