Aprilia RST1000 Futura Deel2

Top of Flop?

  • Top

    Stemmen: 28 52,8%
  • Flop

    Stemmen: 6 11,3%
  • Ach.. elke motor heeft wel nadelen.

    Stemmen: 19 35,8%

  • Totaal aantal stemmers
    53
Dit is rechts
 

Bijlagen

  • IMG_20230430_145836.jpg
    IMG_20230430_145836.jpg
    168,2 KB · Weergaven: 24
Gebruik de FH020 van Shindengen, connector set er bij en voldoende vermogen en betere electronica. Dynamo levert ruim 350 Watt dus dat is wel fors. BMW gebruikt ook de FH202 dus eventueel via een motorsloop als gebruikt te vinden voor rond de 100 Euro. Minder warmte, hogere laadstroom en moderne electronica maken de FH beter dan de FS serie. Beavercreek is een goede en snelle leverancier, incl de passende connectors en verlengkabels. De bruine en witte connector vervallen dan, deze geven vaak storingen door over verhitting en het smelten van het plastic.
Veel terug te vinden en te lezen op de facebook groep aprilia Futura RST1000 International Facebook Group. Erg actief en veel leden, meldt je maar aan, ik ben admin. Veel foto's over de verschillende modificaties die worden gedaan door de eigenaren inclusief ondergetekende.

Ander alternatief voor informatie is Aprilia RST1000 Futura

Veel plezier en tot ziens op de weg ergens.
Ik heb geen Facebook, dus helaas gaat deze optie aan mij voorbij. Gelukkig krijg ik hier ook goede informatie.
 
Waar kijk ik hier naar dan? Ik kan dit niet plaatsen in het schema. Aan de linkerkant van de motor, een y-splitsing. Aan de rechterkant zit er nog zo een, bij aanschaf van de motor allebei de slangen weggerot. Ik heb ze middels de rode slang aan elkaar gemaakt, van links naar rechts. Dat leek het meest op de documentatie die ik destijds voorhanden had.

Dit is rechts

Ik ben er mee bezig, snap het zelf ook nog niet helemaal.

Heb nieuwe slangen, nieuwe onewayvalve en ga de mod uitvoeren met de benzinedruk regelaar.
 
Ter aanvulling; jaren geleden 'n Shindengen FH008ee gemonteerd met 'n Metripack connector. Later in dat seizoen toch maar weer 'n originele OEM connector gemonteerd. Reden: door overgangsweerstand werd de Metripack connector toch te heet. Sinds die tijd geen problemen meer gehad. Bedrading is overigens origineel, geen "modificaties". :t
 
Weet je zeker dat dat het nummer is van een modernere?
Ja, want ze hebben er pas later voor gekozen om 150A te gaan gebruiken, ipv de 50A. Dit is nooit op de futura geupgrade voor zover ik weet, maar de vergelijkbare rsv mille heeft dit bijvoorbeeld wel gehad. Wordt ook aangeraden op de andere forums. Ik heb vooral gekeken naar de type aanduiding, dus Hitachi MS5D – 191, die nummers gingen inderdaad alle kanten op.
 
Ik heb nu deze. Lijkt niet op de nummers die je noemt, dus ik zal het eens aan gaan schaffen 🙏
 

Bijlagen

  • IMG_20230429_163557.jpg
    IMG_20230429_163557.jpg
    174,6 KB · Weergaven: 24
Ik heb nu deze. Lijkt niet op de nummers die je noemt, dus ik zal het eens aan gaan schaffen 🙏
Als ik die google krijg ik deze: Startrelais China GY6 . Ik kan niet zien hoeveel ampere die is, maar hij wordt in een adem genoemd met 50cc scooters, dus ik denk dat een upgrade geen kwaad kan.

Toegegeven, het is even lastig om er een te vinden (voor een mooie prijs). Ik heb die van mij bij boonstra weg, ik heb er nog een gelinkt.


Het is voor een compleet andere motor, maar als je kijkt naar de detailfoto's zie je Hitachi MS5D gegraveerd op de achterkant, dus deze zal ook goed passen.
 
Even een update: de motor rijdt weer! Ik heb de bekabeling onder het zadel volledig vernieuwd, onder de tank zag het er nog goed uit en was er niet mee geprutst. De startmotor is vanbinnen uitgespoten met contactspray en de kabel die erheen liep is geupgrade naar een 16mm2 dikte. Zoals al eerder vermeld, zit er nu een 150A startrelais van een rsv mille op.

Toen dit allemaal gedaan was, wilde hij al wel voorzichtig de startmotor rond laten gaan, maar lang niet sterk genoeg. Tot slot dus nog een nieuwe accu, waarmee hij aanslaat als een japanner.

Wat een fijne motor is dit zeg!
 
Oh je kunt dat ding praktisch overal (online) bestellen. Die van mij kwam bij MAPP/accudienst.nl weg. Heb er recent meerdere bestellingen geplaatst en ze zijn consequent het "vandaag besteld morgen in huis' credo nagekomen. Dus wat dat betreft...
 
Mijn rsv vreet startrelais. Ben dus ook bezig dit probleem te tackelen. In de RSV past ook de nog zwaardere Motobatt AGM Accu MBYZ16H. Wellicht ook in je Futura.

