Zou gewoon een 19 inch wiel nemen , breedte maakt niet zoveel uit is een kwestie van spacers , je verkoopt gewoon de velg die er nu in zit , dan is het een kwestie van 100€hoi allen,
nu heb ik afgelopen jaar een FXR super glide uit 1991 gekocht en het ding wil de bocht niet door.
rijd niet stabiel, duikt opeens in de bocht en als ik een rotonde moet rijden dan wil dat gewoon niet lukken.
Hiervoor altijd supersport gereden, maar ook 'choppers' als CX500 of VN750. En ja, dat er verschil in zit qua rijeigenschappen was me bekend, maar dit is echt dramatisch.
Iedereen roept dat die FXR de best sturende harley is, nou die van mij niet
DUS... op onderzoek uit of er wellicht iets is met de banden omdat op het voorwiel een bredere band ligt dan origineel.
en wat blijkt, ze hebben een roadrunner AM21 MT90-16 zowel voor als achter gemonteerd (130/90-16) en volgens de fabrikant is dit een achterband.
Rijrichting is niet omgedraaid voorop maar het feit dat er een achterband voor gemonteerd is zou volgens mij gewoon aangepast moeten worden naar een voorband
Maar dan, origineel zit er een 19 inch velg in die motor, nu dus 16 inch (3 breed) en sta ik voor de keuze om voor en achter dezelfde breedte te monteren OF een velg te vinden van 19 inch, spatbord vervangen, enz. enz. (geen idee of de voorvork veranderd is, lees: breder gemaakt)
Kortom, advies gevraagd.. banden vernieuwen en dan dezelfde maat hanteren als nu (130/90) of voorkant weer origineel maken (liever niet, veel werk en wellicht kosten) of dunnere band op de bestaande velg (maar dan wordt de voorkant lager, kan ik evt. opvangen door de achterkant wat te verlagen, hier heb ik nog kortere veren voor liggen) of???
Gr,
Marcel
hahhahaha maar is wel zo hoor .Sportster stuurt beter...maar dat terzijde.
Als de wieldiameter veranderd is ten opzichte van origineel kan je allerlei rare dingen krijgen in het stuurgedrag, de geometrie is dan niet meer zoals het hoort, soms pakt het goed uit (zeker als je weet wat je doet) maar het kan dus ook jouw resultaat hebben, en ik denk dat inderdaad die achterband vooraan ook niet meehelpt.
tja , ik zou misschien een 130/17 met hogere wangen kunnen nemen ...dank jullie wel allemaal.
Sja, 1990 techniek, en inderdaad stuurt goed voor een fiets uit 1990
en inderdaad een achterband in het voorwiel.
@bert111 Je hebt dus dezelfde maat (qua diameter) voor en achter, maar aangezien je voor een smallere band hebt zal de omtrek van het geheel (velg + band) dus kleiner zijn dan achter.. is dat geen probleem?
Zou namelijk ook een optie zijn om voor een iets dunnere te monteren, maar dan is hij direct ook wat minder hoog (zal een cm of 3 uitmaken)
een 19 inch monteren zie ik nogal tegenop omdat ik nooit weet hoe ik aan de materialen moet komen.. of kun je spacers e.d. gewoon bij de motorzaak kopen? en mocht ik een velg kopen, zou die van een FXR dyna ook passen? (moeilijk te zeggen natuurlijk omdat ook ik geen idee heb of de voorkant verder origineel is).
DOT code niet naar gekeken, ik ga toch beide banden vervangen (zijn ook nog wat plat en last van cupping)
vind het helemaal niet gek hoor voor de prijs dat je er aan kwijt bent !!hoi @bert111 vorig jaar aangeschaft (3 maart 2021 aan de foto te zien), 23k miles op de teller voor 6.250
linker foto (enkel sits) zo kocht ik hem, het andere zadel gekocht zodat mijn meisje ook mee kan.
Verder was hij achter verlaagd (kortere veren), die heb ik eraf gehaald en de originele terug gezet zodat ik niet direct aan de grond zit als ik met 2 een bochtje maak.
Overigens stuurde hij met die lagere veer achter wel wat beter.
En op zich vind ik dat voorwiel wel mooi, denk dat ik eerst maar eens probeer om er een echte voorband op te leggen + achterband te vervangen.
vind het dikke voorwiel wel mooi staan, mooier dan zo een dun wieltje
en stuurt het dan nog niet goed genoeg naar mijn zin dan kan ik vd winter evt. het voorwiel vervangen + spatbord enz. en de boel laten spuiten.
Ben nu ook met een verbouwing thuis bezig (een heel serieuze) en rijd liever in mijn vrije tijd dan dagen/avonden kwijt te zijn om ook die harley weer in orde te krijgen.