Banden die slecht presteren met sneeuw

Snelwegen zijn prima, provinciale wegen ook. Alleen in het dorp/stad moet je erg oppassen.
 
uhm nee...

heb al 2 mensen aan motor rijden zien overleiden in 2 jaar betrefd de duiken geen 1..

ennuh ik zeg nie dat je geen risico mag nemen maar ja... ieder zijn ding... maar ik vind het gewoon nie echt verstandig :+

Hier in de locale oefenvijver, op minder dan 12 maanden 3 man verongelukt. 1 beginner en 2 instructeurs. En dan moet je nog in rekening brengen hoeveel meer mensen motorrijden dan duiken.

Ik hou zelf van risico's, berekende risico's zijn leuk :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik vind in de sneeuw rijden ook leuk :) Probleem is vooral dat automobilisten mij som verkeerd in schatten en dat maakt het lastig.

Even on-topic:
Ik heb het idee dat dual-sport banden het beter doen in de sneeuw/kou dan gewone tour banden. Klopt dit?
 
Die indruk heb ik ook. Ik heb ook met "harde" toerbanden gereden (ouderwetse Metzelers) en dat was echt een ramp ondanks het feit dat er wel 10 keer zoveel profiel openingen inzaten.
 
Sportbanden zijn ook zacht, zou dat betekenen dat die meer grip zouden hebben?
Sportbanden moeten ook op temperatuur komen voor ze grip hebben. Lijkt mij persoonlijk nog wel de minst handige keuze bij sneeuw.

Conti TKC80 is er ook in 180/55-17
 
Sinds kort rijd ik met een Metzeler (FeelFree) Wintec band, daarvan wordt beweerd dat die goed is voor winterse omstandigheden terwijl de eigenschappen in goede omstandigheden er niet onder lijden.

Of dat ook zo is kan ik nog niet zeggen, eerste indruk is wel goed.

Nadeel is dat deze band nog niet in elke maat leverbaar is.
 
Sinds kort rijd ik met een Metzeler (FeelFree) Wintec band, daarvan wordt beweerd dat die goed is voor winterse omstandigheden terwijl de eigenschappen in goede omstandigheden er niet onder lijden.

Of dat ook zo is kan ik nog niet zeggen, eerste indruk is wel goed.

Nadeel is dat deze band nog niet in elke maat leverbaar is.
Persoonlijk lijkt me dat sterk, dat dat waar zou zijn.

Langs de andere kant, als ze 100 jaar geleden hadden gezegd dat we met een plastieken doosje in de hand zouden kunnen praten met iemand aan de andere kant van de aardkloot, zouden we het ook niet geloofd hebben ... :P

Dus, ben benieuwd voor een later verslag over je banden :Y
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de nieuwe gs is meer weg georienteerd, er is momenteel geen aanbod offroad banden of dual sport banden voor deze maten.

Als je dan toch het nieuwe model neemt, misschien is het dan aangewezen andere velgen te laten steken zodat je terug binnen de marges van het aanbod valt.

Ik begrijp echt niet waarom ze die formaten hebben aangepast. Het is een reden om nooit nog een nieuwe gs te kopen.
Jawel, met ingang van dit jaar komen de meeste fabrikanten van All-Road banden uit met deze maat. Eerder was niet noodzakelijk, omdat er nog geen markt voor was......
Zeer binnenkort zal je nog veel meer aanbod in deze maten zien.

De reden dat de nieuwe 1200GS deze maten heeft gekregen is erg simpel: meer dan 90% van de GS-rijders gebruikt de motor vrijwel uitsluitend op de weg, en dan heb je met bredere banden toch wat meer rubber op de weg.
 
Rij met michelin sirac banden op mijn xt350. Het is te doen, maar Na 3 winters toch maar een auto gekocht dit jaar.
 
Ja, op priveterrein mag bijna alles..
Maar kun je met sneeuw je banden niet een beetje leeg laten lopen? Zodat ze met een groter oppervlak contact hebben? Je banden gaan dan natuurlijk wel anders slijten en meer brandstof verbruiken
 
Inderdaad, bandenspanning verlagen en tempo aanpassen. Lang op voorhand voorzichtig remmen, voor te voorziene stopplaatsen zoals kruispunten of bumpers. Bochten nemen zoals een oud vrouwtje. :/
Ik heb het vroeger ook allemaal gedaan. Maar mijn huidige motor kost te veel, ;) Ik wacht nog wel vier dagen. :W
 
Heb Anakees 2 onder mijn F800GS en moet zeggen dat het gewoon goed rijd. Af en toe op een stuk ijs wat zwabberen van de achterkant maar dat is zonder te veel geks doen geen probleem. Op dat harde bevroren sneeuw was hij ook goed voor de paar stukken die ik daar over heen ben gereden.
Daarnaast is het een geweldige band voor in de regen en kon ik eigenlijk de hele winter behoorlijk stevig doorrijden. Enige waar de band voor zuigt is nat of mul zand. Bij nat zand zuigt hij zich vol, bij mul zand graaft hij zich niet in waardoor je geen grip hebt.
 
Heb onder m'n Blade gewoon BT16R liggen. Alleen toen het laatst zo ijzelde ben ik met de bus terug naar huis gegaan. Alle andere dagen gewoon gereden. Ik pas gewoon m'n tempo enorm aan en dan ploeg je er wel doorheen. Omhoog rijden vanuit de parkeergarage vind ik het engst ;)
 
heidenau k60 snowtex (dat zijn de scouts met een symbool op de zijkant dat wijst op extra toevoeging silico SIO2 ofzoiets)

ipv de mud and snow zijn dit de sneeuw varianten, ik hoor wel dat ze sneller zouden slijten dan de normale k60's.

mvg

Koen


De normale K60s doen het ook best lekker op de sneeuw, maar echt ideale wegbanden zijn het niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan