Aprilia Pegaso '95 elektra uitval

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.849
5.025
Lemelerveld
In het kader wat te doen hebben heb ik een Aprilia Pegaso uit 1995 aangeschaft. Een Italiaan met vermoedelijke elektra problemen moet je in ieder geval genoeg te doen geven.
In het Pegaso topic ben ik al even bezig, maar een eigen topic in de techniek houdt het voor mezelf beter terug te vinden.
Dit is dus een kruising van een technische vraag en een log om alles bij te houden.

Was van een jonge gozer die hem ook zo gekocht had met het idee dat hij het wel even op zou lossen, is dus niet gebeurd en nu staat hij bij mij.
De motor viel volgens hem uit na ca 10 a 15 minuten en zou dan niet meer vonken.

Enfin stukje mee gereden bij aankoop, ding op de aanhanger naar huis en gaan.

Toen s'avonds hier thuis nog even naar de spanningsregelaar gekeken, kwam ik het volgende tegen in de stekker:
6e5f688c-7ed0-4141-a36f-c423b8bd33a2.jpg


Daar vielen ook beide oranje draden uit.
Uit elkaar gehaald, nieuwe connector er op, stekker in elkaar en nieuwe connector op de pen geschoven. Wordt nog origineel gemaakt, maar voor het testen hebben we gewoon contact.

Bleek de volgende dag echter dat hij na het ritje aanhanger/dagje druppellader niet meer vonken wil.

Althans zonder bougiedop zie ik een zwak vonkje van ca 1mm. Zelfs direct op de accupool (heb er een lange nieuwe bougiekabel aan voor de test) blijft hij zo zwak.

Toen aan het meten gegaan, ik heb hiervoor de waardes die ik in mijn F650 WPH heb:
- Draden pick-up tov van elkaar: 233 ohm, moet 190 tot 300 zijn.
- Bobine primaire winding: 0,2 a 0,3 ohm. Moet 0,2 a 0,5 zijn.
- Bobine secundaire winding exclusief bougiedop (omdat ik geen diep genoege voeler voor de multimeter had) en bougiekabel (0,2 ohm, irrelevant, ook al een nieuwe getest): 8,78K ohm. Moet tussen de 6 en 14K zijn inclusief bougiedop van 5K. Past er dus tussen.
- Bougiedop gepakt welke ik kan meten en 5K ohm geeft. Geen resultaat.
- Maar eens een nieuwe bougie, uiteraard ook geen resultaat.
- Al had ik met bovengenoemde bougiedop, kabel en nieuwe bougie wel een hele lichte vonk. Timing en CDI verdenk ik dus niet, gezien die volgens mij alleen voor de timing zorgen.

Dit testen hem ik gedaan met en zonder de spanningsregelaar aangesloten. Om te voorkomen dat bijvoorbeeld een hoog voltage roet in het eten zou gooien.

Omdat het zo'n zwakke vonk was verwachte ik eigenlijk een bobine die aan het overlijden is.

- Een massakabel vanaf de bobine rechtstreeks naar de accu gelegd, geen verschil, ook niet als ik de bougie op diezelfde bout druk. Een massa probleem lijkt me dus uitgesloten.
- Andere bobine gepakt van een Italiaanse bromfiets welke kwa waardes binnen dezelfde range valt. Exact dezelfde zwakke vonk... Laat de bobine al minder als verdacht over.
- De kabel vanaf de CDI naar bobine heeft een mooi lage weestand en geen zichtbare schade. Omdat er geen volconinue spanning op staat kan ik helaas geen spanningsval meten, maar hij lijkt zo prima.

Omdat ik wel een zwakke vonk heb EN 2 bobines exact hetzelfde resultaat geven vermoed ik dat de bobine te weinig spanning krijgt. Dit is echter niet te meten omdat het zulke korte pulsen zijn.
In de categorie idee'tje.
- Even een kabel vanaf de + pool accu pakken en tegen de bobine stekker aan tikken. Als ik dan een krachtige vonk heb moet er tussen Accu via CDI naar bobine iets mis gaan.
- In de rechter stuurschakelaar zit sowieso iets niet lekker kwa verlichting. Daar zit ook de stop knop op... Even kijken of ik die kan bypassen voor de test. Rechter stuurschakelaar afgekoppeld. Met een dikke draad even de startmotor direct aangestuurd, geen resultaat.

Inmiddels heb ik te pakken waarom hij niet vonkte!

Onder het zekeringenpaneeltje zat een stekker. Staat niet op tekening en is zeker niet origineel. Deze zat wel in elkaar voor het zicht, maar intern raakte het metaal elkaar maar net.
1b72bb56-fd1e-4a0c-bb4b-21ea708c746d.jpg



Ik ben dr achter gekomen doordat ik de spanningstoevoer naar de ECU heb gevolgd. Bij de CDI mat ik ca 4,5V en bij de accu 12,5. Spanningsval zat dus hier.

Of het hetzelfde probleem was als bij de vorige eigenaar dat wanneer hij warm werd hij stopte met vonken weet ik niet. Daarvoor moet ik morgen even proefrijden denk ik.

Alleen heb ik wel het een en ander achter de uitlaat los gehaald en de pijp is nu heet omdat ik even proefgedraaid heb. Even geduld dus en vanavond alles weer in elkaar :t

Edit: Had ook nog een aangevreten kabel gevonden vanaf de pickup. Zat niet goed weggebonden en de kabelhoes was dus al weggesmolten tegen de uitlaat. Dit kon wel eens het hitteprobleem zijn.
Even goed inpakken en ver weg binden.
6a67a468-7fa5-4ff0-8d44-1122989261a7.jpg
Dit bleek een slechte connector onder de zekeringbox te zijn.

Hierna een testrit gemaakt.
Deze was nog exact zoals de vorige eigenaar aangaf. Na een paar km uitvallen.

Direct weer te starten maar zodra hij kracht moet leveren uitvallen. Net boven stationair tot in de 3 naar huis kunnen rijden. Kneep ik de koppeling in dan wilde hij wel hoger in de toeren. Tot het rode aan toe, daarna viel hij dan wel weer uit.
Hierom verdacht ik een brandstof probleem.

- Tank met filter waren niet heel vies, toch schoongemaakt.
- Carburateurs waren niet echt vies, toch goed schoongemaakt.
- Toen alles toch open lag klepspeling gecontroleerd, keurig binnen specificaties.

Toen weer een proefrit gemaakt, voor mijn idee was hij iets feller en start/liep hij wat mooier, maar kan het weer zijn geweest.
Maar hij viel nu op 500 meter exact even ver van huis uit.
Op dezelfde manier naar huis ''gereden'', echter viel nu net voor ik thuis was ALLE elektra inclusief ontsteking uit.
In de paar minuutjes die ik toen had voor ik naar t werk moest even wat dingetjes gemeten:
- Accuspanning OK.
- Zekeringen OK.
- Spanning op de 2 oranje draden OK.

Maargoed, wel helemaal blij want nu was hij uitgevallen en bleef hij uit. Dat moet het zoeken toch een stuk makkelijker maken...

Niet dus, toen ik s'avonds thuis kwam deed alles het weer en liep hij ook gewoon mooi.

De volgende dag nog even een proefritje gemaakt. Ik had de koplamp er af gehaald om overal wat sneller bij te kunnen en de stekkers van zowel de koelvloeistof temperatuur opnemer als klokje er uit getrokken als simpele test. Stel je voor dat wanneer hij warm werd er vanaf een bepaalde waarde kortsluiting ontstond. De zekering had dan wel door moeten branden, maar soms weet je het gewoon niet.
Ditmaals een stuk minder ver van huis (ca 2,5 km) gekomen al heb ik hem wel bij huis wat langer laten draaien. Ditmaal was ook alle spanning direct weg en geen uitvallen - starten - uitvallen om zo limpend thuis te komen.

Nu viel hij ook vlak na een bocht uit, maar bij het gas dicht draaien voor de bocht kreeg ik al een plof. Ook had ik al een paar bochten gemaakt.
Bij het balhoofd kwam ook al bij me op, maar daar zag ik zo niks aan schade. Misschien binnen het omhulsel.

- Als ik de hoofdzekering er uit trek (ik heb 2x 15 A ipv 1x 20, 1x 15 en 1x 7,5) waar de spanning vanaf de accu komt en weer steek heb ik weer spanning, maar met een druk op de startknop valt alles weg met een klik van het starter relais. Dit kon ik zo meermaals herhalen.
- Om de beurt de volgende dingen afgekoppeld, telkens met hetzelfde resultaat van spanning wegvallen: Dynamo, Bobine, Timing sensor, CDI hoofdstekker.
- Na verloop van tijd (toen alles afgekoeld was gok ik) bleef de spanning er steeds langer op en werd bij bediening van de startknop de klik van het startrelais steeds aanweziger. Tot op een gegeven moment de motor gewoon aansloeg en bleef draaien op de heftafel.

De volgende dag heb de motor even goed warm laten draaien in de schuur (het plenste buiten). De koelvloeistof is warmer geweest dan tot nu toe tijdens het proefrijden. De spanningsregelaar werd goed warm, maar bleef onder de 15V en de CDI bleef van buiten gewoon koel.
De motor is dan ook niet afgeslagen en heeft geen klap verkeerd gelopen. Ook als ik vermogen vroeg door in de 5 met de voet op de achterrem de koppeling op te laten komen bleef hij gewoon lopen tot het punt dat de koppeling niet meer slipte.
Wat mij betreft zit het dus niet in de elektra die te warm wordt tijdens onbelast draaien. Een ECU/CDI en een bobine maakt het ja niet uit of je vermogen vraagt of gewoon draait.

Na een paar dagen minder productief dan gehoopt te zijn geweest toch weer even wat gedaan.

Ik heb een massa kabel getrokken van:
b7bf84ff-ce58-4477-895e-60a0e20f79d1.jpg


Voorste subframe/toeter naar

59a28473-4279-482b-afcd-7e1dc030f44d.jpg


Massa van de bobine welke vertakt naar:

9058558b-b385-4ef7-9d53-4e12b7d5621a.jpg


De ontstekingsdeksel.

91562d27-5316-4691-8f6a-9ff267dc51ca.jpg


En het subframe, hier was al door iemand een massa naar de - van de accu getrokken. En vanad hier weer door naar:

f0d55615-d60f-4e5c-ab15-e655ac15261e.jpg


De massa van de spanningsregelaar/ECU.

Niet super netjes getrokken, maar om even uit te sluiten moet het voldoende zijn.
Morgen proefrit.

Ik hoor graag jullie mening of ik nog een punt gemist heb!

Het bleek de ontstekingsspoel/dynamo te zijn, specifiek de spoelen voor de ECU.
Hij loopt weer mooi na het pasmaken van de 1997 elektra. NIET plug and play.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de kabelboom enz enz binnen gekregen, net even een uurtje bezig gegaan, maar het is nog niet echt plug and play. Dat er een paar stekkers afweken was wel de verwachting, maar de hoofd kabelboom is redelijk kort van het 1997 model + de CDI kan niet op de originele plek.

Zou iemand die een 1997-2000 model heeft eens een foto onder het zadel kunnen maken van waar het daar allemaal gemonteerd zit?
 
De Pegaso doet het nu goed. Nog even de achterknipperlichten aansluiten en wat andere verbindingen netjes maken dan is het elektra deel klaar.

Voor 99% zeker waren het de ontsteking spoelen.

Om de kabelboom van een '97 pas te maken moet er buiten stekkers pas maken ook de zijstandaard doorgelust worden. Die heeft de '95 namelijk niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan