Auto starten op motoraccu?

Franxtasy

Die hard MF'er
13 nov 2003
362
0
Groningen
Kan je een auto starten met een motoraccu? De opel kadet van mijn vriendin start nl niet meer. De accu is al een tijdje niet helemaal goed meer, maar nu is het dus echt tijd geworden om naar de Kwikfit garage te gaan om een nieuwe accu te halen. Maarja ik heb geen andere auto in de directe omgeving. Wel mijn motor.

Zou ik de auto kunnen starten met mijn motor of verniel ik de accu van mijn motor er dan mee?? Of zou de accu te zwak zijn voor zo'n auto?
 
als ie in een keer aan zou slaan zou het wel moeten kunnen (een keertje) maar ik denk dat naar meer keren proberen je motor accutje zo dood is als een pier. is maar een kleintje in vergelijk met de auto. kan je die slopel niet aanduwen?
 
Niet aan te raden te kleine capaciteit de autostartmotor vraagt vele amperes meer dan de startmotor van je motorfiets,dus je motoraccu krijgt een opneuker van jewelste.
 
Als je gelijk voor twee accu's op pad wilt...
NIET DOEN! Je motoraccu is niet gemaakt om de benodigde startstroom te leveren voor een auto. Het lukt je ws ook nog niet eens om je auto ermee te starten...

Kan je de auto niet aanduwen? Of starten vanaf een andere auto?
 
als ie in een keer aan zou slaan zou het wel moeten kunnen (een keertje) maar ik denk dat naar meer keren proberen je motor accutje zo dood is als een pier. is maar een kleintje in vergelijk met de auto. kan je die slopel niet aanduwen?


Aanduwen dacht ik ook al aan, maar dan moet zij achter het stuur, koppeling oplaten komen, gassen etc. Ik zie mezelf al door de hele stad lopen met die wagen. Het is ook al een oude wagen.

Maar goed ik wil mijn accu ook nog wel een tijdje gebruiken, dus hij moet niet kapot gaan.
 
Aanduwen dacht ik ook al aan, maar dan moet zij achter het stuur, koppeling oplaten komen, gassen etc. Ik zie mezelf al door de hele stad lopen met die wagen. Het is ook al een oude wagen.

Maar goed ik wil mijn accu ook nog wel een tijdje gebruiken, dus hij moet niet kapot gaan.

Laat je haar toch duwen, ze moet er wat voor overhebben hoor O-) :P
 
De kans is groot dat je accu het begeeft, tenzij-die redelijk in grootte/sterkte (Ah) vergelijkbaar is met die van de auto.
Hoe dan ook, met DRAAIENDE "toeleverende" motor anders sta je wel zeker allebei stil die dag.

Ik zou het bij te groot verschil anders doen, zoals ik de auto van mijn vrouw eens "hielp" met mijn Honda brommertje waar ook een accu(tje) in zat:

brommer op bok gestart, achterwiel van de grond (automaat) voor meer vliegwiel-werking, stationair laten draaien met gas kwart of halverwege vastgezet, accu's doorverbonden, uurtje de brommer laten doordraaien. Kabels er af en zowaar, de auto-accu had precies genoeg bijgeladen om daarna te starten. Meteen mijn vrouw aangespoord om eerst een omweg te rijden van minstens 30km en na het binnenhalen van de inkopen nog eens 50.

Onderweg wel een accu-lader gekocht die ik nog af en toe gebruik als ze haar accu weer net beneden peil heeft laten raken door te weinig rijden; steeds is 1-2 uren bijladen genoeg geweest.

"Gewone" maar best moderne accu-laders heb ik hier in het zuiden een paar maal bij auto-spullenzaak Heuts spotgoedkoop in aanbieding gezien.
 
Kan je een auto starten met een motoraccu? De opel kadet van mijn vriendin start nl niet meer. De accu is al een tijdje niet helemaal goed meer, maar nu is het dus echt tijd geworden om naar de Kwikfit garage te gaan om een nieuwe accu te halen. Maarja ik heb geen andere auto in de directe omgeving. Wel mijn motor.

Zou ik de auto kunnen starten met mijn motor of verniel ik de accu van mijn motor er dan mee?? Of zou de accu te zwak zijn voor zo'n auto?


op de motor een nieuwe AUTOaccu halen (of laten bezorgen). of haal desnoods op de motor zo'n 'starthulp' geval. andersom is vragen om problemen. zowel motor->auto als auto->motor.
 
Onderweg wel een accu-lader gekocht die ik nog af en toe gebruik als ze haar accu weer net beneden peil heeft laten raken door te weinig rijden; steeds is 1-2 uren bijladen genoeg geweest.


Dat is ook het probleem denk ik. Ze rijdt er niet vaak genoeg in. 1 keer in de 2 weken of maand is volgens mij te weinig. Straks ook maar een accu-lader kopen. Als ik dit zo allemaal lees zet ik mijn accu maar niet op het spel.


En verkopen is geen optie. Als deze af is gaat ie rechtstreeks naar de sloop. Een motor heeft ze gelukkig al :)
 
Als je de startkabels aansluit, en je motor een tijdje laat draaien (10 minuten), dan krijg je weer wat stroom in de lege akku. En dan moet dat volgens mij gemakkelijk lukken. Schakel wel de verlichting van je motor uit, en laat de motor wat sneller draaien dan stationair (2000rpm zal wel genoeg zijn).

Als de motor van de auto niet snel aanslaat, dan moet je eerst weer wat wachten, en niet blijven doorstarten, want dan zal je motorakku wel overbelast worden.
 
De startstroom voor een gemiddelde auto ligt al boven 100Amp en een diesel trekt er nog flink wat zwaarder aan.

[me]Chevy454 is het hier mee eens :)
[/me]


Honda Civic 1.5 benzine trok met alle componenten uit en koppeling in al 115A koudstart in een verwarmde garage. Dat is dus een motor met een compressie van zeg 10:1. Een diesel heeft een compressieverhouding van 18:1, is logger van opbouw en het is kouder buiten en jij wilt dat starten met een knoopcel :?

De verhalen van David vs Goliath zijn leuk om aan te horen maar in dit geval zal David toch echt mooi aan het kortste eind trekken.
 
Laatst bewerkt:
Waarom? Ik heb beide gedaan en geen problemen gehad. Hoewel de auto starten op de motor, zelfs met flink gassen, niet lukte; diesel :) De auto pruttelde wel wat maar sloeg net niet aan.

De batterij van een Vmax is dan ook wel een joekel vergeleken met de meeste motorfiets batterijen maar toch is het niet gezond voor die batterij.

Daarnaast vergissen de mensen zich toch wel met die aangegeven stroomsterkten (Koudstart en continu stroom)
 
Een accu draaid makkelijker een laagcompressie 1200 cc motor aan dan een 1000 of 1100 cc tweepitter met hoge compressie.Ik heb vroeger meer dan eens mijn Lada gestart op de accu van mijn BMW R100/7. Ik had het gevoel dat autoaccu's ten opzichte van motoraccu's een beetje slap spul was. In theorie zou er geen verschil in moeten zitten wat kwaliteit betreft maar ik kreeg het gevoel van wel.
Natuurlijk zou ik het niet proberen met een kleine accu, die trek je zo leeg.
Gr,
Henk
 
Terug
Bovenaan Onderaan