Aprilia RST1000 Futura Deel2

Top of Flop?

  • Top

    Stemmen: 28 52,8%
  • Flop

    Stemmen: 6 11,3%
  • Ach.. elke motor heeft wel nadelen.

    Stemmen: 19 35,8%

  • Totaal aantal stemmers
    53
Waar kijk ik hier naar dan? Ik kan dit niet plaatsen in het schema. Aan de linkerkant van de motor, een y-splitsing. Aan de rechterkant zit er nog zo een, bij aanschaf van de motor allebei de slangen weggerot. Ik heb ze middels de rode slang aan elkaar gemaakt, van links naar rechts. Dat leek het meest op de documentatie die ik destijds voorhanden had.
Dat is de aansluiting die van je Fuel Pressure Regulator naar je airbox aan de rechterkant gaat, en ook een klein slangetje naar de ECU.

Ik heb vanmiddag de FPR mod gedaan om de Fuel Pressure regulator ipv de luchtbox en ECU aan te sluiten op de tube van de achterste cilinder.
Schijnt zuiniger te rijden en betere gasrespons te hebben.

Sauce:

 
1683617081859.png

Dit is hoe ik het heb opgelost. Ik heb 2 dikke (6mm2) kabels rechtstreeks naar de accu toegelegd, deze zitten daar ook met een eigen kabeloog op vast. Vervolgens heb ik er onder het zadel een zekering op de rode draad ingezet. Daarna heb ik nog 2 draden per kabel ingehaakt en vastgesoldeerd, om de rood zwart en de blauwe weer op vast te maken. Hier zitten uiteraard wel netjes 2 stekkers tussen.
 
Dat is de aansluiting die van je Fuel Pressure Regulator naar je airbox aan de rechterkant gaat, en ook een klein slangetje naar de ECU.

Ik heb vanmiddag de FPR mod gedaan om de Fuel Pressure regulator ipv de luchtbox en ECU aan te sluiten op de tube van de achterste cilinder.
Schijnt zuiniger te rijden en betere gasrespons te hebben.

Sauce:

Uiteindelijk vond ik dat niet. Weliswaar was de gasaanname soepeler, maar ik hield er wel van dat het wat lomper in kwam. Misschien apart maar ik had het idee dat ik de power kreeg wanneer ik wilde zonder dat dit op een soort van willekeurig moment gebeurde.
 
Ik zoek ook nog iemand die bij mij de 05 map er op kan zetten, of me de machine stuurt dat ik het zelf kan doen.
Ik heb alles er voor liggen, maar ik vrees dat ik er pas van de zomer iets mee ga doen. Andere klussen hebben meer prioriteit 😬

Als het tzt gelukt is zal ik het hier posten, dan zien we wel hoe we dat voor jou gaan fixen als het nog nodig is.
 
Ik heb alles er voor liggen, maar ik vrees dat ik er pas van de zomer iets mee ga doen. Andere klussen hebben meer prioriteit 😬

Als het tzt gelukt is zal ik het hier posten, dan zien we wel hoe we dat voor jou gaan fixen als het nog nodig is.
Kiek, een redding, hou me maar op de hoogte.
Waar woon je ongeveer?
 

Ze hebben er nog een paar, voor al we allemaal wat willen :)
Dat is een goede ja! Voor degene die er een wil en die stekkers niet kan vinden; FH012AA SH847 stekker spanningsregelaar gelijkrichter [CARC007-6 (FH012AA connector)] - €14,50 : Carmo Electronics - Motorbike parts or electronics.
 
Resultaat:

Gestart met van te voren volgeladen accu. Direct na het starten stationair (zonder en met gebruikers) 14,3 V. Na een half uurtje rijden zakt dit terug naar 13,9 - 14,1 stationair. Tijdens het rijden 14,0 - 14,3

Volgende station is de accu:
Dat klinkt logisch, je gelijkrichter word minder efficiënt als die warmer word.
Of mis ik wat?
 
1684874614820.png

1684874634867.png


Zo, ik ben met de Futura 4 dagen in Luxemburg geweest.
Opvallende details:
- Verbruik was gemiddeld 1/13, ik weet dat ik wel van gassen hou maar was me toch wat gortig, hopelijk komt @Dutchforce1 snel met de map5 mod.
- Boven de 185kmh begonnen de koffers te trillen en de motor te zweven. Misschien volgende keer preload voor naar beneden zetten.
- Sturen ging prima, is wel meer een bakbeest als m'n Tuono, scheelt ook zo'n 30kg denk ik.
- Top zal ergens op de 240kmh liggen, niet slecht.
- Ben te lang voor het ruitje, zit vol in de turbulentie :( iemand een oplossing?

Heb heerlijke dagen gehad, mooi weer, 1500km, voor herhaling vatbaar.

Foto's door Exoate.com
 
Laatst bewerkt:
Op veel motoren met koffers wordt max 130 geadviseerd. 185 is het wrs niet op gebouwd.
Verbruik kan beter, check o.a. de balancering en CO waarden van de gasklephuizen.
 
Mijn Futura rijdt nu 1:17. Ik vermoed dat ik inderdaad een andere mapping heb. Ben er nog niet aan toegekomen naar te kijken. De Honda vraagt meer aandacht in de werkplaats 😊
 
Heeft er iemand een idee voor de kleurcode van de Futura Flame red. Ik heb al APR-2VHBB gevonden, maar daar kunnen ze niets mee.

@ElmerYeet, ik ga binnenkort ook aan de slag met de mapping, als het lukt kun je hier (Leeuwarden) evt ook wel heenkomen.
 
Dat is wel dichterbij ja, je kan dus map5 er op zetten?
Dat hoop/denk ik wel ja. Het plan van aanval is een verloopje vanaf de diagnostische 6pin onder het zadel, daarna nog een verloopje naar usb. Dan de pc in en via tuneecu bewerken. Ik moet het spul nog halen, maar wil eind volgende maand op reis, dus wil het eigenlijk wel binnen 3 weken rond hebben.

voorbeeldsetje: TUNE ECU APRILIA KIT - TUNEECU INTERFACE + APRILIA ADAPTOR (6 PIN) - Lonelec
verbeterde 05 map: improving 05 mapping with tuneecu
lijst met alle standaard mappings: TuneECU Aprilia Tune list

Hoewel het een trucje is wat ik nog nooit eerder heb gedaan, lijkt het op de forums niet heel ingewikkeld. Zolang we het houden bij een kant en klare mapping, lijkt het mij redelijk foolproof.
 
Dat hoop/denk ik wel ja. Het plan van aanval is een verloopje vanaf de diagnostische 6pin onder het zadel, daarna nog een verloopje naar usb. Dan de pc in en via tuneecu bewerken. Ik moet het spul nog halen, maar wil eind volgende maand op reis, dus wil het eigenlijk wel binnen 3 weken rond hebben.

voorbeeldsetje: TUNE ECU APRILIA KIT - TUNEECU INTERFACE + APRILIA ADAPTOR (6 PIN) - Lonelec
verbeterde 05 map: improving 05 mapping with tuneecu
lijst met alle standaard mappings: TuneECU Aprilia Tune list

Hoewel het een trucje is wat ik nog nooit eerder heb gedaan, lijkt het op de forums niet heel ingewikkeld. Zolang we het houden bij een kant en klare mapping, lijkt het mij redelijk foolproof.
Okay, cool, kan ik je ergen mee helpen?
 
Zoals beloofd een update!:

Afgelopen week is de kit binnen gekomen, het bestaat uit een kabel van de pc naar obd en een verloop van obd naar de 6pins stekker onder het zadel van de futura. Het proces was kinderlijk eenvoudig, tuneecu downloaden, vervolgens de obd stekker in de pc, 15sec wachten en inpluggen in de verloopstekker. Hierna het contact aan en heel even wachten en het programma had verbinding met de ecu.

De map is nu een 05 map en ik kon er ook gelijk wat foutcodes uithalen. Helaas geeft hij nog wel wat andere meldingen:

P0352: ignition coil 2 circuit malfunction
P1352: ignition coil 2 open circuit or short circuit to ground
P0354:ignition coil circuit malfunction
P0230: Fuel pump relay default
P1231 fuel pump relay open circuit or short to ground

Aan de ene kant jammer dat er wat achter weg komt, maar dit is op zich wel fijn zoeken. Ik vermoed dat dezelfde bedrader die mijn spanningsregelaar heeft gedaan, in deze regionen ook nog wat prutswerk heeft achtergelaten.

@ElmerYeet, laat maar weten wanneer je langs wilt komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan