Meer dan 1 spuitbus per 5000km?Tja, keuzes....
Als je spuitbussen gebruikt, spuit je ongeveer 24 stuks ( 10 liter?) in je motor-leven (20 jaar, 5000 km/jaar)
met een Pro-Oiler verbruik je dan 0,7 liter,
Én je verbruikt minder tandwielen/kettingen
Met een cardan verbruik je weer meer benzine
Het was wat bot, sorry.Voor mij is het automatisch genoeg ondanks het niet kunnen inspelen op tijd, temperatuur, afstand of viscositeit.
Zodra ik de ketting kan bekijken en het vacuüm daarop kan bijstellen op meer of minder afgifte zo nodig en dit tot de volgende verandering vanzelf zo doorgaat is dat voor mij automatisch.
Mocht je daarbij vallen over de pure definitie van “automatisch” en je doel is om daarop te blijven door te hameren dan doe ik wat ik ook altijd doe bij vrouwen, je krijgt van mij gelijk, en dan laten we het er bij.
Ik ben in ieder geval blij met mijn automatische kettingsmeerdercontraptie in vorm van de scottoiler. De meer handmatigbediende osco was ook prima maar die bedien je 1x in de 100/200/300 km en dat geeft pieken in de smering.
Meer dan 1 spuitbus per 5000km?
Hoe doe je dat?
Ik gebruik er ongeveer 1-1.5 per jaar. En ik rij 12-15k km per jaar. (Smeer om de 300-400km)
Ik denk dat je wel heel optimistisch gerekend hebt in het voordeel van de Pro-oiler...
Ik rij al meer dan 10 jaar met n pro-oiler.
Mijn mening is dat t een geweldig systeem is.Heb m overgezet naar n aantal nieuwe(re) motoren.Nooit een probleem mee gehad én sindsdien nooit meer de ketting hoeven spannen.
Maar is inderdaad niet het goedkoopste systeem.
Liever een druppel teveel dan een schrale ketting tussen de smeerbeurten door, dat was voor mij de bepalend factor om over te gaan naar dat vacuüm. Dan heb ik hem ook zo geplaatst dat ik er onder het rijden bij kan, een klik meer bij regen of verzin het maar. Een droge ketting trek je zo kapot, krijg ook het idee dat de ketting daardoor veel heter word en het vet in de door de O ringen afgesloten gedeelte naar buiten gedrukt word waardoor de rek ook sneller uit is.Het was wat bot, sorry.
Het belangrijkste voordeel van de automatische smeerders is de continue smering. Hoe goed het automatische is doet er niet toe, daar wordt de fijnafstelling enkel beter van.
Maar zelfs met een net iets te arm afgestelde oliedruppelaar gaat de ketting al heel lang mee. Al was het alleen maar omdat een olie ketting minder vuil wordt dan een vet ketting.
Bovendien denk ik dat 1 keer een smering vergeten bij het handmatig smeren meer "schade" doet dan iets te arm smeren voor een paar duizend km.
Waarom zou je een ketting niet meer hoeven te spannen na een scott oiler ?
Ik bedoel, het zal best schelen qua levensduur.. maar dat je hem nooit meer hoeft te spannen, lijkt me heel sterk ? Toch ?
laat ik het zo zeggen voordat mijn neef een scottoiler monteerde was hij elke 12000 km aan een nieuwe kettingset toe. na de montage (samen met een nieuwe set) hebben we tijdens een lange reis van 28000 km niet 1 keer hoeven stellen en na die reis heeft hij nog een hele tijd kunnen rijden voor dat de eerste keer stellen nodig was. dus als je hem in 10 jaar tijd op meerdere motoren overzet is de kans groot dat je nooit aan de km stand komt waarbij stellen noodzakelijk is.Waarom zou je een ketting niet meer hoeven te spannen na een scott oiler ?
Ik bedoel, het zal best schelen qua levensduur.. maar dat je hem nooit meer hoeft te spannen, lijkt me heel sterk ? Toch ?
laat ik het zo zeggen voordat mijn neef een scottoiler monteerde was hij elke 12000 km aan een nieuwe kettingset toe. na de montage (samen met een nieuwe set) hebben we tijdens een lange reis van 28000 km niet 1 keer hoeven stellen en na die reis heeft hij nog een hele tijd kunnen rijden voor dat de eerste keer stellen nodig was. dus als je hem in 10 jaar tijd op meerdere motoren overzet is de kans groot dat je nooit aan de km stand komt waarbij stellen noodzakelijk is.
dat valt best mee. voor zo lang ik met hem samen heb gereden smeerde hij bij elke tankstop met pot en kwast dus dan heb je het over om de +/- 400 km.
De verbazing in mijn eerste reactie begint plaats te maken voor een voorkeur voor olie... Als notoir kettingvetter weet ik dat je altijd te laat bent met het spuitbussie.
Ik rij FZR1000, daar komt geen olie uit, gaat alleen maar olie in
Maar ik ga effe kijken voor zo'n standaard smeersysteem...
Zo gaat het niet,.Over hoeveel schakels wordt een druppel dan "uitgesmeerd"? Want bij één schakel per druppel, en uitgaande van 100 schakels, heb je dan minimaal 800 km nodig om je ketting te smeren. Dus dat zal het niet zijn. Weet werkelijk niet wat ik me er bij voor moet stellen. Vind het wel een interessant systeem omdat ik best veel rij.
Kan je in zo'n systeem ook afgewerkte motorolie stoppen? Of is dat te goedkoop en te smerig om ook maar in overweging te nemen?
Ik deed dat inderdaad in de pro oiler, omdat viscositeit daar geen rol speelt.Kan je in zo'n systeem ook afgewerkte motorolie stoppen? Of is dat te goedkoop en te smerig om ook maar in overweging te nemen?
Ik deed dat inderdaad in de pro oiler, omdat viscositeit daar geen rol speelt.
Ik filterde de olie wel voor ik het erin deed
Kun jij dan verklaren waarom ik zowel in de zomer als in de winter goede smering had?Ik heb de Pro-Oiler, maar dat de olie soort helemaal niet uitmaakt is een fabeltje. Een dikkere olie geeft meer weerstand in de 0.8mm leiding. En het is een elektromagnetisch pompje, geen plunjer pomp. Dat betekend dat de slag van de pomp minder wordt bij hogere weerstand. Dus ook temperatuur heeft een invloed. Je hebt dus de meest constante resultaten met een lichtere viscositeit olie
Kun jij dan verklaren waarom ik zowel in de zomer als in de winter goede smering had?
Zeg je nu dat er dus qua resultaat geen verschil is tussen de vacuüm versies en de pro oiler? Want dat is volgens mij niet bepaald de waarheid.
Is oude olie lichter qua viscositeit? Want dan is het juist een reden om het erin te doen.