Auto vs motor

Houdbaar

Rookie
3 sep 2023
1
0
Hi,

Ik ben net een paar maanden 18, en zat misschien te denken om mijn A1 te halen. Mijn ouders vinden het opzig wel handig als ik mijn Rijbewijs B haal, wat ik wel snap natuurlijk, maar ik vraag me af of ik zoveel een auto ga gebruiken, sinds die redelijk prijzig zijn, vooral in het onderhoud. Ik kan natuurlijk wel even de auto van mn ouders lenen, maar dat gaat niet als ik doordeweeks naar de studie wil ofzo, want dan hebben mn ouders natuurlijk de auto nodig. Ik vroeg me dus af of een A1 niet beter was, want die "opgevoerde scooters" zijn volgensmij niet al te duur, en ook niet qua benzine kosten, onderhoud en verzekering. Ik vroeg me dus af of jullie denken dat dit een slim plan is, en of jullie wat tips hadden voor welk model motor geschikt zou zijn.(de motor zal vooral gebruikt worden om kleine afstanden te rijden, 30km en soms ook een tripje van arnhem naar groningen)

Bedankt voor jullie input!
 
Eerst je B, dan je A. Geen idee wat voor studierichting je doet, maar een B rijbewijs is zowel in academische beroepen als in (bijvoorbeeld) detailhandel een pre om te hebben. Met een B rijbewijs kan je in iedere auto stappen en wegrijden, waar dan ook en veel bedrijven hebben geen pool-motor staan.

Daarnaast kan motorrijden goedkoper zijn, maar zijn de opstapkosten (kleding etc.) vrij hoog. Ook onderhoud moet veel frequenter. Ik denk dat geen enkele motor een tweedehands Daihatsu quore ( om maar wat te noemen) qua kosten kan verslaan.

A is wel enorm leuk. Dat mag geld kosten wat mij betreft.
 
Ik zou voor de langere termijn sowieso je b halen en daarna je a voor erbij. Misschien vloeken in de kerk hier maar dit is volgens mij het verstandige pad...
 
B rijbewijs. Des te langer je wacht hoe duurder het wordt overigens :p

M.b.v. SnappCar huur je zo een auto van een particulier voor een paar tientjes p/d. Op vakantie is het ook ideaal. Of als je voor je werk plots ergens heen moet. En voor de werkgever ook handig als je b hebt.

Het geeft je gewoon een hoop vrijheid.

Overigens had ik laatst een open sollicitatie bij een bedrijf en daar noemde ik op dat ik regelmatig motor rij en af en toe circuit. Hij noemde direct op dat ik een 'risico' zou zijn ;). Tja, kan het hem niet kwalijk nemen, als ik in de kreukels lig kost het hem geld, magoed. Sindsdien benoem en toon ik mn A rijbewijs niet meer, evenals het circuit rijden ;)
 
Toen ik 18 was had ik precies hetzelfde idee. Mijn ouders gaven ook het dringend advies eerst mijn B te halen. Ben blij dat ik dat uiteindelijk ook gedaan heb. Je autorijbewijs hebben is heel erg handig, ook als je geen auto hebt. Ik ben in mijn studie tijd regelmatig met vrienden op vakantie gegaan, met de auto, of een gehuurd busje, en dan is het erg fijn als je zelf ook kunt rijden. Ook als je een keer iets moet vervoeren (als je gaat verhuizen bijvoorbeeld) is het kunnen lenen van een auto of busje verdraaid handig. Voor allerhande (bij)baantjes is het ook een plus als je een auto rijbewijs hebt.

Ik ben uiteindelijk gaan lessen voor motor toen ik 21 werd, om direct op een zware motor te kunnen (maar tegenwoordig zit het systeem iets anders geloof ik).
 
Terug
Bovenaan Onderaan