andere motor

bla bla

MF'er
29 nov 2006
54
0
utrecht
dit gaat miss. heel dom klinken..

maar ik rij nu zelf op een honda nx250 wat op zich heel leuk is maar op de snelweg vindt ik het te gevaarlijk..met wind tegen kom ik niet hoger dan 110 in ze 5 en ze 6 zakt het alleen maar verder terug.
ik wil dolgraag een racer maar ik durf er niet op rijden. ik heb gereden op een fireblade maar dat sturen vindt ik maar niks. zo'n ding heeft een eigen wil :?

is er ook een tussenweg? off road---racer??
zo ja is er ook een betaalbare model 1990-1995?
 
Als een racer je te extreem is, probeer dan eens een sport-toermodel... De Honda VFR 750 F is natuurlijk dé ideale sport-toerder ;) maar bijvoorbeeld de Honda CBR 600 F, de Suzuki GSX 600/750 F of de Kawasaki ZZR 600 zitten in dezelfde categorie. Let bij dat soort sportieve(re) motoren op de plaats van de clip-ons: zitten die onder de bovenste kroonplaat, dan is de zithouding vaak extreem sportief; zitten ze erboven, dan zit je over het algemeen wat relaxter. En anders heb je natuurlijk nog bergen motoren met een "gewoon" stuur die toch nog redelijk sportief zijn, zoals de Yamaha Fazer en z'n soortgenoten. Kijk voor een indicatie van de prijzen eens op MotorOccasion. Succes met kiezen!
 
Laatst bewerkt:
Ja, wat denk je van een BMW F650CS, 170 is makkelijk te halen, stuurt als een scheermes en de zit is lekker relaxed. Het is een 1cil. maar daarom wel lekker zuinig met flink doorrijden haal je nog makkelijk de 1:22.
 
de types die je noemt zijn idd prachtige fietsen.. maar toch racers. in mijn ogen dan.
en de houding van een racer vindt ik heerlijk. alleen dat sturen is 3x niks..
echt zo van "jij wilt naar links? dan ga je ook!! hou me maar tegen" en dan vindt ik te eng.

maar een vfr heeft die stuur (afwijking) niet?
 
Je kan op sommige modellen toch ook de clipons vervangen voor een SBK stuurtje?
Misschien de ideale oplossing; een mooie motor EN een relaxed, breed stuur..
 
de types die je noemt zijn idd prachtige fietsen.. maar toch racers. in mijn ogen dan.
en de houding van een racer vindt ik heerlijk. alleen dat sturen is 3x niks..
echt zo van "jij wilt naar links? dan ga je ook!! hou me maar tegen" en dan vindt ik te eng.

maar een vfr heeft die stuur (afwijking) niet?
Ik vind van niet nee, maar het zou kunnen dat jij daar anders over denkt... Ik heb nooit op een NX gereden, dus kan het niet vergelijken. Denk dat het ook vooral een kwestie van wennen is. Een Fireblade is misschien een beetje te hoog gegrepen als je van een 250 af komt, maar er zit nog een heleboel tussen de 250 en de 900/1000 cc in hoor... Volgens mij moet je gewoon eens lekker op het een en ander gaan proefrijden om erachter te komen wat voor jou het lekkerst rijdt :]
 
maar dat sturen is dus wel makkelijker dan op een blade?
het vermogen is het probleem niet dat is goed te houden maar het gaat echt puur om het sturen. ik hoop dat ook iemand reageert die een blade heeft of heeft gehad want de eigenaar van de " test" blade vindt het ook telkens weer wennen.

een nx is puur gooi en smijt werk zo'n dingetje luisterd echt.

en ik zou ook graag dan types horen die niet te duur zijn..(1000-2000 euro)
 
dus een ander stuur kan het hele "probleem" verhelpen??

