Ventilator slaat te vroeg aan (op basis van toerental?)

MichaelBrand

Rookie
22 mrt 2023
10
1
Hallo,
Mijn CBR600F uit 2012 heeft iets raars de laatste laat. De ventilator van de radiateur slaat vrijwel (continue) aan. het vreemde is dat het gebaseerd is op toerental is?
Als ik namelijk voor een verkeerlicht langzaam aan komt rijden gaat hij uit. Ook als ik tijdens het rijden mijn koppeling indruk gaat hij uit. Als ik vervolgens weer ga koppelen gaat na een paar seconden de fan ook weer aan. Dit gebeurd overigens zowel met koude als warme motor.

Dus ik hoop dat één van jullie hier iets mee kunnen :)
 
Ook als ik tijdens het rijden mijn koppeling indruk gaat hij uit. Als ik vervolgens weer ga koppelen gaat na een paar seconden de fan ook weer aan. Dit gebeurd overigens zowel met koude als warme motor.
:)
Er vanuit gaand dat het koelwater in orde is, doet me dit in de richting denken van een gemeenschappelijke zwevende massaverbinding door gammele bedrading of connector. Opvallend vind ik die koppeling, zit meestal een schakelaar voor standaard en 1e versnelling.
 
Er vanuit gaand dat het koelwater in orde is, doet me dit in de richting denken van een gemeenschappelijke zwevende massaverbinding door gammele bedrading of connector. Opvallend vind ik die koppeling, zit meestal een schakelaar voor standaard en 1e versnelling.

Waterniveau is goed zelf, een ook de temperatuur blijft netjes (ca. 80-90 graden in de stad). maar iéts triggerd de ventilator. Ik heb sinds kort wel andere rem/koppeling handels. En bij de koppelingshendel zit een palletje die niet meer ingedrukt wordt... Wellicht dit dan? al lijkt het mij vreemd.
 
Meestal heeft de koppelingshendel wel een schakelaar (zodat je kan starten in de versnelling met de koppeling ingetrokken), dus dat er ergens elektronisch gek gebeurd met intrekken koppeling zou best kunnen. Dan zit er ergens een slechte verbinding of massa die niet lekker is.

Massa verdenk ik als eerste, want zie geen directe logica die koppelingsschakelaar verbind met je radiator fan.

Of misschien toch een draadje los of stekkertje verkeerd gezet toen je de koppelingshendel hebt gewisseld?
 
Er zit, waarschijnlijk, een diode/dubbele diode in het circuit van de koppelingsschakelaar (zit in het zekeringkastje verwacht ik), daar zou ik eens mee beginnen, doormeten en kijken of ie nog goed contact maakt.
 
Zomaar een idee,
Meestal wordt er door de thermoswitsh de massa ingeschakeld, als de switch van 1 draad is voorzien kun je die eens rechtstreeks aan massa leggen en testen of de fan nog steeds aan/uit gaat met de koppeling en tijdens het rijden.
Als dit probleem zich dan nog voordoet moet je naar een massaprobleem zoeken.
Misschien dan toch de thermoswitsh of een doorgesleten massakabel ergens in de kabelboom.
Thermoswitsh kun je (veel) goedkoper kopen bij een automateriaalzaak voor garagebedrijven, wel even zoeken naar de juiste temperatuur schakeling en schroefdraad.
 
Er zit geen thermoschakelaar op, de meeste motoren met injectie schakelen de ventilator via de computer, die heeft tenslotte toch al een kvs temperatuursensor nodig om te weten hoe warm de motor is, kleine moeite voor een stukje software, transistor en relais om zo'n stomme mechanische schakelaar te vervangen.

Wat je trouwens ook nog even kan proberen: gaat de ventilator direct blazen bij het inschakelen van het contact als je de stekker van de kvs temperatuursensor lostrekt en heeft het intrekken van de koppeling dan invloed of niet?
 
Na het e.e.a. getest te hebben zit het onder andere inderdaad in het palletje bij het koppelingshendel. Dus bij het plaatsen van de originele hevels zou het opgelost moeten worden. Echter begrijp ik dat dit niet hoort en zal ik toch verder moeten zoeken. de verstelbare hevels rijden 10x beter dan de originele boomstammen.

|Overigens zit het niet in de diode. deze hebben wij doorgemeten en is prima. nu even ee tekening scoren van de motor om te zien waar allemaal de massapunten zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Terug
Bovenaan Onderaan