Hoi Mirjam,Hallo allemaal,
Ik zal vast niet de eerste zijn die op dit forum deze vraag post, maar zo snel kon ik niets vergelijkbaars vinden. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Als het goed is heb ik in januari a.s. mijn motorrijbewijs in mijn zak. Nou is het zo dat ik motorrijden heel fijn vind en ik wel weet wat ik er qua uiterlijk mooi uit vind zien (choppers dus!), maar qua techniek etc ben ik echt helemaal niet op de hoogte. Ik kick dus ook niet op bepaalde getallen of merken, maar wil gewoon iets wat bij me past.
Ik zou graag een beetje uitleg krijgen over wat precies het verschil is tussen cc, pk en kw en hoe ik bepaal wat dan bij mij past. Ik les nu op een 550 cc volgens mij.
Uiteraard ken ik wel mensen die met me mee kunnen om daadwerkelijk naar motoren te gaan kijken, maar ik vind het wel fijn om een beetje beslagen ten ijs te komen.
Alvast bedankt!
Mirjam
Ben bang dat je niet veel meer reacties gaat ontvangen.......
Denk inderdaad dat Sav je nog netjes behandeld heeft; waarom zul je je afvragen, simpel, dat soort vragen zijn reeds tig maal gesteld, heeft weinig te maken met choppers.
Maar.........ik kan me (op deze vrijdagmiddag) best voorstellen.....
Zoek en ge zult vinden!!
Oh ja, en ik wil graag praktische tips voor het zoeken van een chopper. Die bij me past. De techniek krijg ikstukje bij beetje door, maar wat past nou bij MIJN SITUATIE?
Hoeveel kw en cc zijn geschikt voor een beginner (die wel zwaar mag rijden, want onder het beginnerstopic heb ik het idee dat het vooral over <25 kw gaat)?
Wat zou je mij adviseren in deze situatie?
Groetjes!
Komt ook denk ik omdat 'ik wil een chopper' een nogal hoog 'ik wil een rode want die zijn sneller' - gehalte heeft.
Tevens is 'een chopper' nogal een rekbaar begrip (eigenlijk niet, maar menigeen gebruikt het als verzamelnaam).
Meestal is het zo hoe meer cc's (cilinder-inhoud) hoe meer pk's. Wat bij jou past zul je moeten ondervinden. Verschillende types motoren zijn gericht op verschillende segmenten. Een 1000 cc racer zal bijvoorbeeld weer meer pk's uit het blok persen dan een 'chopper'
Ik rijd op een 600 cc (sport/tour), die voldoet voor mij prima (95 pk + zijspan), terwijl ik een Intruder 700 ('chopper') heb gehad waarvan ik vond dat hij vermogen te kort kwam.
Leren laarzen met hak (zwart of bruin) en op mijn brood liefst verse kruidenkaas
En ik moet er inderdaad dagelijks mee naar mijn werk (40 km heen en terug).
Ach weet je, ik noem eigenlijk ook alles chopper, net het onderscheid met bobber en cruiser weet ik dan nog.
Maar het feit blijft dat je zelf uit zult moeten gaan zoeken wat je mooi vind, dat kan niemand je vertellen. Het aantal modellen is zo ontzettend groot.
Verder zul je uit moeten zoeken wat je ook fijn vind rijden (kwa cc/pk). De 1 rijd met plezier met 25 pk 'tussen de benen' en een ander wil er minimaal 100.
Ik vind het zelf op den duur frustrerend worden als je vermogen te kort komt, als je er elke dag ook een eind mee moet rijden zou ik niet te licht beginnen.
Maar het feit blijft dat je zelf uit zult moeten gaan zoeken wat je mooi vind, dat kan niemand je vertellen. Het aantal modellen is zo ontzettend groot.
Verder zul je uit moeten zoeken wat je ook fijn vind rijden (kwa cc/pk). De 1 rijd met plezier met 25 pk 'tussen de benen' en een ander wil er minimaal 100.
Ik vind het zelf op den duur frustrerend worden als je vermogen te kort komt, als je er elke dag ook een eind mee moet rijden zou ik niet te licht beginnen.
Iedere dag 40 km is vrij veel op een "chopper". Ik hou het zelf ongeveer 100 km lang vol op de Savage voordat mijn rug gaat protesteren.
Ik weet ook niet in hoeverre je met 25 Kw te maken krijgt.
Ook zijn jouw lengte en lichaamsverhoudingen van belang. De beenlengte bepaalt welke zadelhoogte je als prettig ervaart en jouw eigen gewicht is weer van belang als je een motor wil besturen. Kortom: maak testritjes, want wat de een als een rotfiets ervaart zal voor de ander een heerlijk rij-ijzertje zijn.
Verder is bij een woonwerk afstand van 40 km de staat van onderhoud van belang. Je wil niet iedere week weer die ANWB-man spreken en je wil zeker niet zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen bij naam en toenaam kennen. Overigens zijn het prima lui, die ANWB-knakkers, maar je wil ze gewoon niet nodig hebben. Neem een goed onderhouden motor, oppoetsen en volhangen met bling bling kan ook bij een goede motor.
Als ik zo tussen je regels door lees zou ik zeggen maak eens een proefrit op een Shadow (aantal cc's een beetje afhankelijk van wat je zelf leuk vindt) dat is ook voor woon-werk verkeer op de midden lange afstand een comfortabele fiets (mijn ervaring met een VT1100 elke dag 50 km heen en ook weer terug).
Wie mooi wil rijden, moet pijn lijden