hangt een beetje van de motor af en hoe de aandrijving van de km teller geregeld is. tegenwoordig is het vaak een abs sensor en dat is een pulssignaal dat redelijk makkelijk afgetapt kan worden.
is het een mechanische aandrijving dan zal je wat creatief moeten worden. maar een magnetische pickup sensor is redelijk makkelijk te plaatsen. magneetje in het wiel en een sensor die hem detecteert en klaar ben je.
toeren teller gaat natuurlijk geen oplossing zijn want die heeft ook een output als je stil staat voor het stoplicht.
maar als je het toch met je telefoon gaat controleren daar zit ook een GPS ontvanger in en daar kan je ook snelheid mee uitlezen. dus als je die gebruikt als vrijgave ben je ook klaar en hoef je helemaal geen sensor op de motor te gebruiken.
Èn met een arduino? Èn een telefoon???? Get a live.
Maar je kan er een gps moduletje opklikken. Dan heb je ook detectie als je niet met je telefoon verbonden bent. Het vrijstandlampie is een indicatie of je wel of niet onderweg bent. Of een proximity detector bij de remschijf. Dan hoef je geen magneetjes aan je wiel te plakke
Een snoertje een aantal malen rond een bougiekabel wikkelen zou mijns inziens een meetbaar signaal moeten opleveren.
Hallo,
Ik ben aan het broeden op een automatisch kettingsmeersysteem.
Het idee is nu:
12V oliepompje.
Olie reservoir.
Arduino nano om een timer te maken. Om de zoveel tijd, zoveel seconden motor aan.
Om dit in te stellen een Bluetooth module en dit te regelen op je telefoon.
Nu zou het mooi zijn als de arduino weet of je rijdt. Bij stilstand geen olie.
Is het mogelijk om dit rijd signaal af te tappen van je motor? bijvoorbeeld bij de ECU of kilometerteller of toerenteller?
Heeft iemand anders nog geniale invallen? Ik weet er is van alles te koop, maar dat is niet de lol.
Anders zit ik te denken aan een accelerometer als signaalgever.
Ik heb een Yamaha MT 09
Vanzelfsprekend. Maar aan de hand van het toerental kan ik wel een inschatting maken of je wel of niet aan het rijden bent. Voordeel is dat je niet 'inprikt' op het canbussyteem met kans op storingen als gevolg.Dat kan, als je toerental wil weten. Maar dat is nog geen snelheid. Als je bv bij een stoplicht staat te wachten, krijg je wel een signaal, terwijl je snelheid nul is.
Accelerometer gaat waarschijnlijk niet werken. Je kan geen onderscheid maken tussen stilstaan en een constante snelheid rijden.
@Rob RD: typische reacties van je. Volgens werken de meeste automatische smeersystemen met olie. Daarnaast is dit blijkbaar gewoon een hobby-projectje. Dan is het toch gewoon gaaf om elkaar te helpen? Als je het onzin vindt, reageer dan niet. Zoals je zelf (fout) zegt, get a life.
On-topic: kijk eens bij Pro-Oiler (bv Pro-Oiler, geavanceerde, GPS satellietgestuurde kettingsmeersystemen voor motoren besparen meer dan je denkt, hoe werkt een Pro-Oiler). Ze gebruiken (naast GPS) een oplossing om een klein magneetje in je schijfrembout te proppen en dan met een magneet-sensor kan je het aantal wiel-omwentelingen tellen in je Arduino. Eigenlijk wat too hierboven ook zei.
Schijnbaar wil TS zijn telefoon alleen gebruiken om settings aan te passen, dus niet continu hebben aanstaan voor GPS.
Succes ermee!
Accelerometer gaat waarschijnlijk niet werken. Je kan geen onderscheid maken tussen stilstaan en een constante snelheid rijden.
Ja chef... heb je nog verder gelezen?@Rob RD: typische reacties van je. Volgens werken de meeste automatische smeersystemen met olie. Daarnaast is dit blijkbaar gewoon een hobby-projectje. Dan is het toch gewoon gaaf om elkaar te helpen? Als je het onzin vindt, reageer dan niet. Zoals je zelf (fout) zegt, get a life.
Ik vind het heel vet en ben helemaal voor, maar wel een vraagje over 'Geen smering tijdens stilstaan voor stoplicht'.
Dat klinkt logisch, maarrrr hoeveel smering ben je van plan te gebruiken? en hoe lang sta je stil voor een stoplicht?
Ik neem aan dat een gesmeerde ketting, echt niet meer dan een druppel per zoveel minuten/kilometers nodig heeft. Dat zou in het ergste geval betekenen dat als je voor een stoplicht staat te wachten er misschien 2 druppels op dezelfde schakel komen. Voor een brug oid, schakel je de motor hopelijk toch uit.
In het pro-oiler artikel staat dat je aan 125ml genoeg hebt voor 6000km, dat is dan (125/6000=)0,02ml per km. Volgens google zitten er 20 druppels in één ml (1/20=)0,05. Dus 2,5 druppels per kilometer.
Bij 100km/u is dat is 250 druppels per uur = 4,17 druppels per minuut. (Meer dan ík had verwacht).
Anyway.. ik ben benieuwd waar je op uit komt!
De mijne word gesmeerd met kettingzaagolie die uit een scottoiler komt. Dezelfde olie gebruikte ik ook in de OSCO.Ketting smeren met olie?