beginners kabelboom vraagje

Dubb-b

MF veteraan
4 sep 2005
1.011
3
Hattem
Goedenavond Allemaal,

Voor mijn project wil ik zelf een kabelboom gaan maken. Ik heb dit nog nooit gedaan en ik heb ook regelmatig gelezen dat je er dan ook niet aan moet beginnen. Maar ja eens moet de eerste keer zijn dus ik hoop op een paar zinvolle tips. Ik heb al diverse topics gelezen maar kan geen duidelijk antwoord vinden.

Alle schakelaars op het stuur hebben aarde nodig, kan je dan het beste voor elke schakelaar een draad van bijvoorbeeld de accu naar voren brengen of breng je er een naar voren en tak je die vervolgens af? En als je deze aftakt hoe kan je dit dan het beste doen?

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Niet geheel onbelangrijk om de complexiteit in te schatten: welke motor gaat het over?

Ik zou sowieso beginnen met een duidelijk plan maken. Niet alle schakelaars moeten naar massa. De killswitch zou je bijvoorbeeld beter aan 12volt kunnen hangen. Mocht het dan zijn dat er onderweg kortsluiting ontstaat heb je in principe 0 volt uit je schakelaar komen, wat er voor zorgt dat je motor niet start (wat de beste situatie is).

Daarnaast zou ik ook even kijken in werkplaatshandboeken van andere motoren. Kijk even welke keuzes daar zijn gemaakt en of je die kan begrijpen.

Als ik zo je vragen lees denk ik dat wat je regelmatig gelezen hebt echt voor jou bedoeld is.
Hier ben ik het niet mee eens. TS weet dat hij nieuw is op dit gebied en nog veel moet leren. Het gaat over een projectmotor die (ik neem aan) bedoeld is om van te leren. Als je dan wat fouten maakt waardoor de motor niet start, je een paar keer een week met de handen in het haar zit en eventueel mensen van het motor forum een paar keer lief moet aan kijken is dat niet erg. Zolang je de instelling maar hebt dat het niet in een keer goed gaat.
 
Iemand die denkt dat zijn schakelaars geaard moeten worden en vraagt of die schakelaars allemaal apart naar de accu moeten worden gelegd kan ik maar 1 tip geven. Blijf er zelf vanaf! Ik moedig het toe dat men zelf dingen wil gaan ondernemen maar een beetje basiskennis is bij het maken van een kabelboom een vereiste. Hoe ga je b.v.die stekkers aanzetten? Zorg dan dat er iemand bij is die het vaker heeft gedaan.
 
Iemand die denkt dat zijn schakelaars geaard moeten worden en vraagt of die schakelaars allemaal apart naar de accu moeten worden gelegd kan ik maar 1 tip geven. Blijf er zelf vanaf! Ik moedig het toe dat men zelf dingen wil gaan ondernemen maar een beetje basiskennis is bij het maken van een kabelboom een vereiste. Hoe ga je b.v.die stekkers aanzetten? Zorg dan dat er iemand bij is die het vaker heeft gedaan.
Ja, eens, dit zijn dingen die je dan nog moet leren. Ik heb het geluk dat ik vanuit het werk heel veel van dit soort dingen mee krijg, maar lang niet iedereen. Om er dan maar gewoon bij neer te leggen dat je dat nooit leert is ook niet ideaal.

Ik zou juist zeggen: begin er aan en open een topic waar iedereen de goede ideen kan posten over welke connectors en hoe die te verbinden bijvoorbeeld. Post daar zo veel mogelijk waar je mee bezig bent en waarom, en dan denk ik dat we als forum TS kunnen helpen om de beste keuzes te maken.
 
Inderdaad veel lezen en een niet te complexe kabelboom proberen te maken!

Evt. een basis nemen als motogadget M-unit of een vergelijkbaar ding (er zijn veel goedkopere). Als het een injectiefiets is komt er opeens een hoop meer bij kijken. Ik heb het ook gedaan voor een circuitfiets en met een beetje praktische kennis moet dat gewoon lukken. Circuitfiets heeft als voordeel at het een heel erg kale kabelboom is.

Stekkertjes kun je overigens bij rick donkers vandaan halen. Heeft geloof ik ook kleurtjes draad. En een schets / tekening maken helpt enorm. Dan de losse draadjes door je fiets rijgen en als het klopt.... dan mooi inpakken :t

Succes ermee!