Ja. Alleen zijn de clipons niet op elk model even makkelijk te vervangen voor zover ik weet. Misschien dat je hiervoor even een balletje kan opgooien of een zoekopdracht kan doen in de topics van de door jou genoemde fietsen.
 
maar dat sturen is dus wel makkelijker dan op een blade?
Weet niet, nooit op een Fireblade gereden... Maar dat soort fietsen staat nou eenmaal bekend om het "messcherp" sturen; als dat je niet ligt, dan is een fiets met een wat "rustiger" karakter misschien meer iets voor je. In dat geval kan ik je de VFR van harte aanbevelen O-)
het vermogen is het probleem niet dat is goed te houden maar het gaat echt puur om het sturen. ik hoop dat ook iemand reageert die een blade heeft of heeft gehad want de eigenaar van de " test" blade vindt het ook telkens weer wennen.
Misschien zijn op dat exemplaar modificaties uitgevoerd die het stuurgedrag beïnvloeden? Voorkant verlaagd en/of achterkant verhoogd bijvoorbeeld?
een nx is puur gooi en smijt werk zo'n dingetje luisterd echt.

en ik zou ook graag dan types horen die niet te duur zijn..(1000-2000 euro)
Voor dat geld heb je wel een pre-1990 VFR bij een dealer, en misschien zelfs een nieuwere bij een particulier. Een vroege 90'er CBR, GSX of ZZR is ook wel te vinden onder de € 2000.
 
ik lees overal dat bandits zoveel problemen geven als het koud wordt.. en ik heb juist mijn auto te koop staan zodat ik in de winter ook fijn kan :]
 
yamaha fzr?? veel plastic en stuurt als een 250. anders begin je op een 400., das echt makkelijk. voorderest alles went hea.
 
Dat gevoel van in de bocht vallen komt voornamelijk door het smalle stuur en de korte naloop. Natuurlijk geeft de ene motor meer dat gevoel dan de andere. Kan je niet eens bij een dealer een proefrit maken? Probeer eens een motor met een wat rechtere zithouding en een breder stuur. Je kan een racer nog zo mooi vinden, maar als je met zweet in je handen aan het rondrijden bent is dat ook niet echt fijn. Probeer eens een motor met een neutraal gevoel in het stuur (bijv. een Diversion of iets wat daar op lijkt).
 
Weet je, iedere motor rijd anders dan je eigen motor, en het nare is dat je pas na lange tijd echt kunt vaststellen of het nou fijn is ja of nee. Zo wissel ik regelmatig tussen mijn vrouws XJ900F (heeeeele fijne allemansvriend) en mijn ZZR1100 (nou ja even niet want 1400 besteld bla bla) en bij iedere wissel is het een paar dagen wennen.
 
Als je een normaal postuur hebt, dus geen 1,90 M. , dan is een diversion 600 een goede optie. Deze motor is veel verkocht, weinig problemen, onderhoud is zelf goed te doen. Beneden € 2000 zijn er 10tallen te koop. Koop geeen afgejakkerd exemplaar, max 50.000 km., dan kan jer zelf nog 50.000 bij rijden. Kijk goed naar de voorvork-afdichtingen en binnen poot. Er mag geen roest op zitten. Zelf poten demonteren en afdichting laten vervangen bij dealer, kost € 80 - € 100, incl. vorkolie. Ketting etc. liefst vervangen, doch is zelf best te doen. Pas op voor te srakke ketting, lagers in achterwiel en uitgaande as versnellingsbak gaan dan kapot Dikte remschijven (laten) meten, min. dikte (afkeur) is 4 MM. Achterremklauw wil wel eens vast zitten, nieuwe rubbers € 25,- zelf doen. Motor mag absoluut niet roken, geen bijgeluiden maken. Laat de verkoper aantonen dat de kleppen min. bij 40.000 - 50.000 km. zijn gesteld door dealer. Dit klusje kost € 200,- min. Ik spreek uit ervaring, doe het onderhoud aan een 1993 Diversion van dochter. Sturen gaat redelijk goed, doch de Batlax banden hebben beperkingen en de achterschokbreker is matig. Zie de motor als een tussenstap naar snellere bikes.
Bovenstaande is eigenlijk van toepassing op alle 600CC bikes van die prijsklasse. Neem een ervaren biker mee!!
Pigion
 
Terug
Bovenaan Onderaan