banden wisselen Honda Spacy 125, hoe?

mystyrain

Die hard MF'er
20 apr 2008
520
0
Venlo
Ik heb een Honda Spacy 125 van 1985. Nu wil ik de banden gaan verwisselen en de vorige eigenaar zei dat dit vrij gemakkelijk is,echter ik zie dat niet zo gauw. De wieltjes zitten vast met drie bouten. Hij zei dat als je die losdraait je het wiel er zo kunt uitpakken.
Maar aan de ene kant zit de aandrijving en aan de andere kant zit een bus,mijn vraag is wat ik allemaal moet demonteren.
 
15-02.jpg
 
Hahahaha..

Maar de tekening zegt toch wel een beetje wat je moet doen?

*uitlaat verwijderen
*spatbord verwijderen
*de uitlaat ophanging verwijderen
*verwijder de moer van het achterwiel en de bout van de rechter schokbreker
*verwijder de as en het achterwiel

(in 'grote' lijnen dan)
 
zo,dat was dat. Ben gewoon begonnen de zaak uit elkaar te draaien. Kreeg eerst de kap niet los,zag even een bout over het hoof. Daarna uitlaat eraf,schokbreker eraf,wiel eruit en omgekeerd. Voor was iets makkelijker,alleen rem en km.teller kabel los en de steekas.
Morgen ff naar de bandenboer sjesen.
Bedankt voor de tips en tekeningen.
 
nou,eigenlijk nog een vraagje. Ik zag dat er op het dashbord de tekst stond "engine oil"met daaronder een klein vierkantje. Ik dacht eerst dat het een lampje was voor het oliepeil,maar bij beter kijken staat dat ding op rood of de motor nou loopt of niet en ook bij contact af. Betekent dit nou dat er olie bij moet of dat de olie ververst moet worden. Een soort van service-interval zoals bij b.v. BMW auto's.
 
nou,eigenlijk nog een vraagje. Ik zag dat er op het dashbord de tekst stond "engine oil"met daaronder een klein vierkantje. Ik dacht eerst dat het een lampje was voor het oliepeil,maar bij beter kijken staat dat ding op rood of de motor nou loopt of niet en ook bij contact af. Betekent dit nou dat er olie bij moet of dat de olie ververst moet worden. Een soort van service-interval zoals bij b.v. BMW auto's.


als ie ook rood is bij contact op uit........
zou het niet zo zijn dat het gewoon een rood glaasje is,en dat ie niet brand misschien :?
 
volgens informatie kun je de instumenten resetten. Ik ben op zoek naar de knop waar dit mee moet. Onder het contactslot heb ik niks zitten en op het dashbord zelf zit ook niets.
Waar moet ik zoeken?
 
Ik ben (na bandvervanging) de boel weer aan het monteren.

Klopt het dat de asmoer meedraait met het wiel?
Lijkt me dat het goed zit.
Side collar met de verdikking tegen het lager van de schokbreker.
Collar ook met verdikking tegen dat lager aan de andere kant.

Moet er verder niks tussen zitten?
wiel op de as, sidecollar, schokbreker, collar en moer?
 
De achterasmoer zal inderdaad meedraaien met he wiel.

Betreffende het vierkantje bij je olie: Deze kun je bij een Helix resetten door met je contactsleutel of een platte schroevendraaier, een verzonken palletje op het dashboard in te drukken.

Uiteraard is het wel de bedoeling dat je eerst je olie ververst ;).
 
Terug
Bovenaan Onderaan