balanceerbok voor thuis, is dat nou wat?

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Er zijn van die kleine stellages waar je één wiel in kunt hangen en rond kan draaien. Om te balanceren dan he. Lood ed kun je geowon los er bij kopen.

Die dingen kosten ongeveer 50 euro. Een voorbeeldje is die van Motozoom (nr: 12003340).

Nu ben ik wel heel er nieuwsgierig in hoeverre dit nou wel werkt. En zo j , is er echt een wiel goed mee te balanceren, of blijft het een beetje gokken en behelpen.

Als de ervaringen positief zijn, schaf ik er direct één aan. Binnen twee banden ben ik uit de kosten, daarna is het lachen geblazen.

Is de kwaliteit minder of zelfs slecht, dan laat ik het; de banden en wielen moeten er natuurlijk wel lekker onder liggen. Geen risico's.

Iemand wat over te zeggen?
 
Ok :)

Ik moet duidelijker zijn: op dezelfde afstand van het hart van de velg, zowel horizontaal als verticaal.

Dat ze dan ergens langs de rand geplaats worden, snap ik ook nog wel :) Maar ze komen wel etelkens op eenzelfde plek op de velg terecht.
 
Ok :)

Ik moet duidelijker zijn: op dezelfde afstand van het hart van de velg, zowel horizontaal als verticaal.

Dat ze dan ergens langs de rand geplaats worden, snap ik ook nog wel :) Maar ze komen wel etelkens op eenzelfde plek op de velg terecht.

Als je dynamisch meet dan moet je het lood zover mogelijk naar buiten zien te plaatsen, maar mijn balanceerapparaat heeft bijv. weer diverse mogelijkheden waar het lood geplaatst dient te worden.

Zo kan je bijv. bij autobanden het lood achter de "spaken" plaatsen zodat dit niet zichtbaar is.
 
Ik geloof het verhaal wel, toch zie ik bij alle auto's het lood op dezelfde plek szitten.

Misschien ben ik nog net die ene waar het op een andere plek zit niet tegen gekomen.
 
BMW-quad-wiel.jpg


Toch is dat niet zo, als je goed kijkt dan zie je aan de onderkant van het wiel het plaklood achter de spaken zitten...

:)
 
Het is wél zo.

Ik vertelde namelijk hetgeen ik zelf gezien heb. Dat wil niet zeggen dat het niet anders kan.

Maar heel belangrijk zal het allemaal niet zijn, als veruit het merendeel van de wielen niet op deze speciale wijze gebalanceerd zijn.
 
Het is wél zo.

Ik vertelde namelijk hetgeen ik zelf gezien heb. Dat wil niet zeggen dat het niet anders kan.

Maar heel belangrijk zal het allemaal niet zijn, als veruit het merendeel van de wielen niet op deze speciale wijze gebalanceerd zijn.

Speciaal is deze manier niet, het grote voordeel is enkel dat je het lood niet/nauwelijks ziet zitten. Nadeel daarin tegen heeft het ook, er moet vaak dan meer lood op. Maar als je een paar mooie velgen hebt, dan wil je toch gewoon niet dat er lood opgeslagen word, de klem beschadigd nl. altijd het lakwerk van de velg...
 
Speciaal is deze manier niet, het grote voordeel is enkel dat je het lood niet/nauwelijks ziet zitten. Nadeel daarin tegen heeft het ook, er moet vaak dan meer lood op. Maar als je een paar mooie velgen hebt, dan wil je toch gewoon niet dat er lood opgeslagen word, de klem beschadigd nl. altijd het lakwerk van de velg...

Nee is niet speciaal bij LM velgen! Zelfs mijn auto heeft het achter de spaken!

Motorwiel is door montagebedrijf gewoon met zo,n bokje gedaan. Merk geen slinger oid,..
 
O-)

Het bokje bevalt prima hoor. Het kost je wat tijd, omdat je moet wachten totdat het wiel uitgedraaid is (paar keer).

Dan wat gewicht plakken (losse schroefjes) en nog eens proberen.

Dan de schroefjes wegen en de juiste hoeveel lood afsnijden en op de juiste plek plakken.

Die losse bok neemt wel veeeeeel minder ruimte in dan een machine. En kost ook vele malen minder.

Ik ben wat lui en vind apparaten gaaf. en ik kwam de balanceermachine tegen bij een faillissementsverkoop.

Die bok zal vast wel weer de verkoop in gaan ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
O-)

Het bokje bevalt prima hoor. Het kost je wat tijd, omdat je moet wachten totdat het wiel uitgedraaid is (paar keer).

Dan wat gewicht plakken (losse schroefjes) en nog eens proberen.

Dan de schroefjes wegen en de juiste hoeveel lood afsnijden en op de juiste plek plakken.

Die losse bok neemt wel veeeeeel minder ruimte in dan een machine. En kost ook vele malen minder.

Ik ben wat lui en vind apparaten gaaf. en ik kwam de balanceermachine tegen bij een faillissementsverkoop.

Die bok zal vast wel weer de verkoop in gaan ;)



Duidelijk verhaal. Ik weet hoe het ding werkt, ik ben zelf automonteur ;)


Laat maar ff weten als de bok weggaat, misschien neem ik die dan wel van je over :Y
 
Speciaal is deze manier niet, het grote voordeel is enkel dat je het lood niet/nauwelijks ziet zitten. Nadeel daarin tegen heeft het ook, er moet vaak dan meer lood op. Maar als je een paar mooie velgen hebt, dan wil je toch gewoon niet dat er lood opgeslagen word, de klem beschadigd nl. altijd het lakwerk van de velg...
Als het goed is wordt het lood bij LM velgen geplakt, net als bij motorwielen. En bij plakken wordt niet geslagen :N
 
Bij het balanceren van mijn voorwiel:

2 van zulke as-steunen ( weliswaar 1,5 meter hoog) gebruikt.....draadeind door de as en op de steunen gelegd.
Lood geplakt ( totale gewicht door 2 geknipt en aan elke kant van de velg een deel geplakt) tot 240km/h geen problemen hoor ( vorige motor reed niet harder :N )

Assteunen.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het kan zelfs zonder bokje , gewoon gemonteerd in de voorvork. Remtangen er af , en dan balanceren .
Kon tot het lichtste balanceer gewichtje verschil merken , dus net als met zo`n bokje balanceren wat ik normaal gebruik. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan