Positie op de weg

Ik vraag me af of je met 160 of meer ruimte creeert. En ja, je moet rekening houden met anderen die gewoon niet opletten, of alleen maar ander blik registreren. Van petjes tot hoogbejaarde recreanten al dan niet met volbeladen fietsendragers tot yuppies (en die zijn inmiddels ook al op leeftijd) in Tesla's. Dus liever defensief dan agressief rijden. Dat vergt wat geduld, soms wat handigheid en af en toe een dotje gas er bij idd. Agressief rijden lokt alleen maar raar gedrag uit bij petjes, yuppies in Tesla's en schrikacties tot bijna full-stops midden op de snelweg bij hoogbejaarde recreanten al dan niet met volbeladen fietsendragers. Actie is
Ik vraag me af of je met 160 of meer ruimte creeert. En ja, je moet rekening houden met anderen die gewoon niet opletten, of alleen maar ander blik registreren. Van petjes tot hoogbejaarde recreanten al dan niet met volbeladen fietsendragers tot yuppies (en die zijn inmiddels ook al op leeftijd) in Tesla's. Dus liever defensief dan agressief rijden. Dat vergt wat geduld, soms wat handigheid en af en toe een dotje gas er bij idd. Agressief rijden lokt alleen maar raar gedrag uit bij petjes, yuppies in Tesla's en schrikacties tot bijna full-stops midden op de snelweg bij hoogbejaarde recreanten al dan niet met volbeladen fietsendragers. Actie is reactie.
Edit met 160 bedoel ik niet lettelijk maar met gas erop kun je makkelijk met een motor (met 100pk of meer… :+ ) de ruimte opzoeken…als die er is dan.

Tis niet zo dat ik ‘alleen op de weg’ ben maar waar ruimte is maak ik gebruik van; gas erop dus en wegwezen dan dat geklit bij elkaar. Snap ook wel dat met drukte het niet altijd kan maar ik hou liever ruimte om me heen dan op de bumper rijden en vervolgens nergens naar toe kan.
 
Laatst bewerkt:
Wellicht dat je ivm drukte enzo nog meer moet opletten….. _O-
Zat ff de reacties door te lezen daar, maar ongeveer zelfde strekking😜

Als je je verveeld gewoon lekker tussen de lijnen slingeren, vind ik ontspannend rijden.
 
Behalve het volk en verkeer om je heen.
Die gaan zich niet anders gedragen door de plek waar je rijd.

Als ze je willen passeren, snijden of raken zal het ze een rotzorg zijn of je nou rechts of links van het midden rijd.
 
Ik kijk regelmatig video's op youtube over motorrijden. Heel breed: van fails en crashes tot rijles video's. Er valt genoeg te leren namelijk (ook dus van video's van ongelukken).
Een rijlesinstructeur had het over de positie op de weg en zei min of meer het midden (bij alleen rijden), i.v.m. spoorvorming van autobanden links en rechts van het midden. Dit snap ik wel maar in het midden van de weg kom je toch eerder troep tegen?? Dit is misschien vnl. bij snelwegen het geval?

Waar houden jullie je een beetje aan?
Iets links van het midden.

Maar waar ik woon rijdt men aan de andere kant, dus iets rechts van het midden.

Zo is het mij geleerd, maar het hangt wat af van eventuele spoorvorming.
 
ik probeer altijd vooraan te rijden, kan er heel slecht tegen om iemand voor me te hebben..in het donker achterlichten..daar moet ik naar toe en voorbij
 
Die gaan zich niet anders gedragen door de plek waar je rijd.

Als ze je willen passeren, snijden of raken zal het ze een rotzorg zijn of je nou rechts of links van het midden rijd.
Precies, ondanks de weefvakken verderop op de snelweg gelijk over de doorgetrokken strepen mij van mijn rijbaan wegdrukken omdat een oetlul op zijn rijbaan achter wat langzamer verkeer oa vrachtwagens reed, mij dus niet wilde zien cq horen….‘loud pipes save lives’ want helaas was ik op dat moment op mijn stille VFR….. :+ Gelukkig had ik ruimte links naast me, dus naar links tegen de streep en gas erop en dan maar op zo’n moment de ‘hooligan‘ op de uithangen.

en echt: als het moet dan gaat bij mij de kraan helemaal open want hoe dan ook ik ga de ruimte opzoeken in zulke situaties.
 
Precies, ondanks de weefvakken verderop op de snelweg gelijk over de doorgetrokken strepen mij van mijn rijbaan wegdrukken omdat een oetlul op zijn rijbaan achter wat langzamer verkeer oa vrachtwagens reed, mij dus niet wilde zien cq horen….‘loud pipes save lives’ want helaas was ik op dat moment op mijn stille VFR….. :+ Gelukkig had ik ruimte links naast me, dus naar links tegen de streep en gas erop en dan maar op zo’n moment de ‘hooligan‘ op de uithangen.

en echt: als het moet dan gaat bij mij de kraan helemaal open want hoe dan ook ik ga de ruimte opzoeken in zulke situaties.
Wanneer het om lijfbehoud gaat is het wat mij betreft geen hooliganisme.
Gebruik maken van het vermogen van je motor was er volgens mij mijn eerste AVD les ingeprent.
 
Ik zelf slalom over de hele rijstrook constant, gaat mij niet om troep of wat dan ook maar wel dat ik er wegenbelasting voor heb betaald dus.
Dat doen veel ingeblikten ook, betalen nog meer belasting en vinden dat ze dan ook nog meer recht op de weg hebben.
Veel beginnen hun slalom dan ook, zonder eerst te kijken, op het moment dat je met je motor ernaast rijdt.
 
Wanneer het om lijfbehoud gaat is het wat mij betreft geen hooliganisme.
Gebruik maken van het vermogen van je motor was er volgens mij mijn eerste AVD les ingeprent.
Sterker nog. Ik heb tijdens mijn examen jaren geleden de 160 aangetikt om langs een rij auto's te rijden en helemaal vrij te zijn. Examinator vond het prachtig en gaf mij een pluim dat ik de ruimte op zocht.
 
Bij tegenliggers wijk ik vol uit hoor.
Ligt eraan; als het een grote trekker is die wat uitsteekt dan ga ik ook bijna helemaal rechts rijden.

Maar anders niet. Want dan geef je anderen het idee dat ze je mogen inhalen/geef je ze ruimte.
Je moet wel een beetje dominant zijn op de weg en je plek claimen.

Bijv. bij een wegversmalling als ik voorrang heb; en er komt een auto van de andere kant dan ga ik ook al in het midden rijden.
Duidelijk maken dat ik eerst mag; en hier ook gebruik van ga maken. Anders denken auto's dat ze "tegelijk kunnen wat een motorrijder is toch smal"
 
Ja inderdaad; anders hang je zo in die grote uitstekende pinnen/ploegen waarmee ze rijden :+
 
Met 340kg in de berm? incl 2 opzittende wordt dit ruim 540kg ga niet zomaar de berm in dan stop ik evt vroeg tijdig bij een passeerhaven.
 
Helemaal met je eens, maar soms kom je van die figuren tegen, die je de tijd of ruimte niet gunnen om dit toe te passen. Valt me op dat het dikwijls de heel jonge generatie landbouwers of loonwerkers is (16 jr) met heeeeel zwaar materieel en die de max. snelheid van het apparaat ook daadwerkelijk gebruiken. 40 ton met 40 km/u over een smal weggetje in t groene hart…..
 
Terug
Bovenaan Onderaan