Ook bij mij was het vorige week raak..
De koppeling had erg weinig druk en het aangrijpingspunt lag op 1cm van het handvat.
Het volledig inknijpen deed de koppeling niet meer ontgrendelen.
Het gevolg (de symptonen) zijn als volgt:
-verlies van druk op de koppelings hendel
-Aangrijpingspunt verplaatst (snel) en de versteller voor het handvat staat al op 1.
-Het remvloeistof niveau daalt in het reservoir.
-Lastig schakelen.
-Neutraal met ingeschakelde motor bijna onmogelijk te vinden.
-Motor rijd naar voren bij het stoplicht (volledig ontgrendelen van de koppeling onmogelijk).
-(zichtbare) Remolie lekage terhoogte van de slave cilinder op het blok (naast het voortandwiel).
-Zwart geworden remvloeistof (hoeft niet altijd een probleem te zijn.
De reparatie:
Het vervangen van de keering in de slave cilinder.
Kosten reparatie:
-0,5liter remvloeistof (Dot 4 of Dot5.1)
-Nieuwe keering (a 22,- (prijzen 2014 Roké motoren).
-half uur uurloon.
Beginnen met het loshalen van de slave cilinder van het blok.
Beetje wiebelen aan de zuiger doet dat deze zuiger naar buiten komt door de sterke veer aan de binnenzijde.
De keering komt gelijk in beeld.
Als de keering er zo uit ziet is hij inderdaad aan vervangen toe:
Krassen en schaafplekken rondom!
Nieuwe keering monteren:
Het reservoir doorspoelen en alle zwarte drap uit de master(reservoir) en slave cilinder halen.
Daarna de zuiger terug monteren met een beetje remmenvet op de keering (ATE).
De keering heeft een verende werking, dit kan de montage verlastigen. Dankzij het remmenvet moet dit makkelijk naar binnen gedrukt kunnen worden.
Het zooitje Monteren.
Hierna het reservoir vullen en beginnen met ontluchten (Zelfde als bij remmen).
en klaar!