beginners kabelboom vraagje

Dubb-b

MF veteraan
4 sep 2005
1.011
3
Hattem
Goedenavond Allemaal,

Voor mijn project wil ik zelf een kabelboom gaan maken. Ik heb dit nog nooit gedaan en ik heb ook regelmatig gelezen dat je er dan ook niet aan moet beginnen. Maar ja eens moet de eerste keer zijn dus ik hoop op een paar zinvolle tips. Ik heb al diverse topics gelezen maar kan geen duidelijk antwoord vinden.

Alle schakelaars op het stuur hebben aarde nodig, kan je dan het beste voor elke schakelaar een draad van bijvoorbeeld de accu naar voren brengen of breng je er een naar voren en tak je die vervolgens af? En als je deze aftakt hoe kan je dit dan het beste doen?

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Kabel weggooien is wat kort door de bocht als deze het laatste aanknopingspunt van een complete kabelboom is. Met wat extra warmte en geduld is een geoxideerde ader vaak nog wel te redden. Er bestaat overigens wel Flux voor electro-soldeerwerk. Maar blijf weg van die loodgieters troep. Machines die draadeindjes vertinnen, wat overigens alleen nog maar mag als ze later aangesoldeerd worden, dippen ook eerst in de Flux voordat ze in een tinbadje vertind worden. Als een draadje onder een schroef komt moet je eigenlijk adereindhulsjes gebruiken. Nooit de kern twisten. Eventueel kan je voorfluxen met SK10, van Kontakt Chemie, dat is eigenlijk meer voor printplaten maar als je dat op de kabels spuit plakt de krimpkous goed aan de isolatie vast omdat het kleverig blijft. Soms móet je helpen met een flux omdat de soldeerkern net niet toereikend is, als je iets langer moet stoken bijvoorbeeld is de harskern weg voordat het soldeer gaat vloeien. Dan helpt een fluxje toevoegen wel. Verder heb ik weinig ervaring uit de tijd dat ik prototypes maakte voor procesbesturingen :+

kabelshop.nl

waarom mag je de kern niet twisten?
 
Omdat de draad dan iets dikker wordt en los kan komen zitten in de adereindhuls als deze terug gaat draaien. Verder kan je beter niet met je vingers aan de draad komen want dat werkt oxideren in de hand.
 
Voor bedrading zal dat wel lukken maar voor halfgeleiders neemt de kans wel heel erg toe dat je ze kapot stookt al voor ze in gebruik zijn genomen.
Wat is eer mis met een vaste temperatuur? Je in een magnastat de temperatuur aanpassen door ander punten te kiezen met een station kan je de temperatuur instellen. Als je een nog hogere temperatuur nodig hebt kan je niet solderen.
Nix mis met een vaste temp, v.d.v. Met halfgeleiders heb k eigenlijk geen probs gehad. Ik heb de ervaring / het idee dat je warmte tekort komt op het moment dat je je werkstuk én het tin op gaat warmen, je hoort normaal gesproken die bouten met een thermostaat erin ook gelijk aanslaan... het gaat me goed af. Ik gebruik over het algemeen T.H.T. en geen SMD. Ook bij eigen printontwerpen probeer ik nog zo veel mogelijk met T.H.T. te werken
 
Terug
Bovenaan Onderaan