Bandendruk: Waar terugvinden

5 sep 2007
121
0
België
Hallo,

Ik had graag de bandendruk van mijn voor- en achterband eens bijgesteld.
Nu de band vooraan is een Metzeler MEZ4 en die achteraan een Bridgestone Battlax BT-021. Ik heb zowel voor Metzeler als Bridgestone (oa. op hun websites) eens gezocht naar het aangeraden aantal bar. Nergens gevonden. Het enige wat ik gevonden heb is in de Haynes Manual het aantal psi aangeraden (ongeacht merk/type band). Kan iemand me vertellen hoe ik zoiets kan terugvinden? Zodat ik ook later (want komt over maandje nieuw voorbandje op) en regelmatig dat kan bijstellen.

Bdankt ;)
 
Laatst bewerkt:
dat is ook afhankelijk van de motorfiets, dat vind je in je gebruikershandleiding terug.
begin maar met 2,3 voor en 2,7 achter, aan te passen naar behoefte.
als je met passagier of veel snelweg rijdt moet je 0,2 hoger gaan zitten.
 
Dus als ik het goed begrijp is het zo dat je steeds het boekje erop moet naslaan (Haynes Manual) ongeacht het type band en dus volgens de motor die je hebt?
Haynes stelt het volgende:
2,25 front en 2,50 BAR achter.
Zo dan maar?
 
Laatst bewerkt:
Bijkomend vraagje:
Die nieuwe voorband die ik ga laten plaatsen.
Men achterband is reeds een BT-021 en nu dacht ik voor de voorband voor diezelfde band te gaan. Omdat de kwaliteiten ervan me aanspreken. Nu, ik neem aan dat dit beter is dan twee verschillende banden te laten steken? Ook, ik zou naar de garage rijden en hem laten steken en terugrijden. Het is best een eindje rijden. Met die nieuwe (vet)laag daarop, is dit wel verstandig?

Zozo, vele vraagjes vandaag :+
 
Laatst bewerkt:
Bijkomend vraagje:
Die nieuwe voorband die ik ga laten plaatsen.
Men achterband is reeds een BT-021 en nu dacht ik voor de voorband voor diezelfde band te gaan. Omdat de kwaliteiten ervan me aanspreken. Nu, ik neem aan dat dit beter is dan twee verschillende banden te laten steken? Ook, ik zou naar de garage rijden en hem laten steken en terugrijden. Het is best een eindje rijden. Met die nieuwe (vet)laag daarop, is dit wel verstandig?

Zozo, vele vraagjes vandaag :+

Als je het niet verstandig vindt om met dat vettige laagje te rijden altijd 2e hands banden kopen... :+

Even serieus zelfde merk en type band heeft mijn persoonlijke voorkeur. Al is het alleen maar omdat ze als set ontwikkeld zijn en dus het karkas en alles optimaal op elkaar is afgesteld. Wat betreft dat laagje, het moet er toch een keer af dus begin dan direct op de terugweg. Rechtuit is het er waarschijnlijk na een km ofzo wel af. Bochtjes in begin wat rustiger aan doen. Zelf woon ik een 20-30 km van de garage af. Thuis was het middenstuk al ontdaan en had ik alleen nog schaamranden van een cm of 2-3 (180 achterband).
 
Nu de band vooraan is een Metzeler MEZ4 en die achteraan een Bridgestone Battlax BT-021. Ik

Rijd dit prettiger dan 2 dezelfde merken band ?

Die nieuwe laag gaat er vanzelf af, als je maar rustig aan doet voor een km of 100.
Zowel in bochten als rechtdoor niet te plotseling remmen of heel schuin door een bocht gaan.
 
Dus als ik het goed begrijp is het zo dat je steeds het boekje erop moet naslaan (Haynes Manual) ongeacht het type band en dus volgens de motor die je hebt?
Haynes stelt het volgende:
2,25 front en 2,50 BAR achter.
Zo dan maar?

Nee, je kunt altijd beter het voorschrift van de bandenfabrikant opvolgen. De meest geschikte druk kan verschillen per merk/type band.

Voorbeeldje: Voor mijn achterband schrijft mijn werkplaatshandboek 2,3bar voor, en bridgestone geeft 2,8 aan. Reken maar dat ik er 2,8 bar op zet anders is het ding zo versleten. (wel een beetje extreem voorbeeld met een boek van 20 jaar oud maar het gaat om het idee ;)).
 
Rijd dit prettiger dan 2 dezelfde merken band ?

Die nieuwe laag gaat er vanzelf af, als je maar rustig aan doet voor een km of 100.
Zowel in bochten als rechtdoor niet te plotseling remmen of heel schuin door een bocht gaan.

Geen idee. Oorspronkelijk waren het beide Metzeler banden. Wou switchen naar Bridgestone maar de voorband kon nog ff mee dus heb ik die erop laten zitten (tot nu dus).
 
bridgestone adviseert altijd 2,5 voor 2,9 achter michelin ook! Metzler weet ik niet maar het advies hoeft niet altijd het beste te zijn qua grip! Ik rij michelin met 2,3 voor en 2,5 achter dat vind ik voor de obw het fijnste rijden, beetje persoonlijk ook wel.
 
Ok, zal voorzichtig rijden. Zal ik aan de garage vragen de bandendruk op het voorwiel wat minder te zetten om comfortabeler (lees:minder glad) naar huis te geraken? Is toch 40min rijden.

Helemaal nergens voor nodig, en kan zelfs averechts werken.

Gewoon normaal rijden, geen Rossi capriolen en dan is er niks aan de hand.
Zo glad is dat laagje echt niet hoor, niet de moeite om je druk over te maken...
 
Terug
Bovenaan Onderaan