Daarnaast goed om je laadsysteem te checken. Anders neem je mogelijk deels de oorzaak niet weg.
 
Mijn rsv vreet startrelais. Ben dus ook bezig dit probleem te tackelen. In de RSV past ook de nog zwaardere Motobatt AGM Accu MBYZ16H. Wellicht ook in je Futura.

Daarnaast goed om je laadsysteem te checken. Anders neem je mogelijk deels de oorzaak niet weg.
Ik heb de accupolen gemeten bij 4000 toeren, hij gaf netjes 14,5 aan. De oorzaak van mijn problemen zat m waarschijnlijk in de vreemde bedrading van een vorige eigenaar, de hoofdcomponenten waren al geüpgraded en goed.
 
Van de winter was de laadspanning 13,8 volt. Niet heel veel, maar voldoende. Gisteren ineens 12,3 😮. Heeft de buitentemperatuur daar invloed op? 🤷🏻‍♂️

Heb inmiddels een Shindengen FH008ee op de kop getikt, bedrading is al gemodificeerd, dus dat zou een redelijk kort karweitje moeten zijn.
 
De bedrading ziet er als volgt uit.

Hier heb ik 2 vragen over:
1.) Heb ik het goed begrepen dat ik de toegevoegde rode draad die naar de 2x 30A zekeringen gaat moet verwijderen omdat de mod + verbeterde gelijkrichter te veel van het goede is?
2.) Hier zitten de 2 roodzwarte draden met 1 verbinding aan elkaar, en de 2 blauwe ook. Is dat de bedoeling? Ik zou verwachten dat ze allemaal afzonderlijk geïsoleerd moeten zijn. Het zijn niet voor niks aparte draden toch?
 

Bijlagen

  • IMG_20230508_184358.jpg
    IMG_20230508_184358.jpg
    141,3 KB · Weergaven: 31
Qua 1; nee, de originele kabelboom heeft gewoon te veel weerstand. Een gelijkrichter zal niet meer laden dan nodig.
2; Het ziet er uit als dat iemand meer capaciteit van de kabelboom heeft willen maken. Maar ik kan niet uit jouw verhaal halen waar ze vandaan komen of heen gaan. Van de gelijkrichter komt als het goed is een plus en een min, dus als het die zijn, zijn ze dubbel gemaakt. In principe geen punt.

Je lagere laadstroom kan diverse redenen hebben . Heb je de stator en gelijkrichter gemeten?
 
De bedrading ziet er als volgt uit.

Hier heb ik 2 vragen over:
1.) Heb ik het goed begrepen dat ik de toegevoegde rode draad die naar de 2x 30A zekeringen gaat moet verwijderen omdat de mod + verbeterde gelijkrichter te veel van het goede is?
2.) Hier zitten de 2 roodzwarte draden met 1 verbinding aan elkaar, en de 2 blauwe ook. Is dat de bedoeling? Ik zou verwachten dat ze allemaal afzonderlijk geïsoleerd moeten zijn. Het zijn niet voor niks aparte draden toch?
Ik kwam een zelfde soort bundel tegen op mijn futura. Ik heb een plus en een min draad direct naar de accu gelegd. In deze beide draden heb ik ook een vertakking gemaakt met 2 draden, voor de zwart rode en de blauwe. Ik zou ook even kijken wat voor verbinding er bij de gele stator draden gemaakt is.

Ik zal later vandaag even een foto maken hoe ik het opgelost heb.
 
De bedrading ziet er als volgt uit.

Hier heb ik 2 vragen over:
1.) Heb ik het goed begrepen dat ik de toegevoegde rode draad die naar de 2x 30A zekeringen gaat moet verwijderen omdat de mod + verbeterde gelijkrichter te veel van het goede is?
2.) Hier zitten de 2 roodzwarte draden met 1 verbinding aan elkaar, en de 2 blauwe ook. Is dat de bedoeling? Ik zou verwachten dat ze allemaal afzonderlijk geïsoleerd moeten zijn. Het zijn niet voor niks aparte draden toch?

Wat 'n geknutselde rommel. Als dat netjes gerepareerd wordt levert je dat al de nodige extra volts op!
 

Als je de leiding maar dicht bij het aansluitpunt nog ergens anders aan vastmaakt, dan trilt ie er niet af, zoals bij mij het geval was:
Hogedruk leiding zit erop. Pirtek dacht mee en kwam met een flexibelere slang aanzetten. Iets langer laten maken dan de originele, voor het mooie net iets té lang, maar het werkt fantastisch. Een 10 voor pirtek 👍. Kosten, €12,nogwat
-----
edit: deze brandstofleiding (met oorklemmen gemonteerd) kwam los tijdens het rijden. Monteer het nu met ouderwetse slangklemmen en ik laat de slang niet meer 'hangen'. Ik maak een systeem dat de slang op meerdere plekken ondersteund wordt. Ook een kraan op de retourslang, 1 van de 2 slangen los of lek betekent namelijk dat je tank tot op de laatste druppel leegloopt over je hete blok/uitlaat, ook bij contact uit. Ik stond hem wel even te knijpen op de vluchtstrook. Wat een wonder dat mijn futura niet de fik in ging.
Einde edit
-----
 
Terug
Bovenaan Onderaan