Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
wow ! Bizar !! en toch enigszins betrouwbaar ? alleen dmv hayabusa zuigers en drijfstangen ?
Cool ! maar wel leip
is het niet slim om je achterbrug te verlengen
hahaha, ja hoor. deze blokken kunnen enorm veel hebben. busa zuigers en drijfstangen idd, sterkere bouten die het carter bij elkaar en sterkere draadeinden voor de cilinder en kop.
voor straatgebruik zet ik hem sowieso op lage druk. anders is er niet mee te rijden. voor het wheelien is een kortere achterbrug juist nice. hoe langer de bike totaal is hoe luier hij omhoog komt en hoe hoger je moet wheelien om snelheid te kunnen maken. dat was samen met het gewicht het grootste probleem bij de bmw k1100. en de supercharger natuurlijk........ die de motor vol met lucht ramde vanaf het moment dat je maar naar het gashandel keek......
Als ik je schitterende topic een beetje mag hacken voor een vraag: is een TDM 850 een beetje te doen om een supercharger op te zetten, zeg dezelfde configuratie als de Beemert?
Dat is een 850 cc staande twin, 5 kleppen per cilinder, ca 80 pk. Heeft niet het meest sterke onderblok en krukas maar er hoeft ook geen 200 pk uit te komen.
Ik heb een AISIN AMR500 liggen en zou zoiets wel eens willen proberen. Waarom? Omdat het kan.
Of niet......
Zou dat uitvoerbaar zijn en wat voor setup zou je in grote lijnen adviseren?
Carbs of microsquirt bijvoorbeeld, 2 gasklephuizen na de blower of 1 grote ervoor?
Thanks!
Hoe rijdbaar een motor is met een supercharger hangt natuurlijk wel af van het soort supercharger wat je gebruikt. Met een roots style zal het anders zijn dan met een centrifugaal charger. Ik rij een stock wielbasis Suzuki BKing met een centrifugaal charger ( Rotrex C30-74 ) . Met de max. poelie ratio geeft dat ongeveer 15 psi bij 10500 rpm. dus een kleine bar overdruk. Daar is heel normaal mee te rijden, onder de 3k rpm is ie wat lui t.o.v een standaard blok door de lagere compressieverh., daarboven begint de druk lineair op te lopen. De mate waarin je hiervan gebruik maakt bepaal je zelf, daarvoor zitten er gaskleppen tussen compressor en de cil.kop i.c.m een bypass... Als ik normaal optrekt is er weliswaar max. 200awpk bij 6k rpm , zolang je gaskleppen niet veel meer dan 50% open staan heb je daar helemaal geen last van.ten eerste..... iedereen denkt dat als je een supercharger op een motor zet, dat je een super sterke in elk gebied goed trekkende motor krijgt. (ook ik dacht dat.... ) dat krijg je ook, maar tegelijkertijd is het wel moeilijk om dit ook rijdbaar te maken.
van mijn ervaring met de bmw, op 0,7 en op 1 bar vuldruk kan ik je vertellen dat er met beide uitvoeringen absoluut niet op straat mee te rijden was. ja het is vet, ja het is bruut, ja het gaat hard............en ja....... je hebt een motorfiets waar je eigenlijk nergens normaal mee naar toe kan rijden.
tenzij je er een klep tussen maakt die de druk langzaam op kan laten bouwen ipv in 1x alles, wat bij een supercharger al snel zo is, is het beter om er vanaf te zien.
wil je het wel doen dan zou ik het volgende doen:
- carb's op de originele plaats. (druk in de vlotterbak moet wel overeen komen met die van de drukvulling, anders druk je de vlotterbak leeg.)
- de supercharger ervoor met een kleine buffer (airbox/plenum) ertussen en daar een blowoff valve op. zodra je gas dicht gaat gaat die klep open.
- niet al te veel druk, misschien 0,5 bar max. ik heb geen idee wat die blokken kunnen hebben......
- v-snaar of multiriem gebruiken. getande riem kan schokken (ruw gas geven of los laten) wat minder goed opnemen en dat kan ervoor zorgen dat de tanden losscheuren. heb ik ook gehad.
- hou het zo simpel mogelijk.
Elvington dat is de Tempel of SPEED Aalt Toersen reed op 5 Oktober 1968 met een Van Veen KREIDLER 50 cc 5 versnellingelk jaar wordt er in elvington engeland een speed wheelie wedstrijd gehouden. daar doe ik al 3 jaar aan mee. eerst met een triumph daytona t595 en daarna 2x met de bmw k1100 supercharged.
dit jaar is het dus de bedoeling om met de bandit turbo mee te doen.
de wedstrijd is op een landingsbaan. je hebt een aanloop van ongeveer 600m, dan passeert je een startlijn en 1km verder een finishlijn tussen de start en finish moet je wheelien. als je voorwiel de grond raakt telt je run niet. op de finishlijn meten ze je snelheid....... degene die de kilometer haalt en met de hoogste snelheid wint.
met de triumph had ik 208km/h, met de bmw 226km/h en ik hoop met de bandit toch een heel stuk harder te gaan..... richting de 300km/h
het record staat op 351km/h btw......
Bekijk bijlage 1350853
Hoe rijdbaar een motor is met een supercharger hangt natuurlijk wel af van het soort supercharger wat je gebruikt. Met een roots style zal het anders zijn dan met een centrifugaal charger. Ik rij een stock wielbasis Suzuki BKing met een centrifugaal charger ( Rotrex C30-74 ) . Met de max. poelie ratio geeft dat ongeveer 15 psi bij 10500 rpm. dus een kleine bar overdruk. Daar is heel normaal mee te rijden, onder de 3k rpm is ie wat lui t.o.v een standaard blok door de lagere compressieverh., daarboven begint de druk lineair op te lopen. De mate waarin je hiervan gebruik maakt bepaal je zelf, daarvoor zitten er gaskleppen tussen compressor en de cil.kop i.c.m een bypass... Als ik normaal optrekt is er weliswaar max. 200awpk bij 6k rpm , zolang je gaskleppen niet veel meer dan 50% open staan heb je daar helemaal geen last van.
Kijk, hartstikke bedankt. Ik zou dat leuk vinden gewoon om te proberen. Zo'n TDM is toch niks meer waard dus slechter kan hij er niet van worden.