Banden zelf (de)monteren op de velg

icecubes

MF'er
6 mrt 2006
61
0
Almelo
Beste MF-ers,

Ik wil graag zelf mijn banden op de motor monteren op de velg. Ik mag graag zelf sleutelen aan de motor en wil het liefst alles zelf doen. Daarbij komt nog dat ik geen zin meer heb dat een monteur die niet oplet mijn wielen die vers gecoat zijn gaat beschadigen. In het verleden is dit al gebeurt en dan kan ik alles weer opnieuw laten doen(coaten,lagers).

Nu heb ik gezien dat het balanceren niet zo'n probleem is. Dat kun je statisch doen en hiervoor zijn apparaten verkrijgbaar. Nog aanraders?

Daarnaast wil ik de banden kunnen (de)momteren. Ik kan zelf erg secuur werken maar wil de kans op beschadigen ook d.m.v. het gereedschap/materiaal zo klein mogelijk houden.

Wat kan ik het beste kopen of zijn er MF-ers die goede ervaringen met bepaalde machines/hulpmiddelen hebben?
Uiteraard ga ik extra doeken gebruiken zodat de velg niet gaat beschadigen maar daarnaast ben ik ook nieuwsgierig wat goed werkt en aan te bevelen is.

Alvast bedankt..
 
Jawel, zoek maar eens op hirschland.de hele site met snoepjes........en een vriendelijke duitsert die goede adviezen geeft. Die van hem kosten wel 206 maar zijn de mooiste van allemaal.......je mag anders mijne wel overnemen voor 150 koop ik die van hem wel! Meeste klemmen beginnen 150 ex btw.
 
Kijk eens op hirschland.de zijn erg mooie motor opzet klauwen, maar ook prijzig.......206 eu maar 175-200 is een gangbare prijs ex btw. Maar je mag mijne ook overnemen hoor voor 150. Gebruik ze zelf toch niet super vaak....vind t makkelijke om schijf eraf te draaien dan om 4 klemmen vast te maken......doe ook veel auto banden.
 
Ik zou die van 75 niet kopen.......heb ze gezien.......vond ze minder.....beter ietsje meer uitgeven of gewoon de schijf eraf draaien werkt ook! Zou zeker voor klemmen gaan waar je kunstof kappen op kunt zetten, zonder beschadig je snel de velg, zeker als ze gespoten zijn.
 
Bij mij zitten er metalen klemmen op, met twee kunststof kussentjes per klem. Het metaal raakt de velg dus niet.

Ik heb op het deel waar de velg op komt te liggen, plakken rubbermat geplakt. Net als op wat andere delen, gewoon voor de zekerheid.
 
Ja precies, voor zover ik op de foto heb kunnen beoordelen is het gewoon een stuk metaal in de vorm van een soort haak. Inderdaad dat vraagt gewoon om beschadigingen.

@cbrdave:
De schijf eraf draaien. Je bedoelt één remschijf van het voorwiel.
Moet dan ook de remschijf van het achterwiel gedemonteerd worden of kan ik het wiel gewoon op de kant van waar het tandwiel zit naar beneden leggen. Het tandwiel trek je er normaal gesproken toch al gewoon zo vanaf. Dat is dan voor het monteren van een achterband op een bandenmachine zónder van die motorklemmen toch al voldoende? Lijkt mij. Toch?

Ik ga er even over nadenken wat wijs is.
 
Het achterwiel heeft maar aan 1 kant een schijf en daar hoef je niets aan te doen alleen de kant zonder schijf naar onderen in spannen. Hou er wel rekening mee dat sommige schijven super vast(gerot) zitten en je soms de kans loopt een bout af te breken en das minder.eergisteren even een wiel uit een 96 er k 100 gehaald......linker kant 2 bouten m8 in de vork ohh die zit wel erg vast............knak ....konden we dus uitboren......wel tap heel gehouden maar was weer spannend. Was ook nog een rvs bout.
 
En wat martel zegt kan ook, rubber of ducktape werkt ook goed.......en volgens mij heeft martel ook andere spanklauwen(zijn beter als de meeste metalen), denk dat hij de spanklauwen heeft zoals ze bij hirschland op de site staan, maar de goedkopere machienes hebben meestal andere klauwen waar je goed mee op moet passen als ze geen beschermkap of rubber strips hebben.
 
Mijn spanklauwen zijn af fabriek, en het apparaat is al voor motorfietsen, dus heb ik een beetje voorsprong ;)

Maar zelf een stuk kunststof, rubber of tape ergens tussenzetten kan altijd.
 
Even een update.

Ik heb inmiddels een soort van gp503 gekocht. Ik moet hem nog binnen krijgen.
Het is er 1tje met een onderstel erbij aan. Dus ik hoef hem niet op de grond oid te zetten

Het zal mij benieuwen hoe dat gaat bevallen. Daarnaast kun je er ook statisch mee balanceren. Dus eigenlijk 2 apparaten in 1.

Ik ga 1dezer dagen ook een nieuwe voorband bestellen dus hopelijk werkt het allemaal naar behoren. Als het zover is zal ik hier mijn ervaringen wel posten. Wellicht handig voor anderen.
 
Geeft niet.......kan em goed inruilen en misschien kunnen ze ook een hulparm los leveren....dan ben ik ook geholpen en mag ie blijven......heb er veel schik mee zo meteen nog setje bt 45 monteren erg harde stugge toerband en daarna nog setje mpp lekker soepele band. Maar als je soms ergens nog vragen over hebt of vastloopt .......duurde bij mij ook even voordat ik het goed door had kan je me altijd even bellen.......heb ook goed adresje voor het oude plaklood! Dat kan je tenminste nog knippen en zijn mooie smalle staafjes niet zo lomp als dat zink.

Hai,

Ik ben nog wel benieuwd naar dat adresje voor plaklood? Inmiddels is het apparaat onderweg dus ik moet nu de spulletjes bij elkaar krijgen wat ik nodig om een band daadwerkelijk te kunnen monteren.
 
Ik heb deze gemaakt en werkt perfect.
Heb ook eerst overwogen wat te doen ,maar het is zelfbouw geworden.
Mooi klein, en je band kun je er snel mee wisselen.
full
 
Hai,

Ik ben nog wel benieuwd naar dat adresje voor plaklood? Inmiddels is het apparaat onderweg dus ik moet nu de spulletjes bij elkaar krijgen wat ik nodig om een band daadwerkelijk te kunnen monteren.

Gewoon een automatrialen zaak , die ook garage`s voorziet.
Voor €30 heb je een doos vol , genoeg voor je hele leven. (persoonlijk gebruik dan ).
Koop ook een emmer bandenzeep erbij, werkt echt veel beter.
 
Dan moet je dat lood maar eens gewoon proberen te knippen met een tang.......is geen lood maar aliminium of zoiets......10 gram van mijn lood is kleiner dan 5 gram van de automat zaak! En dat kan je ook gewoon knippen.....verpakkingen zijn allemaal 6 kg. Hij adverteerd op marktplaats en zit in Ede gld. Hij vraagd 31 ex de btw meen ik......heb genoeg voor een paar jaar. En niet elk wiel heeft 5 of 10 gram nodig.....knip vaak er nog een paar gram vanaf omdat ik een miere neuker ben! En dan denken de mensen nog dat dynamisch ballanceren beter is....snap dat niet.
 
Dan moet je dat lood maar eens gewoon proberen te knippen met een tang.......is geen lood maar aliminium of zoiets......10 gram van mijn lood is kleiner dan 5 gram van de automat zaak! En dat kan je ook gewoon knippen.....verpakkingen zijn allemaal 6 kg. Hij adverteerd op marktplaats en zit in Ede gld. Hij vraagd 31 ex de btw meen ik......heb genoeg voor een paar jaar. En niet elk wiel heeft 5 of 10 gram nodig.....knip vaak er nog een paar gram vanaf omdat ik een miere neuker ben! En dan denken de mensen nog dat dynamisch ballanceren beter is....snap dat niet.
Dynamisch balanceren is echt beter! Als je het niet snapt, dan wil ik je dat best uitleggen hoor......
Dynamisch balanceren is namelijk ook meteen statisch balanceren + de slingering compenseren. Voor een achterwiel maakt het niet zo veel uit, maar bij een voorwiel zit er meestal echt voelbaar verschil in......
Daarnaast is het veel sneller (ik balanceer als het moet wielen tot op 0 gram dynamisch + statisch binnen 3 minuten), dus voor iemand als ik die er tot enkele tientallen per dag doet een aanmerkelijke tijdswinst.
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel waar, maar een voorband is relatief smal, zodat dynamisch balanceren daar minder interessant is dan het dynamisch balanceren van het achterwiel. Dat was meer mijn punt.

Ohhh :)

Toch denk ik dat de impact voor sterker is dan achter. Los van het feit dat een onbalans achter groter kan zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan