alweer koppeling ?

600SRAD

MF'er
17 mei 2004
230
0
H.I.Ambacht
Ik heb een R1 uit 98 en heb ongeveer een maand geleden me volledige koppeling laten vervangen,omdat hij door slipte als die koud was en niet goed in zn vrij ging als die warm was,ook als je vol weg trok(het is me eigenlijk alleen in zn twee opgevallen omdat ik nog niet op de snelweg ben geweest) dan lijkt het net of die ook ff doorslipte,heel kort maar. Nu heb ik dus me koppeling laten vervangen en heb ik gister voor het eerst weer is gereden en heb ik dus weer last van dat laatste probleem,dat als je vol weg trekt dat die ff door slipt. Lijkt mij de koppeling weer ? Iemand een idee ? ik hoor het graag !
 
Bij mijn brommer is het een keer het koppelingshuis geweest wat "ontzet" was oid. Ook eerst platen vervangen.

om precies te zijn ging het zo:

Frictieplaten vervangen (imitatie)
nog slippen
die metalen platen vervangen
nog slippen
Daarna kwamen ze erachter dat het koppelingshuis ontzet was.
TOen is de dealer boos geworden ;)
Kreeg een leenmotor mee en mocht hem niet eerder terugbrengen totdat ze het helemaal (kosteloos verder natuurlijk) voor elkaar hadden.
Toen is het koppelingshuis vervangen en de imitatie platen vervangen voor originele.

Dussss

Laat het koppelingshuis nakijken en vraag na of ze imitatie of originele platen gebruikt hebben.
.
 
R1 met een slechte 2?
Ik gok op een kromme schakelvork.
Heleboel Yamaha's hebben hier last van(al was het syntoom dan vaak dat ie uit z'n 2 schoot).
Indien het een schakelvork is ben je er misschien op tijd bij en is het alleen je schakelvork, bij langdurig rondrijden met een slechte schakelvork zullen ook je tandwielen beschadigen.

edit: hoop natuurlijk dat het enkel je koppeling is ;)
 
Laatst bewerkt:
Nee hij schiet niet uit ze versnelling ofzo,het is ook misschien net een seconde dat die het doet,net het gevoel of er iets onder je achterband vandaan schiet ofzo....Heb hem bij safe in rdam laten repareren dus ga er wel van uit dat ze originele onderdelen gemonteerd hebben. Maar mocht het een kromme schakelvork zijn,dan hadden zij dat toch ook moeten merken met de proefrit ? En weet iemand hier misschien ook de kosten van ?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eerst es terug gaan naar Seef en ze er nog es naar laten kijken. Als het precies hetzelfde probleem is hebben ze iets niet goed gedaan, ervan uitgaande dat zij zelf geconcludeerd hebben dat het de koppelings was. Als je em langs hebt gebracht met het verzoek de koppeling te vervangen en ze het klakkeloos hebben gedaan terwijl dit mogelijkerwijs toch niet de oorzaak van het probleem is, is het een ander verhaal.
 
Nee ik heb me motor er heen gebracht en verteld wat de klacht was,zij zeiden toch dat het de koppeling was die vervangen moest worden. Neem aan dat zij er toch welk verstand van hebben ? Ik heb er nu hooguit 50 km mee gereden nadat de koppeling is vervangen en heb hem daarvoor ook al een keer vol in zn twee open getrokken,maar heb toen niets gemerkt ?
 
Tandwiel van de 2de versnelling naar de kloten, het zijn niet de tanden maar de holtes in de zijkanten die rondgesleten zijn, deze week nog gezien op een R6, heeft hetzelde effect zoals jij beschrijft, en daardoor kan de schakelvork ook al naar de kloten zijn
 
Als het je tandwiel zou zijn,moet je er meer last van hebben en zou die ook een ratel geluid moeten geven en daar heb ik allemaal geen last van,slippen zou toch ook met de koppeling te maken moeten hebben .
 
Als het je tandwiel zou zijn,moet je er meer last van hebben en zou die ook een ratel geluid moeten geven en daar heb ik allemaal geen last van,slippen zou toch ook met de koppeling te maken moeten hebben .

Daarom heb ik er bijgepost dat het niet de tanden van het tandwiel zijn die versleten zijn, maar de ......., weet de naam er niet van, maar het zijn holtes in de zijkant van het tandwiel, als die uitgesleten raken, komt hij even uit de versnelling bij hogere belasting en grijpt dan terug, en dat heeft de indruk van een versleten koppeling, ik heb de motor horen rijden, en dan de oorzaak gezien
full
 
Zijn zulk soort dingen niet erg snel voor een motor die net 24 dznd gelopen heeft ? ga zaterdag wel ff langs safe,weet ook niet of het te maken kan hebben met me koppelingshendel ? daar zit eigenlijk weinig vrije slag op en dat lijkt me ook niet helemaal goed ?
 
Maak dan even iets meer vrije slag op je hendel en probeer het eens in de 3e versnelling op de snelweg (in hoog toerental). Dan heb je een veel zwaardere belasting op de koppeling.

Als een natte koppeling slipt schiet het vaak flink door in toerental en blijft het niet bij een klein hikje.

(toch hoop ik voor je dat het de koppeling is maar dat zal wel niet)
 
Soms kunnen de symptomen wijzen naar lastige problemen, de ooraken kunnen soms heel simpel zijn.

Bij mijn VF was het de de zuiger in de hendel die problemen veroorzaakte, het olie terugstroomgaatje zat verstopt waardoor de koppeling niet snel genoeg terugkwam.

Bij mijn voormalige CB was het een koppelingskabel die gaar was.

Raymond
 
Zijn zulk soort dingen niet erg snel voor een motor die net 24 dznd gelopen heeft ? ga zaterdag wel ff langs safe,weet ook niet of het te maken kan hebben met me koppelingshendel ? daar zit eigenlijk weinig vrije slag op en dat lijkt me ook niet helemaal goed ?
Misschien komt die ook net niet helemaal goed los, lijkt me het makkelijkst om die nu eerst ff bij te stellen zodat je een paar mm vrije slag hebt.
Trouwens.... ik zou niet te veel op die km stand afgaan als ik jou was... er worden er nogal wat met 'aangepaste' tellerstanden aangeboden her en der.
 
Om er achter te komen of de koppeling slipt, kun je ook eens onder het rijden de koppeling een beetje intrekken. Dan gaat-ie gegarandeerd slippen, en dan weet je hoe dat klinkt en hoe dat voelt.
Als de motor dan ook precies hetzelfde gedrag vertoont op andere momenten weet je dat koppelingslip is, en kun je in die groep gaan werken.
Als de problemen met je motor echt anders zijn weet je in ieder geval dat het niet de koppeling is.
Suuces ermee!
Groeten,
Eduard
 

Thx, en als ik goed lees heeft hij geen last meer van een echt slippende koppeling



[Ik heb een R1 uit 98 en heb ongeveer een maand geleden me volledige koppeling laten vervangen,omdat hij door slipte als die koud was en niet goed in zn vrij ging als die warm was,ook als je vol weg trok(het is me eigenlijk alleen in zn twee opgevallen omdat ik nog niet op de snelweg ben geweest) dan lijkt het net of die ook ff doorslipte,heel kort maar. Nu heb ik dus me koppeling laten vervangen en heb ik gister voor het eerst weer is gereden en heb ik dus weer last van dat laatste probleem,dat als je vol weg trekt dat die ff door slipt. Lijkt mij de koppeling weer ? Iemand een idee ? ik hoor het graag !
 
stel de speling eerst ff op je koppelingshendel met de stelschroeven op de hendel speling is meestal 1 cm aan het uit einde v/d hendel of 2mm bij het begin v/d hendel ga dan in 5de 60 rijden en gooi het gas open als het toerental doorschiet is er wat met de koppelingsgroep aan de hand
 
als het echt de koppeling is dan moet hij dat ook (zelfs vooral) in de hogere versnellingen doen.

als het alleen maar in de 2 is dan zou het best eens dat tandwiel kunnen zijn wat peetje brik zegt. Al lijkt het me sterk dat dat ongeveer hetzelfde zou klinken als een slippende koppeling. Zou in mijn ogen op zijn minst moet rammelen/tikken
 
gewoon eens andere olie op goien ik heb zelf een fj1200 een motor met vrij veel vermogen die allemaal doot de koppelingsplaten vrwerkt moet worden erst volsynthtische olie op gegooid (hele dure0 daarna koppelingslip.vervolgens omgewisseld voor minerale olie ook dure en toen probleem opgelost!
 
Terug
Bovenaan Onderaan