beginners kabelboom vraagje

Dubb-b

MF veteraan
4 sep 2005
1.011
3
Hattem
Goedenavond Allemaal,

Voor mijn project wil ik zelf een kabelboom gaan maken. Ik heb dit nog nooit gedaan en ik heb ook regelmatig gelezen dat je er dan ook niet aan moet beginnen. Maar ja eens moet de eerste keer zijn dus ik hoop op een paar zinvolle tips. Ik heb al diverse topics gelezen maar kan geen duidelijk antwoord vinden.

Alle schakelaars op het stuur hebben aarde nodig, kan je dan het beste voor elke schakelaar een draad van bijvoorbeeld de accu naar voren brengen of breng je er een naar voren en tak je die vervolgens af? En als je deze aftakt hoe kan je dit dan het beste doen?

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Hier schieten echt de tranen van in mijn ogen. Soldeerpasta e.d. gebruik je voor de waterleiding maar niet bij bedrading. Dat spul blijft jarenlang doorvreten aan de verbinding. Een soldeerpistool zoals hij gebruikt is maar voor een ding geschikt en dat is de kliko. Hij is altijd te heet of te koud. Gebruik een soldeerbout met een thermostaat en gewoon tin met harskern en anders niks.

Zuurvrije pasta ook ? Je mag het zelfs oplikken als je dat zou willen.
 
Ik heb bij mijn 60 watt bout het snoer (Aansluikabel voor een straalkachel) vervangen door soepel 2* 0,5. zwakstroomkabel. Als ik die bout met die kabel losliet stak hij weer precies in de vorm van die aansluitkabel in de lucht...
Don't try that at home
 
Wat is het voordeel om die troep te gebruiken?

De soldeertin vloeit beter uit (ook gaat het sneller dus minder hitte ). Gebruik het trouwens alleen bij grotere draadoogjes.
En soms in een oudere kabelboom die als je een draad afstript al een enigzins groene aangeslagen draad oplevert.
Naderhand goed schoon maken en nog nooit problemen mee gehad.
 
Als je kabel schoon is heb je niks anders nodig dan goede tin. Als je kabel geoxideerd is moet je hem weggooien. Ik geloof niet dat dat vet zuurvrij is en je krijgt je kabel niet meer ingetaped omdat alles vet wordt,
 
Kabel weggooien is wat kort door de bocht als deze het laatste aanknopingspunt van een complete kabelboom is. Met wat extra warmte en geduld is een geoxideerde ader vaak nog wel te redden. Er bestaat overigens wel Flux voor electro-soldeerwerk. Maar blijf weg van die loodgieters troep. Machines die draadeindjes vertinnen, wat overigens alleen nog maar mag als ze later aangesoldeerd worden, dippen ook eerst in de Flux voordat ze in een tinbadje vertind worden. Als een draadje onder een schroef komt moet je eigenlijk adereindhulsjes gebruiken. Nooit de kern twisten. Eventueel kan je voorfluxen met SK10, van Kontakt Chemie, dat is eigenlijk meer voor printplaten maar als je dat op de kabels spuit plakt de krimpkous goed aan de isolatie vast omdat het kleverig blijft. Soms móet je helpen met een flux omdat de soldeerkern net niet toereikend is, als je iets langer moet stoken bijvoorbeeld is de harskern weg voordat het soldeer gaat vloeien. Dan helpt een fluxje toevoegen wel. Verder heb ik weinig ervaring uit de tijd dat ik prototypes maakte voor procesbesturingen :+

kabelshop.nl
 
Laatst bewerkt:
Pas op met welke flux je gebruikt. Er is ook flux met zuur erin. De goede flux zorgt voor het verlagen van de oppervlaktespanning waardoor het voorkomt dat bij smd ic;s en andere componenten waarbij de pootjes erg dicht bij elkaar zitten aan elkaar worden gesoldeerd. Het advies is om de print na het gebruik van flux te reinigen. het zal bij bedrading ook wel helpen maar er blijft altijd wat flux achter omdat het tussen de draadjes trekt.
 
Goedenavond allemaal,

We zijn weer druk bezig om een fatsoenlijk schema in elkaar te zetten. Hier onder het originele schema van de VFR. Weet iemand misschien wat die Diode doet die naar de Neutraal schakelaar gaat? kan ik deze weg laten of krijg ik dan problemen?

Alvast bedankt voor de tips!
IMG_20181128_204243.jpg
 
Daarom bij bedrading geen flux gebruiken , maar als het niet anders kan zuurvrij vet . Printplaten solderen heb ik het niet over.
Flux is een verzamelnaam waar zuurvrij vet, wat jij mag gebruiken maar een ander nooit, ook onder valt. In het linkje dat onder mijn post staat zie je dat ik refereer naar een Weller product, en Weller is nou niet echt een specialist in loodgieterstroep. Lees éven het opschrift. Ik raad jou echter aan om S-39 te gebruiken en als je je solderingkjes met de gasbrander extra heet wilt verzegelen Flux-6.

Kunnen wij luid lachend en wuivend voorbij rijden als jij met een weggevreten kabelboom op de vluchtstrook staat je bedrading te repareren met scotch blokjes en kroonsteentjes. :W

Vind je het erg als ik het hierbij laat, voor wat betreft vloeimiddelen? Ben er wel klaar mee.

flux.jpg
 
Dit is een heel goede keuze en laat ik nou net zo'n soldeerbout over hebben.

Is een geweldig ding. Ikzelf gebruik echter louter bouten zonder thermostaat en mijn soldeerstationnetje staat op maximaal. Eigenlijk als met autogeen en TIG lassen. Er is veel meer energie dan dat nodig is, doorpoken is schadelijk, doseren werkt goed. dus met de 60watter van de Action maak ik perfecte solderinkjes. Maar je moet een beetje kunnen doseren
 
Is een geweldig ding. Ikzelf gebruik echter louter bouten zonder thermostaat en mijn soldeerstationnetje staat op maximaal. Eigenlijk als met autogeen en TIG lassen. Er is veel meer energie dan dat nodig is, doorpoken is schadelijk, doseren werkt goed. dus met de 60watter van de Action maak ik perfecte solderinkjes. Maar je moet een beetje kunnen doseren
Voor bedrading zal dat wel lukken maar voor halfgeleiders neemt de kans wel heel erg toe dat je ze kapot stookt al voor ze in gebruik zijn genomen.
Wat is eer mis met een vaste temperatuur? Je in een magnastat de temperatuur aanpassen door ander punten te kiezen met een station kan je de temperatuur instellen. Als je een nog hogere temperatuur nodig hebt kan je niet solderen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan