Aprilia RST1000 Futura Deel2

Top of Flop?

  • Top

    Stemmen: 28 52,8%
  • Flop

    Stemmen: 6 11,3%
  • Ach.. elke motor heeft wel nadelen.

    Stemmen: 19 35,8%

  • Totaal aantal stemmers
    53
Zijn wel wat beelden te vinden van naked Futura's maar over het algemeen vind ik ze er niet uit zien (mijn mening). Dus het wordt sloop..... benieuwd, markt is klein en versturen naar buitenland maakt de delen vaak te duur. Kun je wat foto's plaatsen? Was het die licht grijze van MP?

Dat was een random afbeelding van het web. Hij is wat bronskleurig.

Weet jij of iemand anders hoe die stekkers van de CDI los moeten? En hoe krijg je de kroonplaat los,
 
heb je er foto's van?
Ik heb misschien nog wel interesse in onderdelen... mijne heeft nog wat cosmetische aandacht nodig
 
heb je er foto's van?
Ik heb misschien nog wel interesse in onderdelen... mijne heeft nog wat cosmetische aandacht nodig
Alles zit al vrijwel in dozen. Geef anders even door waar je aandacht naar uit gaat dan kom ik daar op terug.
 
Beste Futuristen , sinds een paar maanden in bezit van een Anthracite Fuut, gedeeltelijk opgeknapt,rijd nu Super, ben verbaasd over de rijkwaliteiten,alleen krijg de benzinemeter niet goed,doet het soms en vaak niet,vlotter al uitgewisseld ,schoongemaakt etc..iemand hetzelfde probleem of suggesties om dit op te lossen..
hoor het graag…groet Erik
 
net even mijn futura uit zijn winterslaap gehaald en een mini ritje gemaakt om de bandenspanning op punt te zetten. Nu blijft het EFI lampje branden...
Is er een manier om deze zelf uit te lezen waar de fout kan zitten? de motor had een klein beetje moeite met starten maar draait verder prima.
Ik heb vorig jaar de gelijkrichter en alternator vervangen maar de stekkers moet ik nog even op een mooie manier afwerken, zou het 'probleem' zich hier ergens kunnen bevinden?
 
Nice, dat zijn de herstellingen die ik het liefste doe op een maandagavond 8-)
Kan ik vanaf morgen weer gewoon lekker woon-werk cruisen :]

Een andere vraag waar ik zelf eerlijk gezegd nog geen tijd in heb gestoken: zijn de glaasjes van de tellers te demonteren? deze zijn namelijk gescheurd bij mij maar nu lijkt het me niet onmogelijk om zelf ff wat plexi op maat te maken om deze te vervangen...
 
Kan wel maar het probleem is waar vind je een nieuwe. Ik heb het ook eens gedaan, vorige eigenaar had remvloeistof er over gemorst. Met een beetje beleid en handigheid is het glaasje er uit te krijgen en te vervangen. Maar ik moest een tijd zoeken voor vervanging. Sommige onderdelen worden schaars.

Als ik me goed herinner had ik het hier besteld Dashboard maar die hebben hem niet meer los. Misschien nog AF1 in de States die hebben ook veel. Het is maar 1 glaasje vooralles, ook al lijken het er 3.
Het aprilia onderdeelnummer is AP8127158
 
Laatst bewerkt:
Kan wel maar het probleem is waar vind je een nieuwe. Ik heb het ook eens gedaan, vorige eigenaar had remvloeistof er over gemorst. Met een beetje beleid en handigheid is het glaasje er uit te krijgen en te vervangen. Maar ik moest een tijd zoeken voor vervanging. Sommige onderdelen worden schaars.

Als ik me goed herinner had ik het hier besteld Dashboard maar die hebben hem niet meer los. Misschien nog AF1 in de States die hebben ook veel. Het is maar 1 glaasje vooralles, ook al lijken het er 3.
Het aprilia onderdeelnummer is AP8127158
Ik denk dat het me wel moet lukken om ze op mijn werk te laten snijden, dus dan is het gewoon een kwestie van demonteren en monteren maar visueel wel een hele upgrade...

Of zijn ze niet gewoon vlak?
 
net even mijn futura uit zijn winterslaap gehaald en een mini ritje gemaakt om de bandenspanning op punt te zetten. Nu blijft het EFI lampje branden...
Is er een manier om deze zelf uit te lezen waar de fout kan zitten? de motor had een klein beetje moeite met starten maar draait verder prima.
Ik heb vorig jaar de gelijkrichter en alternator vervangen maar de stekkers moet ik nog even op een mooie manier afwerken, zou het 'probleem' zich hier ergens kunnen bevinden?
Uitlezen is heel makkelijk, de losse connector rechts onder het zadel verbinden (grijze draad, rond stekkertje). Als je de motor dan start en de fout is nog steeds aanwezig geeft die een code waar normaal de tijd wordt weergegeven. Op internet kan je de lijst vinden wat de code betekent.
Oude codes kan je hiermee niet uitlezen, dat kan bij Roke bijvoorbeeld. Code 1 is standaard als er niks aan de hand is.
 
hallo allemaal
Wie kan ik blij maken met een goede Futura
Veel onderhoud gehad
Banden, ketting en tandwielen van 2021
Bobines vervangen
Spanningsregellaar vervangen
Met koffers in kleur en handvatverwarming

Deze is verkocht en rijd nu in Oosterwolde Friesland.
B schouten Heel veel plezier
 

