Zout op de weg .

JapieMoto

Die hard MF'er
23 jan 2006
791
427
Creil
Hallo allemaal .


Als motorrijder haat ik persssonlijk zout op de weg.
Het agressieve goedje heeft vaak desastreuze gevolgen voor de metalen delen van je liefde op 2 wielen .

Dus voor de mensen die willen weten of er gestrooid is. en hoe je je motor het beste kan beschermen als je de winter door rijd, heb ik dit topic aangemaakt.

Ik werk zelf in de gladheidsbestrijding in Noord Flevoland.|(
Maar we doen het uiteraard voor de veiligheid van ons allen weggebruikers.
Iedereen weer zo veilig mogelijk naar het werk enz , inclusief mijn eigen gezinnetje .
Dus de gladheidsbestrijding vind ik zelf een eervolle taak .

Ik doe het al jaren met veel plezier .
Ondanks de vele uren snachts .
Je staat vanaf 1 november tot 1 april standby .
Dat betekent dat als de weersomstandigheden kritiek worden dat je dus ieder moment gebeld kan worden en je binnen het uur op de weg moet zijn om te strooien .

Dit betekent nooit alcohol drinken .
Op de vreemdste tijden opgeroepen worden.
Niet naar de bioscoop of uit eten etc .
Bij vrienden op bezoek.
Kerstdagen vaak op de weg .
Tijdens de jaarwisseling aan het strooien zijn etc etc.

Wat ik wel soms vervelend vind is dat ik snachts om 03:00 uur word gebeld en dan 07:00 uur klaar ben, ik ook gewoon aan mijn reguliere werk moet beginnen .
Werk in de wegenbouw en gladheidsbestrijding doe ik er bij .




En dan nu het slechte nieuws .

Bij deze ga ik al heel veel mensen teleurstellen .
Vanavond om 19:00 uur begin ik aan de eerste ronde van het seizoen .
23:00 uur gaan we nog een keer.

Ik zal in dit topic melden wanneer ik een strooi actie heb .

Verder is dit topic ook bedoeld om ervaringen te delen om je motor zo net mogelijk de winter door te krijgen .
20211014_091930.jpg
 
Ik denk nog steeds dat ze beter iedereen ijsvrij kunnen geven, net als vroeger op school. Hoewel ik dat zelf al niet meer heb meegemaakt, of vergeten ben.
Denk dat de meeste mensen daar gelukkiger van worden.
Owja, geld.
 
Hallo allemaal .


Als motorrijder haat ik persssonlijk zout op de weg.
Het agressieve goedje heeft vaak desastreuze gevolgen voor de metalen delen van je liefde op 2 wielen .

Dus voor de mensen die willen weten of er gestrooid is. en hoe je je motor het beste kan beschermen als je de winter door rijd, heb ik dit topic aangemaakt.

Ik werk zelf in de gladheidsbestrijding in Noord Flevoland.|(
Maar we doen het uiteraard voor de veiligheid van ons allen weggebruikers.
Iedereen weer zo veilig mogelijk naar het werk enz , inclusief mijn eigen gezinnetje .
Dus de gladheidsbestrijding vind ik zelf een eervolle taak .

Ik doe het al jaren met veel plezier .
Ondanks de vele uren snachts .
Je staat vanaf 1 november tot 1 april standby .
Dat betekent dat als de weersomstandigheden kritiek worden dat je dus ieder moment gebeld kan worden en je binnen het uur op de weg moet zijn om te strooien .

Dit betekent nooit alcohol drinken .
Op de vreemdste tijden opgeroepen worden.
Niet naar de bioscoop of uit eten etc .
Bij vrienden op bezoek.
Kerstdagen vaak op de weg .
Tijdens de jaarwisseling aan het strooien zijn etc etc.

Wat ik wel soms vervelend vind is dat ik snachts om 03:00 uur word gebeld en dan 07:00 uur klaar ben, ik ook gewoon aan mijn reguliere werk moet beginnen .
Werk in de wegenbouw en gladheidsbestrijding doe ik er bij .




En dan nu het slechte nieuws .

Bij deze ga ik al heel veel mensen teleurstellen .
Vanavond om 19:00 uur begin ik aan de eerste ronde van het seizoen .
23:00 uur gaan we nog een keer.

Ik zal in dit topic melden wanneer ik een strooi actie heb .

Verder is dit topic ook bedoeld om ervaringen te delen om je motor zo net mogelijk de winter door te krijgen .
Bekijk bijlage 1947970

Veertig strooiwagens gaan vanavond de weg op vanwege kans op gladheid​

flevoland • Maandag 27 november 2023 | 16:54 • 2 min. leestijd
NL NL-FR DE EN ES FR PL UK RO TR AR
https://app-eu.readspeaker.com/cgi-...n-vanavond-de-weg-op-vanwege-kans-op-gladheid
Vanaf maandagavond kan het glad worden op de Flevolandse wegen. De provincie begint daarom om 19:00 uur preventief met strooien. Het gaat om om 750 kilometer aan rijbaan en 390 kilometer aan fietspaden, laat een woordvoerster van de provincie weten.

"De kans op gladde wegen door lichte sneeuwval is vanavond het grootst in Zeewolde, Dronten, Biddinghuizen en de omgeving van Kraggenburg", zegt weervrouw Diana Woei van Omroep Flevoland.

De komende nacht klaart het flink op en wordt het waarschijnlijk overal glad, maar dan door bevriezing van natte weggedeelten. Dat houdt aan tot halverwege dinsdagochtend. De rest van de week moeten we volgens de weervrouw ook rekening houden met winterse omstandigheden en dus grote kans op gladheid.

Geen strooiwagens op A6 en A27
Op de snelwegen in Flevoland wordt vooralsnog niet gestrooid. "Pas als het gaat sneeuwen beslissen we of het nodig is om de weg op te gaan, zegt een woordvoerster van Rijkswaterstaat. Het is nog de vraag of de sneeuwval de A6 en de A27 gaan bereiken. Daar komt bij dat de temperatuur van het wegdek boven nul ligt. De kans op gladheid is dan klein.
 
Geen strooiwagens op A6 en A27
Op de snelwegen in Flevoland wordt vooralsnog niet gestrooid. "Pas als het gaat sneeuwen beslissen we of het nodig is om de weg op te gaan, zegt een woordvoerster van Rijkswaterstaat. Het is nog de vraag of de sneeuwval de A6 en de A27 gaan bereiken. Daar komt bij dat de temperatuur van het wegdek boven nul ligt. De kans op gladheid is dan klein.

ik rijd voor de provincie .
Elke overheidsorgaan (provincie, Rijkswaterstaat, gemeente) opereert onafhankelijk van elkaar .
Ze kijken wel vaak bij elkaar van wie wat doet .
Waar ik voor werk (provincie Flevoland) zijn ze geneigd om eerder te gaan strooien .

Rijkswaterstaat houd over het algemeen de sensoren in de weg aan ter referentie.

Provincie doet dit ook maar werkt ook meer met onderbuikgevoel .

We strooien preventief ( voor dat het glad word )
En curatief (als het al glad is)
 
ik rijd voor de provincie .
Elke overheidsorgaan (provincie, Rijkswaterstaat, gemeente) opereert onafhankelijk van elkaar .
Ze kijken wel vaak bij elkaar van wie wat doet .
Waar ik voor werk (provincie Flevoland) zijn ze geneigd om eerder te gaan strooien .

Rijkswaterstaat houd over het algemeen de sensoren in de weg aan ter referentie.

Provincie doet dit ook maar werkt ook meer met onderbuikgevoel .

We strooien preventief ( voor dat het glad word )
En curatief (als het al glad is)
Weet er alles van, heb 40 jaar daar gewoond.
Lijkt of ze daar een quotum hebben (of aandelen)
 
meerdere topics (sommige zijn inmiddels al niet meer vindbaar).
maar: pekel word niet alleen in de winter gebruikt, maar ook in de zomer.
swinters vrezen we collectief voor het uiterlijk van onze tweewielers, terwijl we in de zomer lachend door die troep rijden... 8)7

in voorgaande topics zwoer men vaak bij tectyl etc.
tegenwoordig lijkt men daar niet zo radicaal meer in (behalve de verkopers van het spul), en lijkt het dus wel mee te vallen, mits je (als het kan) je motor na de rit even afspoelt met koud water.

dus naast het delen van info over wanneer er pekel ligt, kun je je ook afvragen wat er gedaan word tegen de nadelen van pekel, en is het echt wel zo desastreus als soms word geschetst?
 
Pekel is wel degelijk killer voor je motor.. Als jij zonder enige bescherming een seizoen veel kilometers maakt vreet het gewoon bepaalde metalen compleet kapot en glimt het niet meer / krijg je bloemkolen die niet eraf gaan.

Als je toch gaat doorrijden; wat is dan die 2 tientjes voor een bus ACF50 om de motor te beschermen?

Ooit opgevallen hoe de weg "nat" blijft op plekken waar gestrooid is? Ook als het droog is? Dat gebeurt er dus ook met je motor. En constant vocht + metaal gaat niet echt geweldig samen.
 
Pekel is wel degelijk killer voor je motor.. Als jij zonder enige bescherming een seizoen veel kilometers maakt vreet het gewoon bepaalde metalen compleet kapot en glimt het niet meer / krijg je bloemkolen die niet eraf gaan.

Dat hangt er heel erg van af waar je motor staat. Ik heb het geluk in een kurkdroge parkeergarage te staan waar het nooit kouder dan 15 graden is. Als ik met een druipende motor de garage in rij is die een paar uur later weer helemaal droog. En waar ik vroeger mijn motoren inderdaad inspoot met blanke tectyl of vaseline doe ik dat de laatste jaren helemaal niet meer en ik heb geen corrosie. Niet zo vreemd ook, want als het weer helemaal is opgedroogd doet pekel weinig.

Zal natuurlijk anders zijn als de motor buiten of in een tochtige/vochtige schuur moet staan. En ik rij tegenwoordig niet meer elke dag, als de motor een hele dag buiten staat zal het ook anders zijn, ook al staat die in de avond en nacht weer droog binnen.
 
Pekel is wel degelijk killer voor je motor.. Als jij zonder enige bescherming een seizoen veel kilometers maakt vreet het gewoon bepaalde metalen compleet kapot en glimt het niet meer / krijg je bloemkolen die niet eraf gaan.

Als je toch gaat doorrijden; wat is dan die 2 tientjes voor een bus ACF50 om de motor te beschermen?

Ooit opgevallen hoe de weg "nat" blijft op plekken waar gestrooid is? Ook als het droog is? Dat gebeurt er dus ook met je motor. En constant vocht + metaal gaat niet echt geweldig samen.
Klopt wat je zegt .
Het is niet alleen zout waar mee gestrooid word .
Ook calcium .(zoutoplossing in water )

Dit trekt absoluut vocht aan en is behoorlijk corosief .
Ons materiaal heeft er zwaar onder te lijden .
De ringetjes van je schoenen waar je veters doorheen zitten lossen in een paar maanden op .

Alles wat gegalvaniseerd is word aangetast .
Aluminium word ook behoorlijk aangetast.

Beton ( brugdelen) worden ook aangetast .

Zout( calcium) is echt troep .
 
Zout zal wel weer snel op wezen voordat de echte winter zijn intrede doet gezien als er " 1 vlokje valt" direct colonnes strooiwagens klaar staan om de wegen onder te strooien. Jammer dat er geen milieu vriendelijke manier is dan het allesvernietigende zout.

Ps zit er nou een extra bonus voor je in als je uit moet rijden ?
 
Zout zal wel weer snel op wezen voordat de echte winter zijn intrede doet gezien als er " 1 vlokje valt" direct colonnes strooiwagens klaar staan om de wegen onder te strooien. Jammer dat er geen milieu vriendelijke manier is dan het allesvernietigende zout.

Ps zit er nou een extra bonus voor je in als je uit moet rijden ?
Ik krijg zowieso een standby vergoeding vanaf 1 november tot 1 april .
Dat is een weekloon extra per maand .
Dit varieert per cao .
Ik zit in de bouw cao en vele van mijn strooi collegas zitten in het loonwerk en die krijgen helemaal geen vergoeding .

De keren dat je uitrukt krijg je gewoon je uren betaald conform je uurloon .
Plus toeslagen als het weekend is of snachts conform de cao .
Zondags uitrukken is 200% bijvoorbeeld .
Een dienst is altijd 4 uurtjes dus dan pak je er 8 .

Je verdient er wel lekker mee .
Zo bekostig ik de motor hobby en trackdays .
 
Pekel is wel degelijk killer voor je motor.. Als jij zonder enige bescherming een seizoen veel kilometers maakt vreet het gewoon bepaalde metalen compleet kapot en glimt het niet meer.
wat is veel kilometers?
ww ritjes oke, maar dat doe ik niet (in de zomer misschien, om op werk bij te laden, maar swinters zeker niet)
meestal rij ik in de winter vooral kortere ritjes als uitlaatklep (four wheels move the body, two wheels move the soul).
na de rit was het kwestie van witte aanslag op de motor afspoelen met koud water.
nadien afdrogen en bijv. ketting wat olie.
motor staat op een droge plek, en heb daar tot dusver geen problemen mee gehad.
(al vermoed ik stiekem nu wel wat de oppervlakte roest op de kroonplaat van mn vaker gebruikte scooter getriggerd heeft)
Als je toch gaat doorrijden; wat is dan die 2 tientjes voor een bus ACF50 om de motor te beschermen?
eerlijk gezegd wel een goed punt.
en omdat ik de motor nog geen jaar heb, toch maar besloten wat zekerheid te regelen.
maar kon in de buurt geen ACF 50 krijgen, alleen online via websites als E-bay.
bij de motorzaak langs geweest, en die raden me metal proof&protect aan, dus wie weet gaat dit een goed alternatief worden.
heb verder nog een extra spatschermpje gemaakt voor over de nep-radiator, zodat opspattend (pekel)water niet in de buurt van de controller en overige elektronica kan komen.

en dan maar zien hoe het zal gaan...
 
Pekel vreet ook niet in 1 dag je hele motor aan hoor.. Maar het is gewoon jammer als het wel gebeurt.

ACF50 is best lastig te verkrijgen; zeker in fysieke winkels. Maar als je eenmaal een busje koopt dan doe je er jaren mee.

Nu is er ook een hele hype rondom het "glascoaten" van de hele motor; je zet dan letterlijk een harde laag over alle onderdelen heen zodat er geen corrosie meer kan optreden. Maar of dat nou een geweldig plan is weet ik ook niet. Er zullen toch ooit onderdelen los moeten voor onderhoud / boutjes vervangen moeten worden etc. Misschien dat iemand die meer verstand hiervan heeft dit kan toelichten?
 
Wil je de strooi acties in de zomer ook aankondigen?

Dan weten de ik rijd jiet met pekel mensen wannneer ze in de zomer niet moeten rijden.
Haha .
Ze doen het wel eens in de zomer maar dan met zand .
Met name de rotondes .
Met hete temperaturen word het asfalt warm en wringen vrachtwagens het kapot .
 
Gisterenavond waren ze gelukkig flink aan het strooien op de fietspaden, fiets gebruik ik sowieso vrijwel altijd voor de korte afstanden….. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan