Anti-decompressie vraagje

Frits!

MF veteraan
15 mei 2005
1.366
0
Den Haag
niet anti, maar automatisch :X
Tijdje geleden heb ik mn kop gereviseerd van mn husky 610 '99. Toen deze in elkaar zat, bleek dat ik niet de volle compressie had. Toen zeiden ze van de motorzaak dat ik hem maar gewoon moest proberen te starten, omdat dat te maken heeft met mn automatische decompressie. Kicken lukte niet, dus hebben we hem maar in zn 2 aangeduwd. Dit lukt aardig. Nadat ie gelopen had en hem weer probeerde te kicken, merkte ik dat ik weer volle compressie had :? of mn automatische decompressie werkte ff niet??
anyway, tijdje geleden probeerde ik hem weer te starten, had compressie en na tien keer stampen, kon ik weer ineens redelijk makkelijk door mn compressie heen trappen.
Kan het zijn dat dan mn uitlaatkleppen open blijven staan?

ff kort samen gevat: eerst volle compressie, later weer minder> na koprevisie had ik weer een volle compressie. Na 10x kicken had ik weer minder compressie. Toen toch gestart op advies, waarna ik na een ritje weer volle compressie had. Later weer kicken met als gevolg dat ik weer na 10x kicken wee voor de 3e keer minder compressie heb. :o


Dit topic heb ik geopend, toen ik bezig was met mn koprevisie>
Compressieverlies - 1 cilinder
 
Laatst bewerkt:
Kabeltje van je decompressie niet te strak? Er moet enige speling op staan.
 
spul gaat slijten na een aantal jaar...daarom heb ik de mijne erafgerukt (moet je maar ff searchen, is wel XR)...
je wilt niet staan kicken met het idee dat je door je compressie heentrapt en dat je na 2x een half gebroken been hebt omdat ie besluit wél compressie op te bouwen.
 
De mijne is erook af (KTM).
Zo te lezen heb je geen elektrische starter en zal het je prima lukken met de manuele deco .
 
De modellen met elektrische starter kregen de autodeco , dit om het starten met elektrisch starter mogelijk te maken.
Als deze prima zijn werk doet blijft de vrijloop intact .
Nu en dan is dit niet het geval en slipt deze met als gevolg vrijloop + autodeco vervangen (autodeco is enkel samen met de nokkenas te koop)
 
spul gaat slijten na een aantal jaar...daarom heb ik de mijne erafgerukt (moet je maar ff searchen, is wel XR)...
je wilt niet staan kicken met het idee dat je door je compressie heentrapt en dat je na 2x een half gebroken been hebt omdat ie besluit wél compressie op te bouwen.
Ja, ik heb jouw stuk gistern al doorgelezen idd. Dus slijtage zorgt ervoor dat ie soms wel en soms niet 'autodecompressed'?
Betekend dit dat de enige oplossingen een nieuwe nokkenas is of het verwijderen van z'n toompje?
 
Zelf verwijdert , bij lc4 is dit een soort eivormige ring en veertje rond de nokkenas .
Alles volgens WPH .

Ja het staat dus niet in mn wph :S
Maar een veertje rond de nokkenas, doet me denken dat ik wel een klein veetje heb zien zitten op mn nokkenas die 'in' :? de eivormige ring zit... (veertje is 2mm?)
 
bedoel je deze misschien?
full
 
links op de foto is de auto decompressie op een husk, er loopt een 'staafje' op de lage zijde van je uitlaatnok, deze zorgt er dus voor dat bij erg lage toerentallen (starten dus) de uitlaatkleppen wat gelift worden

wanneer de motor aanslaat zal door de centrifugaalkracht de auto decompressie (rechts van het linker lager) naar buiten slingeren wat ervoor zorgt dat het 'staafje' verdraait en een afgeplatte kant naar boven komt waardoor het normale nokprofiel wordt gebruikt

je moet de auto decompressie gewoon met de hand tegen de veerkracht in kunnen trekken, zoniet dan is er iets fout :) weghalen van de decompressie is grote onzin, ze lopen nooit kapot hierop

nokkenas.jpg
 
Ziet er een stuk steviger uit dan bij LC4 .
Bij mij was dat veertje tussen autodeco-ring en nokkenas gekropen waardoor deze zijn werk niet meer deed .
Maar aangezien je soms wel/niet compressie hebt ,wat kan anders de oorzaak hiervan zijn .
(inlaatnok ziet er wel nogal ingelopen uit)
 
links op de foto is de auto decompressie op een husk, er loopt een 'staafje' op de lage zijde van je uitlaatnok, deze zorgt er dus voor dat bij erg lage toerentallen (starten dus) de uitlaatkleppen wat gelift worden

wanneer de motor aanslaat zal door de centrifugaalkracht de auto decompressie (rechts van het linker lager) naar buiten slingeren wat ervoor zorgt dat het 'staafje' verdraait en een afgeplatte kant naar boven komt waardoor het normale nokprofiel wordt gebruikt

je moet de auto decompressie gewoon met de hand tegen de veerkracht in kunnen trekken, zoniet dan is er iets fout :) weghalen van de decompressie is grote onzin, ze lopen nooit kapot hierop

(Afbeelding)

Dus dat zou betekenen dat het veetje kapot zou kunnen zijn en de autodecompressie soms naar buiten blijft staan, wat ervoor zorg dat de afgevlakte kant langs mn uitlaatklep gaat en dus niet indrukt... wat tot gevolg heeft dat ik dan ineens weer wel compressie heb.
Correct me if I'm wrong
 
ineens schiet er een beeld te binnen, wat me doet denken dat de autodecompressie omhoog kon blijven staan.
vond het al vreemd, maar ik had de link nog niet gelegd.
 
Volgens mij wordt het tweede onderdeel van links (op de foto) gebruikt om de manuele deco te activeren en het derde onderdeel van links als soort vliegwiel
(met extra veertje tussen wiel en nokkenas)
Misschien even controleren op de beweeglijkheid en speling van deze , en bij montage zijn opspankrachten van bout/moer ook belangrijk , daar deze de beweeglijkheid kan beïnvloeden .
 
Volgens mij wordt het tweede onderdeel van links (op de foto) gebruikt om de manuele deco te activeren en het derde onderdeel van links als soort vliegwiel
(met extra veertje tussen wiel en nokkenas)
Misschien even controleren op de beweeglijkheid en speling van deze , en bij montage zijn opspankrachten van bout/moer ook belangrijk , daar deze de beweeglijkheid kan beïnvloeden .

Weet niet of je het zo bedoeld... maar naar mijn idee zit het als volgt:
full
 
Inderdaad , manuele deco is idem als LC4 , iets dat de tuimelaar hindert waardoor de uitlaatklep niet helemaal sluit.
En het tweede deel van links is een soort vliegwiel dat bij hoger toerental naar buitenvliegt , waardoor de platte kant tevoorschijn komt en de autodeco uitschakeld.
(eerst dacht ik dat dit de bediening was van de manuele deco)

Bij LC4 wordt de autodeco in evenwicht gehouden door een zeer licht veertje .
(veerkracht +/-5 keer minder dan dat van een balpen)
Als dit zijn werk niet 100% doet , slipt de vrijloop van de elektrische starter , in het begin is dat nu en dan , tot het helemaal naar de knoppen is .

Totale kostprijs wisselstukken :
autodeco-ring niet appart tekoop --> nokkenas (met autodeco)=150 Euro
vrijloop + bijhorende tandwielen -------------------------->=300 Euro

Voor die prijs is het voor mij een kleine moeite even de kickstarter te gebruiken .
(En als je even het internet afschuimd , kom je al vlug soortgelijken tegen)

(Had vroeger een DR350SE , deze had ook dergelijk verfijnd systeem dat je na 15000Km mocht vervangen door de versie zonder autodeco .)
 
de handmatige decompressie zit bij een husk op de uitlaattuimelaar, daar zit een extra ruimte voor een nokje dat je verdraait... zie onderstaand plaatje
full
 
Bij deze laatste foto kan je duidelijk zien dat het loopvlak van de rollager in twee verdeelt is , deels contact met de nok , deels autodeco .
Dus de autodeco kan er gerust uit (as+excentrisch gewicht+veer) , trouwens dit is ook het deel van de nok dat eigenlijk vrij loopt .(+/-plaats waar je de klepspeling afregeld)
 
Terug
Bovenaan Onderaan