Bijlagen

  • 9D5639B3-54AB-4F72-9B5A-08432B7C6B5D.jpeg
    9D5639B3-54AB-4F72-9B5A-08432B7C6B5D.jpeg
    313,9 KB · Weergaven: 24
  • 2528BC6C-E563-4470-9782-05BBDD61A31F.jpeg
    2528BC6C-E563-4470-9782-05BBDD61A31F.jpeg
    245,2 KB · Weergaven: 22
  • FCDDD1EA-DDD9-4B4B-9AC1-494B1E373A92.jpeg
    FCDDD1EA-DDD9-4B4B-9AC1-494B1E373A92.jpeg
    343,6 KB · Weergaven: 25
  • CA8BE0AF-E113-4844-B686-E1926E0845D3.jpeg
    CA8BE0AF-E113-4844-B686-E1926E0845D3.jpeg
    261,6 KB · Weergaven: 25
  • 9F07941F-E960-4635-8C0F-9532736F3C6F.jpeg
    9F07941F-E960-4635-8C0F-9532736F3C6F.jpeg
    288 KB · Weergaven: 24
  • 2D391994-26C6-42F4-8A14-994F655A3C29.jpeg
    2D391994-26C6-42F4-8A14-994F655A3C29.jpeg
    274,9 KB · Weergaven: 24
  • 128641B6-B156-4BD7-A316-DDA1D7F288D2.jpeg
    128641B6-B156-4BD7-A316-DDA1D7F288D2.jpeg
    157,5 KB · Weergaven: 23
  • 2E1FD726-F61D-45AA-B418-638EE7641ED2.jpeg
    2E1FD726-F61D-45AA-B418-638EE7641ED2.jpeg
    228,2 KB · Weergaven: 29
  • 77C21CDB-8C92-4896-8F16-DB038DA0034F.jpeg
    77C21CDB-8C92-4896-8F16-DB038DA0034F.jpeg
    219,6 KB · Weergaven: 28
  • DF458933-4783-4309-ABFF-2AB7E0D3A0D1.jpeg
    DF458933-4783-4309-ABFF-2AB7E0D3A0D1.jpeg
    187,5 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:
Zo even dit draadje weer leven in blazen.

Ik ben aan het kijken voor een andere motor. Het moet een sporttourer worden en nu heb ik 2 motoren op mijn lijstje staan om te proberen. Waaronder de Futura.

Kunnen jullie me meer vertellen over de betrouwbaarheid, Punten waar ik op moet letten, en evt min punten?

:W
 
Hoi Brian, op de eerste pagina van deze thread staan een aantal zaken genoemd. Verder is er op Aprilia RST1000 Futura ook informatie te vinden ( de buyers guide is helaas verdwenen) en kan je op het af1 forum veel specifieke info vinden.

Specifiek qua veiligheid; nieuwe brandstof slangen en mocht die er nog zijn, onmiddellijk de oude plastic quick connect vervangen. Binnen de tank zit een stukje slang om twee loze gaten dicht te houden. Dit is een beroerde oplossing omdat dat slangetje van ouderdom en omdat ie vaak geknikt is een keer scheuren en stroomt de benzine over je blok en uitlaat.

Verder onderhoud van de link lagers van het achterwiel. Ze worden nogal eens vergeten en het is voorgekomen dat een Futura door zn hoeven zakte tijdens het rijden.
Succes met je keuze!
 
Hoi Brian, op de eerste pagina van deze thread staan een aantal zaken genoemd. Verder is er op Aprilia RST1000 Futura ook informatie te vinden ( de buyers guide is helaas verdwenen) en kan je op het af1 forum veel specifieke info vinden.

Specifiek qua veiligheid; nieuwe brandstof slangen en mocht die er nog zijn, onmiddellijk de oude plastic quick connect vervangen. Binnen de tank zit een stukje slang om twee loze gaten dicht te houden. Dit is een beroerde oplossing omdat dat slangetje van ouderdom en omdat ie vaak geknikt is een keer scheuren en stroomt de benzine over je blok en uitlaat.

Verder onderhoud van de link lagers van het achterwiel. Ze worden nogal eens vergeten en het is voorgekomen dat een Futura door zn hoeven zakte tijdens het rijden.
Succes met je keuze!
Betreft die Brandstofslangen. Is er een manier om dit snel/makkelijk te controleren?
Lijkt me dat dan de tank los moet om te zien?
 
Of de quick release er nog zit kan je vanaf de linkerkant zien als je tussen frame en tank kijkt. Zie je iets vergeelt plastic met barstjes, dan het is de originele en is er waarschijnlijk bezuinigt op onderhoud. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat een beetje monteur daar niets over zegt.
 
Kan iemand mij in de goede richting wijzen? Waar schaf ik een nieuwe hoge druk benzineleiding aan voor de Futura?

Ik heb net een futura gekocht met een behoorlijk lelijke knik in die leiding.
 
Je kan hem meenemen naar Portiek of andere hydraulic zaak en dan maken ze ter plekke een andere. Overigens zijn er ook prima 'rubber' slangen te vinden met een versteviging er in die de druk ook aan kunnen. Alleen iets gevoeliger voor beschadigingen.
 
Kijk wel even naar de hoek waaronder de aansluitingen ten opzichte van elkaar zijn gedraaid. Ik heb bij Pirtek dat toen wat anders gedaan dan standaard waardoor er minder twist in de slang kwam.
 
Terug
Bovenaan Onderaan