Weg met die pekel

Ik houd mijn pekelfiets nog even in gebruik voor de zekerheid. Als ik naar mijn werk ga, dan neem ik als sluiproute een afkorting over de sluizen hier. Daar horen een paar stukjes wegen bij onder beheer van RWS. Zodra het 3 graden of lager is, gaat men enthousiast aan de gang met pekel.
Groet,
Jack
 
Kleine update. Sinds maandag weer woon-werk verkeer op de motor aan het doen en vandaag toch behoorlijke witte waas op de motor aanwezig. Kan natuurlijk ook andere troep zijn. Maar uitsluiten dat er pekel doorheen zit doe ik niet. Wees gewaarschuwd :)
 
Flink geregend afgelopen dagen.
Dus pekel is wel weg.
Ik zie als ik rij niks meer.
Vandaag gereden.
Maar volgende week word het weer flink kouder..weer winterse buien en let maar op dan komen de strooiwagens weer de weg op.
 
Flink geregend afgelopen dagen.
Dus pekel is wel weg.
Ik zie als ik rij niks meer.
Vandaag gereden.
Maar volgende week word het weer flink kouder..weer winterse buien en let maar op dan komen de strooiwagens weer de weg op.
En dan is het alweer bijna april. Het enige wat ik dan fijn vind is dat er weer wat meer water in de bodem komt met al die regen.
 
Pekel zal ver weg zijn ja… al wordt t de komende nacht weer koud, dus zullen ze wel weer nieuw strooien… maarja echt motorweer is t ook nog niet |(
 
Aankomende nacht zal het er wel van komen ja....gelukkig maar 1 nachtje en wil het donderdag, vrijdag flink regenen.
Dinsdag avond al regen zag oik weervrouw Nicolien Kroon vertellen op tv.
Wel nachtvorst vannacht-3@5 graden zelfs tja.
Woensdag-donderdag-vrijdag en zaterdag ook regen.
Dus voorlopig nog geen mooi stabiel lente weer.
 
Mijn motor staat ook ongeduldig te wachten in de schuur.
Ben er ook wel zat van .
Maar werk is werk .

Heel vaak is het strooien ook preventief .
9 van de 10 x is het ook niet glad .
Maar de provincie in mijn geval wil zich indekken voor als er wel een ongeluk gebeurt en er is niet gestrooid .
Dan moeten ze zich verantwoorden .
 
Hoe werkt dat met de live strooikaart van RWS? Als jij zojuist de provinciale weg hebt vol gegooid, moet dat dan toch ook zichtbaar worden op die kaart? Of zit er vertraging in? 🤔
 
Provincie , gemeente en Rijkswaterstaat zijn verschillende overheden die elk op hun eigen manier berekenen of ze gaan strooien ja of nee .

In dit geval is het alleen de provincie die strooide en de gemeente en rws niet ( of nog niet )

Provincie en gemeente zijn dus ook niet gekoppeld aan die live strooi kaart
 
  • Leuk
Waarderingen: Brnk
Ah oke! Ik dacht dat RWS de provinciale wegen ook deed en gemeente logischerwijs binnen bebouwde kom
Rws doet snelwegen inclusief op en afritten en eventueel aanliggende pompstations .

Provincie de N wegen en de daarnaast gelegen fietspaden .

Gemeente idd binnen de bebouwde kom .
 
Maar iedere provincie en gemeente beslist dat zelf? Heb niet t idee dat er hier in Brabant gestrooid is namelijk… de gemeente waar ik woon is meestal nogal fanatiek met fietspaden waar ik met de hond loop maar daar ligt nog niets…
 
Maar iedere provincie en gemeente beslist dat zelf? Heb niet t idee dat er hier in Brabant gestrooid is namelijk… de gemeente waar ik woon is meestal nogal fanatiek met fietspaden waar ik met de hond loop maar daar ligt nog niets…
Klopt .
Ik val onder Flevoland .
Andere provincies en regio s bepalen zelf wanneer ze gaan strooien.

Er zijn hier en daar sensoren die de temperatuur en vochtigheid meten en een melding geven bij gladheid .
Dan word er zowieso gestrooid .
Ook word er met gezond verstand bepaalt of het preventief nodig is .

Zoals vandaag is er veel neerslag geweest .
Vanacht word het opveel plaatsten helder waardoor de temperatuur snel kan dalen en dus gladheid op kan treden .

Vanmiddag om 15:00 uur werd ik al gebeld dat ze om 19:00 uur wilden strooien vanwege bovenstaande voorspellingen etc.


Meestal word ik op de meest rare tijdstippen gebeld zoals 03:00 uur snachts en dan moet ik binnen een uur aan het strooien zijn .
Die melding komt dan van een sensor.

Niet altijd leuk want ik sta om 7 uur weer op de bouw voor mijn reguliere werkdag .
Paar van zulke nachten en dan word zon werkweek wel pittig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan