Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Aluminium wielassen

BenjaminDG

MF veteraan
3 okt 2009
2.896
0
Beveren
Beste

Mijn huidige achteras (gsx-r750w 199) is wat aan de zware kant en voor een snelwissel systeem moet ik deze ook aanpassen.

Op ebay zie ik 7075 aluminium assen staan, kan ik hieruit een complete achteras maken zodat ik alle aanpassingen rechtstreeks op de achteras kan voorzien?

Ik dacht dat sommige ducati's zelfs vanaf de fabriek aluminium achterassen hebben?

Groeten,
Benjamin
 
Laatst bewerkt:
Als je nu iets minder drinkt en een flinke kerel draait voor een circuitdag, dan scheelt je dat toch ook al gauw een kilo!

Oh wacht.. Dat is geveerd gewicht natuurlijk...

Tip 2: Als je maar 1 achtervelg hebt.... Waarom... Waarom wil je dan in GODSNAAM een snelwisselsysteem op je motor hebben?

Als je dan toch al zo graag Willie Wortel wilt opvolgen, verzin dan iets wat je echt nodig hebt. Ik denk dat dit verspilde energie+extra gewicht is zonder enkele meerwaarde.
 

Staal voor assen is geen pisb. staal, zal wel iets van assenstaal zijn , een gelegeerde staalsoort.

Met zoveel onbekende factoren zou ik voor het gewicht voor een titanium as kiezen. Heel duur maar je gaat in elk geval niet met 180/uur op je plaat als het tegenzit.
Aluminium is wel sterk maar breekt ook rigoureus als het mis gaat. Staal neemt nog een deel van de vervormingsenergie op voordat het definitief breekt.

Ik denk dat een crash je al snel € 1000,= zal kosten buiten het lich. letsel. Voor veel minder kan je titanium materiaal kopen.
 
Ik kan me uit een ver verleden herrineren dat er voor assen van race motoren geen alluminium of titanium gebruikt mocht worden.
Stond in het technisch regelement van de KNMV.
Of dit nog steeds zo is weet ik niet.
Ik zou het risico niet nemen, maar ik begrijp dat onze belgische Benjamin er zo zijn eigen ideën op nahoud
 
Laat die gast toch lekker experimenteren, straks werkt het wel super en wil iedereen het.
Werkt het niet dan is het helaas voor TS omdat het hem dan een aardige smak geld kost en hebben degene die er van het begin ook al tegen waren ook wat lol gezien die kunnen zeggen: i told you so

Als niemand aan fantaseren deed dan stonden we nu zelf nog voor een kar met vierkante wielen en deden we nog altijd schijten in de sloot.
 

Dat is waar maar dit is als vierkante wielen uitvinden terwijl er al ronde zijn..

 

Om wat voor een motor hebben we het dan precies?

Je doet net alsof je een motoGP machine aan het maken bent, en waar vervolgens endurance races mee gereden worden, maar het is simpelweg gewoon een motor om wat circuitdagjes mee te pakken.

Als ik op een circuitdag om me heen kijk op het paddock zie ik niemand met zulke aanpassingen en rare fratsen, Die zijn gewoon lekker bezig met een leuke dag te hebben en lekker te rijden

Het gaat om het experimenteren ook al kan dat tot niets leiden.
De motoren heden ten dage zijn ook zo ontwikkeld, veel failures voordat het een keer goed gaat.

Dat klopt, en ik ben ook zeker van mening dat je dingen moet proberen en dus eens buiten de lijntjes te denken.

Echter zie ik hier het nut totaal niet van in, TS maakt een wisselsysteem omdat het (iets) sneller zou zijn, en vervolgens is de noodzaak van snel of veel wielen wisselen niet aan de orde.

In mijn ogen is het simpelweg teveel werk en moeite om daarvoor andere assen te maken en allerlei aluminium plaatjes aan een achterbrug te lassenbakken...
 
Om wat voor een motor hebben we het dan precies?

.

heb je drie jaar op mars gewoont?
TS vermaakt ons al jaren met briljante ideeen om een gsxr1100 competitief te krijgen.

Als het leven me even te veel wordt, dan lees ik zijn topics even door, en kijk z'n filmpje, en kan er weer maanden tegenaan met een grote glimlach
 


Weet jij wat geen enkele meerwaarde heeft? ............jouw bericht.

sommige hier zijn blijkbaar aluminiumexpert, alu doet dit, staal doet dat en zus en zo, als je bedenkt dat er tien duizenden verschillende soorten staal en alu zijn, is het wel wat minder simpel als dat

Hier is een topic van een vent die er ook een van 7075 wou maken, de meeste mensen op dat topic reageren wat volwassener als hier op MF.
Uiteindelijk heeft hij ze toch van Ti gemaakt.
http://www.1130cc.com/forums/showthread.php?t=156314
 
Lees even de topics van benjamin even door.
Dat maakt een hoop duidelijk.
 
Kom vaak bij een frezer,heeft ook mijn achteras bekeken en vertelde mij dat de schroefdraad is gerold en gehard.Hij zei ook dat alstie zelf draad zou moeten snijden dat stukken zwakker is dan een gerolde draad.Er wordt dan tenslotte geen materiaal weggenomen.
 

Nee hoor, Ik ken zijn topics én zijn motor vandaar dat ik me ook afvroeg of dat het wel om dezelfde motor ging!
 

Gerolde draad is sterker, vraag me af wat een bedrijf hiervoor zou vragen als een particulier langskomt voor wat aluminium asjes te voorzien van fijne schroefdraad.
 
Gerolde draad is sterker, vraag me af wat een bedrijf hiervoor zou vragen als een particulier langskomt voor wat aluminium asjes te voorzien van fijne schroefdraad.

Vergeet het gerolde draad verhaal voor particulieren.
Het zal altijd gesneden draad zijn.
Om gerolde draad te krijgen op aluminium7075 moet het stuk verhit worden tot 400 graden Celsius.
In een speciaal apparaat moet de draad erop gerold worden. De structuur van de draad wordt hierdoor beter zodat dit eigenlijk wel prefereert boven gesneden draad.

Om dit nadeel tegen te gaan kan je langere draad en een hogere moer gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb aardig wat warmtebehandelingen gedaan, maar 400 graden komt daar niet bij voor. Je kunt 7075 naar zachte, bewerkbare toestand krijgen bij 505 graden in een zoutbad. Maar je zult het na bewerking ook weer moeten na gloeien. Het moet weer naar T6, eigenlijk T62, , dat zijn enige uren in een luchtoven. Dat ga je thuis niet redden.
Oh ja, na het uitgloeien in het zoutbad heb je 20 minuten tot twee uur om de draad te rollen, door natuurlijke precipetatie gaat het aluminium in die tijd naar T42.
 
Het oorspronkelijke datablad waar het in staat (grafiek) heb ik niet/kan ik niet meer vinden.
Maar in een productdatablad van Metal supliers online staat dat de (forging) temp ligt tussen 700 en 900 F, 370 en 480 graden Celsius. Dat zijn de temperaturen waarbij (mogelijk) de draad in een as van Al7075 gerold wordt.
 
Laatst bewerkt:


Heren, Heren! niet vechten Aan het einde van de dag zijn we allen uren vermaakt met de prachtige hersenspinsels van dhr DG.... en daarbij ben ik dan de eerste die het gaat zeggen....??






@Benjamin: indien je een as van 7075 maakt, maak dan ook graag een aantal filmpjes van de eerst ritjes... enne uploaden kan ook vanuit het ziekenhuis....
 
Als TS nou eens een motor koopt waar er gewoon al voorzien is in de juiste materialen.... Een italiaan dus.

Maar die Italianen hebben vaak van die dingetjes ontwikkeld die erg mooi eruit zien (design noemen ze dat ), Maar in de praktijk toch niet altijd even makkelijk blijken te zijn.

TS moet dan al hélemaal veel dingen gaan aanpassen!