Aprilia SX 125 2t veel rook uitlaat

H1cky

Rookie
20 okt 2023
6
0
Beste forumleden,
Ik heb sinds een sportieve rit in de Ardennen een erg rokende motor.
Bij het rijden van de motor laat ik een werkelijk rookgordijn achter, dit was hiervoor absoluut niet zo.
Rook heeft de zelfde kleur als het altijd is geweest(wit).
De bougie is heel erg zwart(zie foto).
Motor start nog steeds met 1 kick, tijdens het rijden zelf ook geen storingen te melden.
Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen met mogelijk (relatief) simpele oplossing, voordat ik het hele blok uit elkaar haal.

Handige informatie:
Kilometerstand 11500, totale blok revisie op 10000(ook lagers vervangen). Zit een ital kit 140cc op, met een powervalve en een polini 34mm vlakschuif carburateur. Lagers vervangen
 

Bijlagen

  • E0B7A059-FD3F-43A7-A69B-18325D235387.jpeg
    E0B7A059-FD3F-43A7-A69B-18325D235387.jpeg
    91 KB · Weergaven: 5
  • CB50F91C-EE13-4250-A485-B9D02088A570.jpeg
    CB50F91C-EE13-4250-A485-B9D02088A570.jpeg
    130,7 KB · Weergaven: 3
De enige mogelijkheid is dat er meer olie bij de verbranding komt dan noodzakelijk.

Ik weet niet of er een aparte oliepomp op zit, dan zou je die namelijk tijdelijk af kunnen koppelen en met pre-mix rijden. Mocht hij dan nog excessief roken dan komt er op een andere manier olie bij de verbranding (via een keerring).
 
Haal de uitlaat er eens af en kijk in de cilinder, is het daar 1 vettige bende of?

Wat je ook kunt checken is of er direct bij start druk op je koelsysteem komt te staan. Lekke koppakking kan natuurlijk.
 
Witte rook is doorgaans water (koelvloeistof), zwarte rook is slechte verbranding (te weinig lucht of teveel brandstof) en blauwe rook is olie.
Dat is geen absolute wetenschap naar wel een indicatie. Koelvloeistof niveau controleren indien je waterkoeling hebt. Als de motor zo hard rookt omdat je motorolie aan het verstoken bent moet je dat ook zeker ruiken .
Just my two cents...
Success er mee man!
 
Terug
Bovenaan Onderaan