Bandenzwart verwijderen??

Thibbledorf

Rookie
17 mrt 2009
12
0
Mijn vader is zo vriendelijk geweest m'n motor een poetsbeurt te geven. Nu heeft hij echter bandenzwart gebruikt om de boel weer goed zwart te laten lijken. Nu zit die troep ook op de banden en op het loopvlak. |( Hoe krijg ik de boel nu weer fatsoenlijk schoon, zonder dat ik me zorgen hoef te maken dat ik onderuit ga vanwege gladde banden?Ordinair zeepsopje zal weinig helpen neem ik aan? Heb het er al met wat schuurpapier af proberen te krijgen en dit helpt wel enigszins geloof ik. Het is er overigens afgelopen vrijdag (04-12) op aangebracht. Sindsdien heb ik dus niet meer gereden. Zou die gladheid dan ook vanzelf na die tijd weg zijn of niet?
 
Remmenreiniger werkt goed. Maar besef wel dat de remmenreiniger in je band trekt en het ook de toplaag van je rubber aantast. Dus zo spaarzaam mogelijk gebruiken, en daarna moet je eigenlijk nog een tijdje rijden om je band een stukje af te slijten. Remmenreiniger is echt smerig spul en alleen maar een noodgreep.

Je banden met remmenreiniger schoonmaken en vervolgens je motor 3 maanden wegzetten lijkt me niet verstandig.
 
Mijn kameraad maakte als hij de banden van mijn Fireblade net had vervangen, de spiksplinternieuwe banden altijd ff schoon met een neproma doek gedrenkt in thinner.
Niks 100km rustig aan doen, meteen hop het gas erop.
 
[knip]
Niks 100km rustig aan doen, meteen hop het gas erop.

Dat is precies de sleutel. Als je gelijk met de motor gaat rijden, dan rij je meteen de eventueel achtergebleven resten weg en kunnen ze niet in de band trekken.

En je kunt inderdaad meteen bleren (zelf ervaring mee), maar natuurlijk wel even je banden warm rijden :).
 
Of gewoon een totaal reiniger van s100/motorex of iets dergelijks verdunnen en met een spons je banden wassen, tast geen materiaal aan zoals remmenreiniger en weet je zeker dat je niet wegzwiept bij de 1e bocht :P
 
Vraag me alleen af wat alle weekmakers die in de band zitten gaan doen, als je met remreiniger of wat dan ook je band bewerkt. Mischien gewoon met een schuurpapier proberen om het zover mogelijk er af te krijgen.
 
gewoon ontvetter of wat dan ook er op knallen
die banden rijden dagelijk door allemaal soot vuil en zooi
en als je bij de pomp een balletje een en een bakkie staat je motor band ook in diesel en benzine
nog nooit iets van gemakrt

ja kan hem natuurlijk wel ff goed schoon maken er na met een lekker soppie met een goede ontvettende shampo of zo iets
 
Ik zou remmenreiniger pakken. Dan niet heel die band erin verzuipen, maar gewoon op een doek spuiten en daarmee de band afpoetsen. Dan komt er veel minder remmenreiniger op je band, maar het werkt net zo goed.

Daarna zou ik een flink stuk gaan rijden om de banden goed op temperatuur te krijgen.
 
dat is geen theorie over bandenzwart, maar over het aantasten van de band door remmenreiniger.
Waarom zou je agressieve troep over de band donderen als je het met een soppie af kan?

Sommige mensen krijgen niet helemaal in hun hoofd dat hun motor maar met zo'n 4 a 6 vierkante centimeter contact met de weg heeft.

Die zien een 190 band, 'WOW breed zeg!', en denken dat de hele band contact met de weg maakt en dat dat de reden is dat ze met die band meer grip hebben.

Dezelfde mensen die een motor pakken die 5 jaar stil heeft gestaan, kijken naar de band en zien dat er nog goed profiel op zit, vervolgens gaan rijden en 10km hun band warmrijden (dat benul is er dan nog net wel), en dan bij de eerste keer dat ze echt gas geven alsnog ontzettend op hun bek gaan.

Want de band is al 4 jaar uitgedroogd en uitgehard en houdt dus al lang geen temperatuur meer vast.

Naja, de meeste mensen geven toch al amper gas op hun motor. Die merken pas dat hun banden geen grip hebben als ze een noodstop moeten maken.
 
Laatst bewerkt:
Sommige mensen krijgen niet helemaal in hun hoofd dat hun motor maar met zo'n 4 a 6 vierkante centimeter contact met de weg heeft.

Die zien een 190 band, 'WOW breed zeg!', en denken dat de hele band contact met de weg maakt en dat dat de reden is dat ze met die band meer grip hebben.

Dezelfde mensen die een motor pakken die 5 jaar stil heeft gestaan, kijken naar de band en zien dat er nog goed profiel op zit, vervolgens gaan rijden en 10km hun band warmrijden (dat benul is er dan nog net wel), en dan bij de eerste keer dat ze echt gas geven alsnog ontzettend op hun bek gaan.

Want de band is al 4 jaar uitgedroogd en uitgehard en houdt dus al lang geen temperatuur meer vast.

Naja, de meeste mensen geven toch al amper gas op hun motor. Die merken pas dat hun banden geen grip hebben als ze een noodstop moeten maken.

Wat een gelul. Je moet gewoon voelen wat je fiets doet, rustig opbouwen zeker als je een tijd niet gereden hebt maar dat geld al voor 2 weken.

Als je hier af en toe leest is op nieuwe banden rijden gevaarlijker dan met je SS op het ijs gaan.
 
Even in de berm staan, voorrem in, gas geven, koppeling los, nog meer gas geven.
10 seconden later is je achterband al weer goed.
Dan nog even voorzichtig door het zand rijden en voorband is ook weer prima.
Dit is ook goed te gebruiken met nieuwe banden.
Kan je heel snel weer lekker gassen.
Succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan