Ventilator

11 jul 2020
23
5
Mierlo
Hallo beste mensen, ik heb een vraag die zeker wel iemand weet!
ik heb een Suzuki GSX-R 1000 van bouwjaar 2015 waar ik zeker blij mee ben.
Maar de vraag is … als ik thuis kom en de temperatuur is hoog dan draait de ventilator volop maar als ik de sleutel omdraai en de motor uit zet dan stopt ook de ventilator en koelt hij vervolgens dus niet verder teruw.
hoort deze niet door te draaien ook als ik de motor uit zet??

bedankt Jan
 
hoort deze niet door te draaien ook als ik de motor uit zet??

bedankt Jan
Nee, hoeft helemaal niet. Is bij mijn motor ook niet het geval. Heeft ook niet echt veel zin omdat als de motor niet meer draait, er ook geen warmte meer ontwikkelt wordt. Ook draait je waterpomp niet meer. De temperatuurstijging die het koelwater lokaal in de buurt van de cilinder krijgt wordt wel meer, maar dat kan geen enkel kwaad. Het gaat niet koken of iets dergelijks. Dus met je motor is mijn inziens niks aan de hand, er valt niks op te lossen.
 
Als je de motor uit zet met de "kill switch" zal je fan nog blijven draaien. (maar zoals eerder al aangegeven wordt de koelvloeistof niet meer rond gepompt dus veel verschil zal het denk ik niet maken)
Niet vergeten om het contact uit te zetten op het moment dat de fan stopt met draaien.
 
Misschien ten overvloede, bij mijn corsaro 1200 en daytona 675 stopt de fan meteen,bij mijn zxr 400 loopt ie nog door 🤗

Kun je hier iets mee🤔🤓

Geen dank😀

P.s. bij mijn motorscooter weet ik het niet,is me eigenlijk nooit opgevallen of het ding werkt🙄🫡

Dit ter aanvulling:t
 
Laatst bewerkt:
Dit staat toch gewoon in de handleiding van de motor.
Of in het werkplaatshandboek of de ventilator blijft door draaien bij contact uit zetten .
Blijkbaar heeft topicstarter @Jandesuzukiman deze documentatie niet.
Daarop stelt hij hier een vraag die voor elke type motor weer anders is.
Let op: Bij mijn GSX-R1000 stopt ventilator meteen als ik contact uitzet.
Dat hoort zo volgens technische documentatie.
Aangeraden wordt en zo staat beschreven in werkplaatshandboek GSX-R1000 na het motor rijden en als ventilator draait deze te laten draaien.
Pas als ventilator stopt kan je erna de motor uitzetten.

Elke motor is anders bij de 1 blijft ventilator na contact uitzetten nog doordraaien.
Bij de ander niet als je contact uitzet.
Dus nu krijg je antwoorden die niet kloppend zijn voor jouw type motor.
Want er worden nu steeds andere merken en types genoemd.
En die hebben weer een andere benadering of ventilator wel,of niet uitgaat na contact uitzetten.
 
Dit staat toch gewoon in de handleiding van de motor.
Of in het werkplaatshandboek of de ventilator blijft door draaien bij contact uit zetten .
Blijkbaar heeft topicstarter @Jandesuzukiman deze documentatie niet.
Daarop stelt hij hier een vraag die voor elke type motor weer anders is.
Let op: Bij mijn GSX-R1000 stopt ventilator meteen als ik contact uitzet.
Dat hoort zo volgens technische documentatie.
Aangeraden wordt en zo staat beschreven in werkplaatshandboek GSX-R1000 na het motor rijden en als ventilator draait deze te laten draaien.
Pas als ventilator stopt kan je erna de motor uitzetten.

Elke motor is anders bij de 1 blijft ventilator na contact uitzetten nog doordraaien.
Bij de ander niet als je contact uitzet.
Dus nu krijg je antwoorden die niet kloppend zijn voor jouw type motor.
Want er worden nu steeds andere merken en types genoemd.
En die hebben weer een andere benadering of ventilator wel,of niet uitgaat na contact uitzetten.
Echt waar joh🤔🤓
 
Ja sukkel ben ik ook hé dat ik technische info uit werkplaatshandboek haal.
En ik rij zelf een GSX-R1000 dus stom he dat ik vertel hoe het bij mij werkt..
Jij @downsider komt in antwoorden met hele andere types motoren aanzetten wat dus geen antwoord is op zijn vraag want het zijn geen GSX-R,S
Zowat 50%,van de reageerders,als je verder leest 🤓
 
Terug
Bovenaan Onderaan