Bandenvraagje

PRJV

Rookie
1 jun 2018
13
1
Utrecht
Hola,

ik heb al veel over het onderwerp gelezen maar ben er voor mijzelf nog niet helemaal uit. Het gaat om het volgende.

Ik heb 6 mooie slicks op de kop getikt voor een r6 2001 (met standaard banden maat 180/55/17). De banden zelf zijn echter 190/65/17.

Dat het de rij eigenschappen niet helemaal ten gunste komt ben ik van op de hoogte. Ik vraag mij nu af of je er prima mee kan rijden (weliswaar met een iets minder goede wegligging) of dat het echt niet te doen is. Een normale 190 band wordt over het algemeen al als niet als optimaal gezien en deze heeft ook nog een hoogte van 65.

In tegenstelling tot voorgaande heb ik ook gelezen het dat voor circuit gebruik weer minder uitmaakt of je een 180 / 190 band monteert aangezien het voor het bochten werk minder relevant zou zijn. Ik wil de bandjes gebruiken voor circuitdagen en ben niet van plan er wedstrijden mee te rijden of iets dergelijks.

Heeft iemand hier ervaring mee? Danku! :}

gr. Peter
 

PRJV

Rookie
1 jun 2018
13
1
Utrecht
@ Dutch: thanks voor de tip,

@ Roy: yes en yes, ben nu ook het circuitbanden topic ah doorbladeren :) gaat er meer om of het er op past en nog enigszins doable is of dat het echt als een dweil rijdt.
 
  • Like
Waarderingen: Roy "R"

Remco met een K

MF veteraan
Donateur
11 jan 2010
1.422
123
West-Friesland
Ik weet helemaal niets van slicks en circuitrijden. 10 mm breder lijkt me niet zo spannend. Maar bijna 25 mm hoger (180*0,55=99 mm, 190*0,65=123,5 mm), lijkt me wel veel.
 
  • Like
Waarderingen: g-flater

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
25.256
283
31
Voorhout
Die circuitbanden zijn zo puntig omdat dat vlotter instuurt en vervolgens op 1 oor meer contactvlak geeft, als jij ze ook op het circuit gaat gebruiken is dat geen probleem. Dat je ze om een te kleine velg worstelt helpt niet maar ik denk niet dat het heel wazig zal gaan rijden. Inderdaad wel bandenwarmers erop en gas geven anders doen ze waarschijnlijk niet zo veel.
 

Also

Die hard MF'er
8 sep 2003
280
12
Het is ook nog eens merkafhankelijk.
Ik stapte over van een een 180/55 naar een 180/60, beiden Metzeler racetec. De 180/60 is zo'n 15 mm breder.:?
Sterker nog: de Metzeler 180/60 is zeker een cm breder dan de 190/55 Bridgestone R10. Ik zou proberen te achterhalen voor welke velgbreedte de fabrikant de band ontwikkeld heeft.
Of gewoon proberen en kijken hoe hij op de velg zit.
Ik heb met een 180/55 op een 4.5 inch velg gereden en dat ging best. Daarna heb ik de originele 160/60 gebruikt en daarmee reed ik dezelfde tijden, al voelde dat wel iets prettiger en stabieler aan. Toen ik mijn motor kocht stond deze op een 190/60 ipv 180/55. De vorige eigenaar zweerde erbij, hij reed daar zijn 1.57 mee op zijn eerste dag Assen dus ik weet niet hoeveel dat nu zegt.