Appart tikkend/kloppend geluid Suzuki fr600r

Klapmotor

Rookie
10 jun 2021
16
0
Hallo mensen,

Sinds kort heb ik een Suzuki fr600r in mijn bezit die een paar jaar niet heeft gereden.
Ik heb hem opgeknapt en alles doet het weer goed, alleen vind ik dat ie een raar tikkend geluid maakt waar ik me aan erger. Geen idee of dit geluid kwaad kan of niet maar ik wil het wel graag oplossen, mijn vader zegt dat het geen kwaad kan en vind het niet raar klinken maar ik denk dat hij niet zon geluid hoort te maken.
Het geluid komt als ik met een schroevendraaier op m'n oor doe van het ding waar ik op de video op inzoom (zie filmpje). Weet iemand waar dit geluid vandaan komt en hoe ik het kan fixen ?!
En of het slecht voor de motor is of niet.

Geluid veranderd niet mee met het toerental of als ik koppeling inknijp.
In versnelling maakt het ook het tikkend/kloppend geluid.

Fijn weekend!

 
Klinkt wat mij betreft echt typisch Suzuki uit de jaren '90, ik hoor verder niks raars (ook niet door m'n koptelefoon).
Waar je op inzoomt, zit volgens mij de dynamo achter.

-edit- zou de NAKS kunnen zijn die je hoort...
 
Laatst bewerkt:
prima, als ik op het filmpje af ga komt het geluid achter de klepdeksel weg. Ik kan me vergissen maar dit geluid lijkt ook te verdwijnen bij gas geven. Ik zou het zoeken in de nokkenasketting / spanner of de kleppenzittingen
 
Wist niet dat je verder kon ik je oude bericht, het getik/geklop is vooral in lage toeren goed hoorbaar en het gaat mee met de toeren van de motor. Als koppelingshendel inknijp hoor je geen verschil
 
Pasgeleden reden m'n vader en ik een stukkie erop en toen hoorde we na 400 m ongv toen hij schakelde een ketting scheuren/over iets heen gaan geluid, hoorde we zomaar 1 keer bij het opgschakelen. Kan dat er iets mee te maken hebben ?
 
Lijkt me iets dat er iets mis is met je nokkenas ketting spanner, dat getik krijg je normaal als die niet genoeg spanning kan leveren.
En op het 2e filmpje in je originele post hoor je een fluitend geluid bij gas geven dat betekend meestal dat de ketting over je geleiders aan het schuren is.

Moet wel iets aan gebeuren risico bestaat dat je geleider compleet word aangevreten en de stukjes door je blok worden gecirculeerd.
 
Lijkt me iets dat er iets mis is met je nokkenas ketting spanner, dat getik krijg je normaal als die niet genoeg spanning kan leveren.
En op het 2e filmpje in je originele post hoor je een fluitend geluid bij gas geven dat betekend meestal dat de ketting over je geleiders aan het schuren is.

Moet wel iets aan gebeuren risico bestaat dat je geleider compleet word aangevreten en de stukjes door je blok worden gecirculeerd.
Oke bedankt. Heb al een keer gekeken naar de nokkenas kettingspanner en zag toen niks raar ( alles was heel en hij ratelde goed over die gleufjes en kon niet terug worden geduwt ) heb hem toen weer goed teruggemonteerd. Kan zo'n ding alsnog kapot zijn als je niks raar ziet ?
 
Oke bedankt. Heb al een keer gekeken naar de nokkenas kettingspanner en zag toen niks raar ( alles was heel en hij ratelde goed over die gleufjes en kon niet terug worden geduwt ) heb hem toen weer goed teruggemonteerd. Kan zo'n ding alsnog kapot zijn als je niks raar ziet ?


En hoever stond je spanner uit?
Je ketting kan ook te lang worden, dan doet de spanner niks meer.

edit:
Dat kan je controleren door eerst de grote bout met drukveer uit je spanner te halen.
Vervolgens de 2 boutjes en je spanner uitnemen. (geheel op eigen risico maar je hebt het al vaker gedaan zonder dat de ketting een tandje overspringt.)
In je wphb kan je vinden hoeveel klikjes hij uit mag staan.
 
En hoever stond je spanner uit?
Je ketting kan ook te lang worden, dan doet de spanner niks meer.

edit:
Dat kan je controleren door eerst de grote bout met drukveer uit je spanner te halen.
Vervolgens de 2 boutjes en je spanner uitnemen. (geheel op eigen risico maar je hebt het al vaker gedaan zonder dat de ketting een tandje overspringt.)
In je wphb kan je vinden hoeveel klikjes hij uit mag staan.
Oke bedankt, ik weet het niet meer exact. Maar volgens mij was het redelijk ver eruit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan