Battery saver oxford heated grips springt telkens aan, te zwaar belast?

iemandvandezaak

Die hard MF'er
26 sep 2017
526
284
Mijn oxford heated grips worden niet zo lekker warm. Op 75% voel ik ze nauwelijks en de battery saving mode springt redelijk rap aan als je niet hard genoeg rijdt of als je afremt. Met stationair draaien kan die eigenlijk alleen 25% doen zonder dat die saving mode aanspringt. 100% doet die eigenlijk nooit.

De grips trekken iets tussen 12-13v als de motor loopt en ongeveer 3.26 tot max 4A bij vol vermogen. Ik laadt altijd mijn telefoon simulataan op met een optimate USB (0-108) lader die 3.3 A trekt.
Het gaat om een SV650 naked, (1999) eerste generatie, met carburateurs. Met een 12v 10ah (YT12A-BS) batterijtje.

Springt die saving mode aan omdat mijn elektrische systeem te zwaar belast wordt of is hier iets anders aan de hand?
Alvast bedankt voor de hulp!
 
Hij meet niet het niveau van je accu maar de spanning.
Als deze te laag wordt door een te zwaar belast systeem of je accu spanning is laag waardoor ook met stationair draaiende motor de spanning van je systeem te laag is gaat de Oxford "uit". Als dan weer wat gas geeft en de spanning neemt weer toe gaat deze weer aan.
Ik heb hier veel last van gehad met een oudere accu die eigenlijk al op zijn eind was al kon ik de motor er nog wel net mee starten.

Een paar mnd later was het echt einde verhaal met de accu en was met een nieuwe accu ook ineens mijn Oxford probleem opgelost.
T is een foutje in sommige regelkastjes t heeft niets met je accu van doen, of t moet toeval zijn
 
Hij meet niet het niveau van je accu maar de spanning.

Een paar mnd later was het echt einde verhaal met de accu en was met een nieuwe accu ook ineens mijn Oxford probleem opgelost.

De accu is wel net nieuw.
Hoeveel levert je dynamo? Wat gebeurt er als je die telefoonlader er afhaalt/uitzet?
Dat eerste weet ik niet echt hoe ik moet meten maar dat tweede zou ik een keer na kunnen gaan.
Waarschijnlijk heb je last van spanningsverlies. Dat kan komen door te dunne draden te gebruiken. Beter is voldoende dikke draad gebruiken en deze via een relais aan te sluiten op de accu.
Er zijn denk ik geen andere draden gebruikt dan bijgeleverd. Je zou toch zeggen dat die daarop berekend zijn?

Is een bekend kwaaltje ,ik heb de "saving mode" uitgezet en een relais er tussen gezet ,werkt perfect

Die reserveer ik een beetje als laatste optie. Ben alleen bezorgd dat het niet goed functioneren misschien een signaal is van een ander probleem of defect.
 
Een SV 650 dynamo levert voor wat ik heb kunnen vinden 375 Watt bij 5000 toeren.
Je mag aannemen dat bij ongeveer 2500 toeren het geleverde vermogen dan ongeveer +/- 180 Watt is en bij stationar nog lager.
bij 180W is de geleverde stroom zon 15A bij 375W 31A
Hiervan moet je nog wel alle verbruikers aftrekken, dus je koplamp, achterlicht, eventueel andere lampen (dash enz) ontsteking cdi sensoren.
Wat je overhoud is wat je kunt gebruiken voor overige accesoires.

Meet de accuspanning direct op de accu polen met een universeel meter, schakel de handvat verwarming bij en kijk wat de spanning op de accupolen doet.
Zakt die in elkaar, geef dan eens gas tot ongeveer 5000 toeren, meet de spanning zet de handvat verwarming aan en kijk wat de spanning doet.
stationair, zakt de spanning stationiar, en bij 5000 toeren is die hoger, dan leverd bij lage toerentallen de generator dus te weinig vermogen, zakt de spanning bij 5000 toeren ook in, controleer dan de bedrading en connectors die van je generator naar je spannings regelaar en van de spannings regelaar naar de accu op corrosie slechte contacten enz.
Vergeet ook niet om eens de accupolen los te halen, polen en ogen van de kabel eens goed schoon te maken en opnieuw te bevestigen, ook hier kan corrosie voor spannings verlies zorgen.
 
Een SV 650 dynamo levert voor wat ik heb kunnen vinden 375 Watt bij 5000 toeren.
Je mag aannemen dat bij ongeveer 2500 toeren het geleverde vermogen dan ongeveer +/- 180 Watt is en bij stationar nog lager.
bij 180W is de geleverde stroom zon 15A bij 375W 31A
Hiervan moet je nog wel alle verbruikers aftrekken, dus je koplamp, achterlicht, eventueel andere lampen (dash enz) ontsteking cdi sensoren.
Wat je overhoud is wat je kunt gebruiken voor overige accesoires.

Meet de accuspanning direct op de accu polen met een universeel meter, schakel de handvat verwarming bij en kijk wat de spanning op de accupolen doet.
Zakt die in elkaar, geef dan eens gas tot ongeveer 5000 toeren, meet de spanning zet de handvat verwarming aan en kijk wat de spanning doet.
stationair, zakt de spanning stationiar, en bij 5000 toeren is die hoger, dan leverd bij lage toerentallen de generator dus te weinig vermogen, zakt de spanning bij 5000 toeren ook in, controleer dan de bedrading en connectors die van je generator naar je spannings regelaar en van de spannings regelaar naar de accu op corrosie slechte contacten enz.
Vergeet ook niet om eens de accupolen los te halen, polen en ogen van de kabel eens goed schoon te maken en opnieuw te bevestigen, ook hier kan corrosie voor spannings verlies zorgen.

Ga ik doen! Heel erg bedankt voor het meedenken en het uitgebreide stappenplan!
 
Een SV 650 dynamo levert voor wat ik heb kunnen vinden 375 Watt bij 5000 toeren.
Je mag aannemen dat bij ongeveer 2500 toeren het geleverde vermogen dan ongeveer +/- 180 Watt is en bij stationar nog lager.
bij 180W is de geleverde stroom zon 15A bij 375W 31A
Hiervan moet je nog wel alle verbruikers aftrekken, dus je koplamp, achterlicht, eventueel andere lampen (dash enz) ontsteking cdi sensoren.
Wat je overhoud is wat je kunt gebruiken voor overige accesoires.

Meet de accuspanning direct op de accu polen met een universeel meter, schakel de handvat verwarming bij en kijk wat de spanning op de accupolen doet.
Zakt die in elkaar, geef dan eens gas tot ongeveer 5000 toeren, meet de spanning zet de handvat verwarming aan en kijk wat de spanning doet.
stationair, zakt de spanning stationiar, en bij 5000 toeren is die hoger, dan leverd bij lage toerentallen de generator dus te weinig vermogen, zakt de spanning bij 5000 toeren ook in, controleer dan de bedrading en connectors die van je generator naar je spannings regelaar en van de spannings regelaar naar de accu op corrosie slechte contacten enz.
Vergeet ook niet om eens de accupolen los te halen, polen en ogen van de kabel eens goed schoon te maken en opnieuw te bevestigen, ook hier kan corrosie voor spannings verlies zorgen.
Volledig mee eens. Als je geen spanningen in combinatie met belastingen meet...dan is elke gok wat de oorzaak is toch een schot in het duister!
 
Terug
Bovenaan Onderaan