Later,

Loek
 
Ik zal het een en ander toelichten. Ik snap dat niet alle schakelaars geaard moeten worden maar er zijn meerdere schakelaars aan het stuur die wel geaard moeten worden. Ik heb het huidige schema van de VFR 750 bekeken en daar worden veel kabels afgetakt, gezien de "knooppunten" in het schema. Ik weet niet hoe ik dat het beste kan doen want dat staat niet bij :P. Ik ben ook niet een persoon die de boel met kroonsteentjes aan elkaar knoopt, en begrijpt dat je de verschillende stekkertjes met de juiste krimp tangen moet aan knijpen. Ik hou ook niet van half werk en wil graag wat leren. Daarom wil ik de kabelboom in zijn geheel opnieuw opbouwen met als basis de M-unit blue. Ik ben bezig met een passend schema te maken met behulp van de M-unit handleiding en het elektrische schema in het werkplaats handboek. Tijdens het maken van het schema vroeg ik me eigenlijk af hoe die aftakkingen gemaakt worden. Voordat ik daadwerkelijk begin probeer ik altijd wat extra informatie te winnen en ik ben blij dat er in ieder geval ook nog mensen zijn die wel bereid zijn om je zinnig te woord te staan. @supervet @Zenuwlijer @Clank :t
 
Denk bij het aanschaffen van gereedschapjes en materialen aan Rick Donkers Auto Electrics rick donkers. Ga niet zitten kloten met een mini-champ en dubbel maar verkeerd geknepen faston connectors maar koop er een mooie krimptang bij.

Misschien is de originele draadboom een mooie basis voor je project.

Hier en daar zal je toch originele componenten zoals een CDI in je schakeling op moeten nemen...

Buiten deze tips: Aarde, als je een aftakking maakt haal je een stukje isolatie van de ader af krimpkous er omheen en dan de aftakking er omheendraaien en solderen. Gebruik gebruikelijke kleuren, geen rood voor massa...
 
Uiteraard de krimpkous na het solderen er omheen krimpen, en schuif die krikpkous een beetje weg van het soldeerplekje...
Aftapen (met tape, niet aftappen dus) kan ook. Hou die solderinkjes een beetje bij elkaar vandaan, anders wordt het zo'n dikke prop. Als je zo'n solderinkje hebt gedaan it er vaak een scherp puntje op van het weghalen van de soldeerbout, haal dat weg!
 
Ik zal het een en ander toelichten. Ik snap dat niet alle schakelaars geaard moeten worden maar er zijn meerdere schakelaars aan het stuur die wel geaard moeten worden.

Absoluut niet, niks nada noppes. Op een motorfiets vind je géén aardedraad.

Dit is gewoon basiskennis over een electrisch systeem. Het is prima om zelf dingen te willen proberen, maar die basiskennis moet wel in enige vorm aanwezig zijn wil je tot een resultaat komen. Als je dat niet hebt wil dat niet zeggen dat je er persé een opleiding voor moet volgen, maar lees je op zijn minst een aantal avonden in. Je kunt niet verwachten dat het ff in een topic uitgelegd wordt, waar profs jaren studie voor volgen.
 
Nouja het heet geen aardedraad maar massa. En daarvan zit in iedere draadboom minstens de hele lengte van de draadboom 1 keer. Schakelaars hebben geen aarde, er zijn wel contactpunten in een schakeklaar die naar massa schakelen, maar niet veel, dat zijn meer de rem, vrijstand en knipperlichten
 
Nouja het heet geen aardedraad maar massa. En daarvan zit in iedere draadboom minstens de hele lengte van de draadboom 1 keer. Schakelaars hebben geen aarde, er zijn wel contactpunten in een schakeklaar die naar massa schakelen, maar niet veel, dat zijn meer de rem, vrijstand en knipperlichten
Ik moet de eerste motor nog tegen komen die de richtingaanwijzers schakelt naar massa.
 
Uiteraard de krimpkous na het solderen er omheen krimpen, en schuif die krikpkous een beetje weg van het soldeerplekje...
Aftapen (met tape, niet aftappen dus) kan ook. Hou die solderinkjes een beetje bij elkaar vandaan, anders wordt het zo'n dikke prop. Als je zo'n solderinkje hebt gedaan it er vaak een scherp puntje op van het weghalen van de soldeerbout, haal dat weg!

Bedankt voor de uitleg!
 
Ik gebruik voor massa M6 boutjes. Het frame is massa. Op handige punten, bij het balhoofd en in de koplamp zorg ik dat ik een stud heb waar ik massa draden naartoe kan leggen. Zo werkt dat in vliegtuigen en bij BMW. Nadat ik een Guzzi gehad heb is mij duidelijk geworden dat dit een heel betrouwbare methode is. Slechte massa is een bron van ellende.
 
...................... en daar worden veel kabels afgetakt, gezien de "knooppunten" in het schema.
Knooppunten in een schema wil nog niet zeggen dat op die plek daadwerkelijk een knooppunt gemaakt moet worden.

In een schema zijn kruisende lijnen niet gekoppeld.
Voor massa zie je in schema vaak een doorlopende lijn waar veel verbruikers met knoop op zitten. Dit is puur teken-technisch!!
Schematisch getekend betekent niet dat alle draden daadwerkelijk ook zo lopen. Schakel-technisch klopt het wel.

Bijv remlicht/ achterlicht. Getekend is massa op 2 plaatsen met een knoop. In werkelijkheid echt maar 1 massa!
 
Ik gebruik voor massa M6 boutjes. Het frame is massa. Op handige punten, bij het balhoofd en in de koplamp zorg ik dat ik een stud heb waar ik massa draden naartoe kan leggen. Zo werkt dat in vliegtuigen en bij BMW. Nadat ik een Guzzi gehad heb is mij duidelijk geworden dat dit een heel betrouwbare methode is. Slechte massa is een bron van ellende.
Thanks!
 
Knooppunten in een schema wil nog niet zeggen dat op die plek daadwerkelijk een knooppunt gemaakt moet worden.

In een schema zijn kruisende lijnen niet gekoppeld.
Voor massa zie je in schema vaak een doorlopende lijn waar veel verbruikers met knoop op zitten. Dit is puur teken-technisch!!
Schematisch getekend betekent niet dat alle draden daadwerkelijk ook zo lopen. Schakel-technisch klopt het wel.

Bijv remlicht/ achterlicht. Getekend is massa op 2 plaatsen met een knoop. In werkelijkheid echt maar 1 massa!

bedankt voor je reactie.

In mijn schema staan inderdaad doorlopende lijnen die kruisen en lijnen met een dikke punt waarvandaan een aftakking komt. De - van de accu wordt ook aan het frame gemaakt en dat zorgt er dan toch ook voor dat alles wat je aan het frame bout (mits niet alles voorzien is van lak of poedercoating) op dezelfde massa aangesloten wordt toch?
 
zo is het door Suzuki bij mijn motor gemaakt
 

Bijlagen

  • splice crimp.jpg
    splice crimp.jpg
    30,6 KB · Weergaven: 89
Ik snap de terughoudendheid, maar niemand is geboren met kennis. Als iemand kennis wil opdoen, is het fijn als iemand zijn expertise wil delen. Zo ben ik laatst zelf ook uitstekend geholpen door @B07 die mij als complete leek door een (voor mij) moeilijk proces heeft geholpen.
Helemaal mee eens!
Gewoon doen, vragen, verkloten, opnieuw proberen, weer verkloten, weer vragen, weer proberen....

Het hoeft niet in 1 keer goed te gaan en soms verkloot je iets en dat kost dan weer geld. Goed, de wereld vergaat niet dus je krijgt een nieuwe kans om het goed te doen (en daarna nog 1, en daarna nog 1.... )

Op aangeven van MF'ers heeft deze site mij enorm geholpen toen ik de kabelboom van mijn circuitmotor ben gaan aanpassen.
Rick Donkers Auto Electrics

Wat betreft solderen;
Ik heb draden gesoldeerd en ben daar niet tevreden over. Dit zijn zoals andere aangegeven "harde punten" en daarmee gevoelige punten. Als dat na een jaar een keer stuk gaat ben je eindeloos aan het zoeken en meten.

Ik ga dat nog eens aanpassen door de draden gewoon van steker naar stekker te verbinden met de juiste schuifstekkerverbindingen.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet de eerste motor nog tegen komen die de richtingaanwijzers schakelt naar massa.

Ja, daar heb je me te pakken. A-Technische mafkees die ik ben... Remlichtschakelaar schakelt ook niet naar massa, krijg je conflicten met het duolampje in het achterlicht... Zijn er iig twee massaproblemen geëlimineerd...
Solderen gaat al jaren goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan