Zekering ventilator honda vfr750 springt

Obe750f

Rookie
22 aug 2023
6
0
Ik heb mijn VFR750 deels als een projectje gekocht, de motor zelf stond 20 jaar stil en is opnieuw in werking gebracht.

Het is een zaligheid om met de motor rond te rijden, want hij verkeert motorisch in goede staat. Echter, ik sta nu voor een probleem waarbij ik niet zeker weet wat ik moet vervangen om mijn temperatuur onder controle te houden.

De ventilator draait wanneer mijn motor warm is en op temperatuur staat, maar als ik er langere tijd mee rijd, springt mijn zekering en koelt de motor niet meer af.

Wanneer mijn motor warm is, staat de temperatuurmeter iets boven de helft (terwijl bij een vriend van mij met hetzelfde model de meter keurig op de helft of net iets eronder staat).
 
Draait de ventilator zwaar misschien zodat deze meer stroom vraagt op den duur waardoor de zekering klapt ?
Stroom verbruik zal ongeveer een ampere of 3 moeten zijn . (meet de stroom door je ventilator tijdens draaien en laat deze een tijdje draaien tehrmoswitch ff kortsluiten) )
Kijk naar bedrading of er ergens beschadiging zit en misschien onder het rijden tegen je frame (massa) komt waardoor sluiting en je zekering eruit knalt.
Het circuit is heel simpel de thermo switch zit op je radiator en die schakelt(naar massa) in als de temperatuur koelvloeistof te hoog wordt zodat de ventilator gaat draaien.
 
ik zou eerst ff een 15 amp. proberen.
Anders een M5x20 stelschroefje.

De ventillator hoort niet te gaan draaien als je gewoon rijd.

In oude koelsystemen wil nog wel eens aanslag opbouwen in het koelsysteem. Een chemische flush van het koelsysteem lost deze aanslag weer op. Dit deed wonderen bij mijn oude XRV750.

Ook heb je kans dat je radiator in de loop der jaren door kleine steentjes beschadigd is geraakt.l of vol is geslingerd met modder. Demonteren en wassen helpt daarbij. Soms kun je de lamellen met behulp van bijv. twee broodmessen weer in model krijgen, maar soms ook niet. Na twintig jaar zal het erg krokant zijn en weinig nodig hebben om af te breken.

Na het uitvoeren van de twee bovenstaande acties en een plas verse vloeistof kwam de temperatuurwijzer bij mij amper voorbij een kwart.

De kortsluiting ga je vast achter komen. Het circuit is niet zo ingewikkeld. Je kunt natuurlijk ook een tweedehands radiator+fan kopen en deze monteren.
 
update:

Ik heb mijn koeling systeem gekuist maar deze heeft geen effect gehad op de temperatuur.
De motor blijft warmer draaien dan normaal, bij mijn temperatuurmeter staat deze 3/4 op de meter en begint dan pas mijn ventilator te draaien.

Kan het zijn dat ik teveel benzine toevoer krijg waardoor mijn overtollige omgezet wordt in warmte? of is het mijn temperatuursensor die aan vervanging toe is?
 
Ik heb na een verschrikkelijke regenrit in Zuid Frankrijk meegemaakt dat het lager van de fan kapot ging. Dat merkte ik een paar dagen later, met warm weer. De kogeltjes van het lager waren vierkant geworden, waardoor het lager zwaar draaide. Hierdoor klapte de zekering.
 
update:

Ik heb mijn koeling systeem gekuist maar deze heeft geen effect gehad op de temperatuur.
De motor blijft warmer draaien dan normaal, bij mijn temperatuurmeter staat deze 3/4 op de meter en begint dan pas mijn ventilator te draaien.

Kan het zijn dat ik teveel benzine toevoer krijg waardoor mijn overtollige omgezet wordt in warmte? of is het mijn temperatuursensor die aan vervanging toe is?
Het tegendeel is waar: Te veel benzine heeft juist een verkoeld effect.

Je zou de waterpomp kunnen inspecteren? Misschien circuleert deze te weinig. Bij auto's rotten ze soms nog wel eens weg maar bij motoren heb ik dit (nog) niet meegemaakt.

De temperatuursensor in het dashboard bepaald overigens ook niet of de koelfin aan gaat. Dat is een aparte schakelaar in je radiator.
 
Een 750 draait over het algemeen koel, de fan springt alleen aan als je langzaam stadsverkeer rijdt of van de snelweg komt en voor een verkeerslicht moet staan. De tempmeter in het dashboard staat normaal gesproken net iets boven het eerste vakje ( zeg maar op 4 uur dat ie staat), bij lekker doorrijden komt ie dan wat hoger, maar zeker niet boven half.
De schakelaar voor de fan zit in de radiateur.
Zit er genoeg koelmiddel in, en pompt de waterpomp wel?
 
Voor de zekerheid (niet hele topic gelezen): Kan t zijn dat er tóch (nog steeds) een luchtbel in het systeem zit? Als dat zo is kan het zijn dat het systeem onvoldoende circuleert en daardoor te heet wordt.
 
Een 750 draait over het algemeen koel, de fan springt alleen aan als je langzaam stadsverkeer rijdt of van de snelweg komt en voor een verkeerslicht moet staan. De tempmeter in het dashboard staat normaal gesproken net iets boven het eerste vakje ( zeg maar op 4 uur dat ie staat), bij lekker doorrijden komt ie dan wat hoger, maar zeker niet boven half.
De schakelaar voor de fan zit in de radiateur.
Zit er genoeg koelmiddel in, en pompt de waterpomp wel?
Er zit genoeg koelvloeistof in zowel als in de leiding als reservoir hoe kan ik de pomp eventuele controleren? want deze heb ik bekeken en draaide en ziet er nog proper uit
 
Het tegendeel is waar: Te veel benzine heeft juist een verkoeld effect.

Je zou de waterpomp kunnen inspecteren? Misschien circuleert deze te weinig. Bij auto's rotten ze soms nog wel eens weg maar bij motoren heb ik dit (nog) niet meegemaakt.

De temperatuursensor in het dashboard bepaald overigens ook niet of de koelfin aan gaat. Dat is een aparte schakelaar in je radiator.
hoe zou ik mijn waterpomp kunnen inspecteren of deze nog goed draait?
 
Lees alle goede tips nog eens terug en denk er eens over na.

De zekering van de fan spring eruit. Dat heeft iets met de fan te maken. Niet met het koelsysteem.

Als de motor te warm wordt denk ik uit jou post en de reacties daarop te begrijpen, de fan zou niet aan moeten slaan bij normale omstandigheden. Dat hij dat wel doet betekend dat het koelsysteem, volgens de ervaringsdeskundige met deze motor, niet goed zou werken. Maar dat is een heel anders probleem en heeft niets met de fan te maken.
Maar zoals genoemd met een vervuilde radiator, lucht of vuil in het systeem of een impeller welke niet goed mee draait, of nog iets heel ander

Is de zender van je meter nog goed? En die van de ventilator? Dit kan ook betekenen dat de fan eerder aanslaat of de meter niet goed aangeeft.
De weerstand nameten (info in een werkplaats handboek) en misschien even met een thermometer meten hoe heet je motor nu wordt.

STAP VOOR STAP dit probleem aanpakken en uitsluiten wat er wel goed is, want je gaat nu van de hak op de tak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan