beginners kabelboom vraagje

Dubb-b

MF veteraan
4 sep 2005
1.011
3
Hattem
Goedenavond Allemaal,

Voor mijn project wil ik zelf een kabelboom gaan maken. Ik heb dit nog nooit gedaan en ik heb ook regelmatig gelezen dat je er dan ook niet aan moet beginnen. Maar ja eens moet de eerste keer zijn dus ik hoop op een paar zinvolle tips. Ik heb al diverse topics gelezen maar kan geen duidelijk antwoord vinden.

Alle schakelaars op het stuur hebben aarde nodig, kan je dan het beste voor elke schakelaar een draad van bijvoorbeeld de accu naar voren brengen of breng je er een naar voren en tak je die vervolgens af? En als je deze aftakt hoe kan je dit dan het beste doen?

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Solderen van een kabelboom op een trillende motorfiets heeft als voordeel dat je tzt goed storingen leert zoeken.



Dit gaat goed totdat corrosie de overdracht heeft verstoord. Maar dat is buiten de garantie, de fabrikant zit er niet mee.


Solderen is niet goed, krimpen is niet goed... eikels...

Alles in je motor is gesoldeerd en gekrompen _O-_O-:W:]
 
Hhmmm.... dat jullie zo tegen dat solderen zijn... Ik heb zoveel mogelijk gesoldeerd en alleen stekers gemaakt waar anders de kabelboom niet meer uit het frame kan door de soldering.
En laat ik nou net als enige storing een stekkerverbinding hebben gehad. Bij een stekker is er wel eens één pinnetje dat terugschuift in de stekker bij insteken. Daar staat nu met stift een uitroepteken op het frame_O- dus dat gebeurt me niet meer. Ik heb toen gestrest gezocht naar de oorzaak tot 23:00 de avond voor een circuitdag :( door dat pinnetje liep hij maar op 1 cylinder.

Later,

Loek
 
Zo doe ik het:

IMG_20181126_140507.jpg



IMG_20181126_140530.jpg



IMG_20181126_140700.jpg


En waar nodig, tape ik het nog netjes af met isolatie tape.

(De krimpkous had nog iets naar beneden gemoeten, maar ik had geen zin om een nieuwe maken.)
 
Voor het afsplitsen van je kabelboom heeft Rick Donkers persklemmen .
Staan bij on geïsoleerde stekkers bij diversen , link
Ik weet uit ervaring dat zulke klemmen niet helemaal jofel zijn. Bij mijn type motor, een Yamaha vmax, is er zo 1,5 a 2 volt laadvermogen te verbeteren door juist deze klemmen uit je draadboom te verwijderen of ze een keer, met alle kabels erin, goed door te solderen.
 
Ik moet de eerste motor nog tegen komen die de richtingaanwijzers schakelt naar massa.


Ik wist het, v.d.v. laat je aangenaam verassen, is geloof ik van een zo'n Yamaha Vtwin cruiser en die andere van een RD350

Je kan niet alles weten knul... Ik wist vaag... laatst een stuk achterbedrading moeten verlengen en ergens wist ik dat de boel aan massa hing, en deze zijn niet de enige trouwens, heeft te maken met die knipperlicht automaat die automatisch uitschakelt... vertel me dat ik fout ben en je krijgt het voordeel van de twijfel :t
 

Bijlagen

  • Schema.gif
    Schema.gif
    97,8 KB · Weergaven: 20
  • RD350FII&NII.pdf
    119,6 KB · Weergaven: 10
De meeste storingen die ik de loop der jaren ben tegen gekomen waren het gevolg van soldeer verbindingen in de draad boom zelf naast de bekende blauwe scots blokken en kroonsteentjes

De meeste storingen die ik ben tegengekomen zijn dat het draadje in een multistekkertje uit het kabelschoentje rot, scotch dingen wacht ik niet op, gaan er gelijk uit en met soldeerverbindingen heb ik nog nooit storing gehad, maar mijn kabelbomen komen ook niet van guzzigek :)

heb jij die problemen uit Guzzi bomen gehaald? Italjanen zijn ooit zo sterk geweest in natte omgevingen
 
Dit gaat goed totdat corrosie de overdracht heeft verstoord. Maar dat is buiten de garantie, de fabrikant zit er niet mee.
Ik heb het nog nooit meegemaakt. Ook klanten van ons (bedrijven) die regelmatig in kabelbomen aan het knippen zijn gebruiken deze methode. Ik heb er wel eens ooit onderzoek naar gedaan en dit zijn wel de beste methoden. Je hebt van die speciale dingetjes met krimpkous waar lijm in zit verwerkt. Die sluiten ook waterdicht af. Dan is de corrosie van dit soort onderdelen het laatste probleem wat je tegen gaat komen bij je motor.
 
Dit gaat goed totdat corrosie de overdracht heeft verstoord. Maar dat is buiten de garantie, de fabrikant zit er niet mee.
Zolang er geen vocht bij komt gaat zo'n verbinding erg lang mee. Als eer wel vocht bij komt gaat iedere verbinding naar de klote.
Een goed krimpverbinding is veel betrouwbaarder dan een soldeerverbinding.
 
Hier schieten echt de tranen van in mijn ogen. Soldeerpasta e.d. gebruik je voor de waterleiding maar niet bij bedrading. Dat spul blijft jarenlang doorvreten aan de verbinding. Een soldeerpistool zoals hij gebruikt is maar voor een ding geschikt en dat is de kliko. Hij is altijd te heet of te koud. Gebruik een soldeerbout met een thermostaat en gewoon tin met harskern en anders niks.
 
Hier schieten echt de tranen van in mijn ogen. Soldeerpasta e.d. gebruik je voor de waterleiding maar niet bij bedrading. Dat spul blijft jarenlang doorvreten aan de verbinding. Een soldeerpistool zoals hij gebruikt is maar voor een ding geschikt en dat is de kliko. Hij is altijd te heet of te koud. Gebruik een soldeerbout met een thermostaat en gewoon tin met harskern en anders niks.


Wàààt???? Ik heb het niet gezien, nou weet ik dat ik het niet hoef te zien... :r;(
 
Hier schieten echt de tranen van in mijn ogen. Soldeerpasta e.d. gebruik je voor de waterleiding maar niet bij bedrading. Dat spul blijft jarenlang doorvreten aan de verbinding. Een soldeerpistool zoals hij gebruikt is maar voor een ding geschikt en dat is de kliko. Hij is altijd te heet of te koud. Gebruik een soldeerbout met een thermostaat en gewoon tin met harskern en anders niks.

Wat is een goede soldeerbout om mee te beginnen dan? (goed instap model prijs/kwaliteit)
 

Bijlagen

  • weller.jpg
    weller.jpg
    8,7 KB · Weergaven: 3
Ik had er 2. Soldeerbout en een pistool
Waardeloos dus, want veel te weinig vermogen. Zeker als je 2 dikkere koperdraden aan elkaar wil plakken.

Daarom heb ik bij Alie voor €6 een dikke pook gekocht. O, ja moest wel de AC-stekker aanpassen naar Europees model.
Nu geen gezeik meer dat soldeertin niet of nauwelijks meer wil vloeien.
Eerder het tegendeel, moet nu opletten dat de plastic kabelomhulling niet gaat smelten. Soldeer vloeit prima om alles aan elkaar te maken.
Afwerken met een krimpkousje en klaar is die weer!!!

Bij Alie-pook wel handschoenen aan, want zo warm dat handvat na tijdje niet meer is vast te houden.
Geen top-kwaliteit maar voor die paar euries goed genoeg!!
 
Ik had er 2. Soldeerbout en een pistool
Waardeloos dus, want veel te weinig vermogen. Zeker als je 2 dikkere koperdraden aan elkaar wil plakken.

Daarom heb ik bij Alie voor €6 een dikke pook gekocht. O, ja moest wel de AC-stekker aanpassen naar Europees model.
Nu geen gezeik meer dat soldeertin niet of nauwelijks meer wil vloeien.
Eerder het tegendeel, moet nu opletten dat de plastic kabelomhulling niet gaat smelten. Soldeer vloeit prima om alles aan elkaar te maken.
Afwerken met een krimpkousje en klaar is die weer!!!

Bij Alie-pook wel handschoenen aan, want zo warm dat handvat na tijdje niet meer is vast te houden.
Geen top-kwaliteit maar voor die paar euries goed genoeg!!
je moet een soldeerbout hebben met een thermostaat zodat de temperatuur op zo'n 380 graden blijft. een groter vermogen zorgt dat hij eerder op temperatuur is en blijft en dan hoef je minder lang te solderen en dat voorkomt juist het eerder smelten van de isolatie.
Met 35 watt kan je al goed uit de voeten. meer mag en kan een voordeel zijn bij dikke draden maar het nadeel is dat hij wat lomper is voor het fijnere werk.
een Weller is een heel goede keuze
 
Terug
Bovenaan Onderaan