Sommige dingen moet je loslaten ipv over door denken
Maar als ik gewoon ff heel heel heeeel simpel denk ;
Stel je doet alleen contra op 1 en 3 zoals jij zegt , zal er dan niet een soort van zijdelingse kracht bij komen kijken ? ikw eet dat het niet het goede woord is maar zou niet weten hoe het anders te noemen..
Wat ik dus bedoel is dat er toch een bepaalde mate van onbalans is, terwijl het toch eigenlijk in balans is. ( wat dus eigenlijk niet kan)
Offf : wat ik me ondertussen bedenk ; middelpunt vliedende kracht ? Oftewel centrifugale kracht ?? Als het aan de ene kant "uitsteekt" moet er aan de andere zijde iets gelijkwaardigs gebeuren om het in balans te houden ?!
Zoals je ziet, zit de drijfstang niet op het centrum vd kruk. Dat moet gecompenseerd worden, net aan de andere kant centrum kruk.
Toch?
Bij een krukas van een V8 (de foto's zijn van de V8 van mijn Range Rover, als voorbeeld) zitten de krukken op 90 graden van elkaar, in balans dus, de contragewichten zitten tegenovergesteld op de krukken, dus ook in balans.
jij hebt een crossplane V8 (een amerikaanse, europeanen gebruiken meestal een flatplane) en is helemaal niet zo goed in balans als jij denkt. hij heeft last van wat in het engels zo mooi "rocking couple" noemt : het willen op en neer gaan van beide kanten tov het center.
ook zit er onbalans in iedere cylinder rij.
De bobweights worden tegelijkertijd op alle krukken geplaats..
En nu raak ik het spoor bijster..
Zie tekeningetje, moet een krukas van een V8 voorstellen (vooraanzicht), zo zit het ongeveer met de contragewichtenvan de krukas van de Range Rover.
Nou, 4 krukken zitten op 90 graden van elkaar, is 360 graden, is in balans, 2 sets contragewichten zitten op 180 graden van elkaar, is 360 graden is ook in balans.
klopt niet, als je het over balans en een crossplane hebt, kan je enkel over het geheel spreken. van de moment dat je losse delen gaat bekijken is er van balans geen sprake meer. bij een V12 bv kan je wel maar een half blok (1 cylinderrij) nemen, deze is nog steeds perfect in balans (6-in lijn)
Als ik aan kruk nummer 1 en kruk nummer 3 een zelfde gewicht hang, maakt geen reet uit hoe groot dat gewicht is, het is in balans.
1 en 3 ? die staan op 90°, dus onmogelijk
Als ik aan alle 4 de krukken een gelijk gewicht hang, of ik hang er niets aan, het veranderd niets aan de balans......
tenzij je de krukas 8000 toeren laat draaien, dan wordt het effect van het rocking couple groter of kleiner
we hebben het al eens utgebreid over balans gehad : Wat loopt mooier, drie of vier cilinders?
Ik ook nietHmmm, kweet niet..
Als je met Europees Ferrari, McLaren etc bedoelt, dan heb je gelijk.
Het is wat TOO zegt, Als je vanaf het vooraanzicht bekijkt is het inderdaad in balans, maar zodra je het vanaf bovenaf gaat bekijken wordt het verhaal anders, er wordt schijnbaar op 2 punten gemeten, voor en achter..