Ik heb een GS500 met een GSXF600 voorvork, met de daarbij behorende rempartij.
Nu wil ik graag een andere voorrempom/reservoir gaan gebruiken.
Ik heb nu een rempomp van een TL1000 gevonden.
Mijn vraag dus:
Is het mogelijk om de rempomp van een TL1000 te gebruiken icm de remtangen van een GSXF600? En werkt dat dan ook fatsoenlijk?
Alvast bedankt!
Gr Roel
Die zijn 's avonds niet open
Die zijn 's avonds niet open
Is gewoon proberen misschien een optie?......
Of het werkt hangt af van de plunjeroppervlakken.
Volgens mij is de TL1000 met 6, en de GSXF600 met 2 zuiger remklauwen uitgerust.
Wanneer dit het geval is dan is het totaal oppervlak van de remzuigers van de TL is dus aanzienlijk groter dan van de GSXF.
Gevolg is dat de rempomp van de TL een aanzienlijk grotere plunjer zal hebben en dus meer vloeistof verplaats met minder druk en dus te weinig kracht op de blokken uitoefent.
Of het werkt hangt af van de plunjeroppervlakken.
Volgens mij is de TL1000 met 6, en de GSXF600 met 2 zuiger remklauwen uitgerust.
Wanneer dit het geval is dan is het totaal oppervlak van de remzuigers van de TL is dus aanzienlijk groter dan van de GSXF.
Gevolg is dat de rempomp van de TL een aanzienlijk grotere plunjer zal hebben en dus meer vloeistof verplaats met minder druk en dus te weinig kracht op de blokken uitoefent.
Nee, Hoe groter de diameter, hoe meer vloeistof er verplaatst wordt. je slag wordt (te) kort(er). Bekijk het als een groter tandwiel voor op je fiets, bij dezelfde toeren ga je wel sneller maar je moet meer kracht gebruiken.kijk... nu begint t helder te worden.. (zat me blind te staren op vanalles en nogwat)
maar hoe groter de diameter van de pomp hoe meer deze aan druk op brengt neem ik aan?
(6zuigerpomp op een 2-4zuigersysteem zetten zal naar "logisch" denken beter werken ...toch? )
Nee, Hoe groter de diameter, hoe meer vloeistof er verplaatst wordt. je slag wordt (te) kort(er). Bekijk het als een groter tandwiel voor op je fiets, bij dezelfde toeren ga je wel sneller maar je moet meer kracht gebruiken.
Je zal bij een grotere pomp dus ook meer kracht moeten zetten.
@TS zoals erder vermeld. De diameter staat wel op de pomp als het goed is. Die van de TL is 5/8 inch(16mm). Wss is die van jouw 14mm. Kan dus niet.
Alles kan. Ik heb een keer een 14mm pomp op Yamaha 6 zuiger klauwen gehad, deze kreeg in niet op druk. Met een 5/8 wel.En dat ligt er aan.. of het een R (6 zuiger tangen) of S (4 zuiger tangen) 16mm tegen 14mm...ik heb een 14mm rempomp en toch 6 zuiger klauwen... doet het voorals nog prima
(alhoewel ik wel zoekende ben naar een rempomp van 'n R 16mm)
Opsturen is geen punt.Beetje in normale staat, of moet ik dan nog een revisie-setje rubbers & ringen kopen ?
en origineel Suzuki TLR.. ? Bergheum ligt waar ?? of anders opsturen een mogelijkheid ?
check vanavond eerst even wat er onderop de mijne staat..& dan kom ik er even op terug..
[me] loebassie checkt net routenet... maar hoopt gelijk dat opsturen wel mogelijk is [/me]
De rempomp die ik nu heb heeft een diameter van 5/8.
Ik wil graag een andere rempomp met een los reservoirtje (puur voor de looks).
Maar begrijp dus dat ik ernaar moet kijken dat de diameter overeen moet komen?!
Iets anders zoeken.Op mijn rempomp staat: 5/8
En op de rempomp die ik wil gaan kopen staat 14mm..
Verstandig, of naar iets anders zoeken?
5/8" is ca 16mm, dus 14 is eigenlijk wat te klein... je gaat dan meer slag gebruiken, dat kan misschien maar of het fijn is weet ik niet.....Op mijn rempomp staat: 5/8
En op de rempomp die ik wil gaan kopen staat 14mm..
Verstandig, of naar iets anders zoeken?
Nee dat kan je zo echt niet zeggen! Het is hydrauliek en geen pneumatiek.Je hebt een remklauw met 2 cilinders en een rempomp.
De pomp heeft een slag van zeg 75cc en de 2 cilinders samen 50cc.
Wanneer je dan de hele slag maakt, druk je de cilinders 50cc uit, maar je hebt nog 25 cc over. Wanneer je deze erbij pompt verhoog je de druk in de cilinder. (12,5 cc per cilinder erbij)
Check?
Wanneer je dan 6 cilinders in je klauw hebt, met 10cc = totaal van 60 cc
Rempomp van 75cc verdeelt deze na de volledige slag van 60 cc de resterende 15 cc over 6 cilinders. dus komt er per cilinder slechts 2,33 cc bij.
Dit is puur een voorbeeld om uit te leggen hoe het ongeveer werkt. De genomen getallen zijn fictief.
Natuurlijk hebben de slaglengte, plunjerdiameter en kamer grote ermee te maken.