beginners vragen

pmponer

MF veteraan
4 nov 2002
2.382
1.127
Hoi spanners.

Ik zit er al een tijdje aan te denken om ook een zijspan(incl motor) voor erbij te kopen.
Reden hiervoor is dat af en toe de kinder(en) mee zouden kunnen en ik in de winter veiliger kan rijden.

Ik zoek dus eigenlijk een span die een goede prijs kwaliteit verhouding heeft en waar ik een hoop plezier van kan hebben.

Nu zag ik op speurders de volgende: Motor met Zijspan kopen? Tweedehands zijspannen te koop staan.

Waar moet ik specifiek op letten bij aanschaf en wat kan voor mijn toepassingen handig zijn?

Alvast bedankt voor jullie reactie :]
 
Hoi Pmponer.
In mijn ogen is deze Honda geen zijspan. Het is een motor met een bakje.
Je ziet het aan de Velorex klemmen om het motor frame. Een velorex koop je voor minder als 500 euro. Tel daarbij de aanschaf van de motor en je hebt wat dit waard is. De velorex klemmen kunnen verdraaien waardoor je afstelling veranderd.
Een goede combinatie heeft stabiele bevestigingen die aan de motor. Liefst twee framebuizen met elkaar verbindend.
Als je echt een leuk zijspan wil moet je een bakje hebben dat in verhouding staat tot de motor. Een Velorex is leuk aan een motor tot maximaal 50PK en onder de 200KG. De bakjes zijn eigenlijk bedoeld voor een 20PK Jawa.
Nu is het bakje uit jouw advertentie geen Velorex. Het is een Jupiter. Dat is een zwaardere Russische bak. Qua constructie en gewicht past deze beter bij de VF, maar Velorex klemmen zijn dan echt onverantwoord.
JFJ weet meer van de VF, of je die interessant zou moeten vinden.
 
Ik ken hem niet, maar BW is meer mijn ding. Het is een 1982 R100, die zijn best betrouwbaar. Er zit zo te zien een fatsoenlijk subframe tussen. De bak is geen Ural, maar een Dnepr. Knippertjes ontbreken, het zadel en achterlicht kloppen niet met het bouwjaar.
Als je deze voor 1600 kan kopen heb je een goede deal. Er zijn liefhebbers voor matzwart met stickers, maar volgens mij zit er behoorlijk cosmetisch werk aan.
Qua constructie en afstemming is dit een betere als die Honda. Met een klein achterwiel en een schommelvork heb je hier een prima combinatie aan.
Wat zoek je achter staat van onderhoud? Als je hem koopt ververs je de olie en filters en klaar. Motorfietsen van deze leeftijd staan niet elk voorjaar bij de dealer voor een "grote' beurt.
Volgens mij doen alle zijspanners hier zelf hun onderhoud.
 
Hoi PMponer,

Alles hangt er natuurlijk vanaf wat je uit wilt geven. Als je nog nooit zijspan gereden hebt , zou ik eerst gaan onderzoeken of het wat voor je is. (of een les nemen)Het is niet zo dat als je 3 wielen hebt, je 's winters gelijk veiliger kan rijden. In tegen deel!
Als je een budget hebt van 1000 tot 1500 euro, dan kun je geen wonderen verwachten. Zijspanrijders zijn over het algemeen doehetzelvers. Dus ze bouwen een dergelijk span (ikzelf ook) en gaan proefondervinderlijk aan de slag. Vervolgens gaat zo'n span in de verkoop voor een dergelijke prijs en stapt men naar een "next level". Niet dat die spannen slecht zijn, maar je kunt natuurlijk niet van een plaatje een span goed beoordelen.
Waar moet je op letten? Ik zou naar de banden kijken, algehele staat van onderhoud enz enz, en trommel een zijspanrijder op om mee te nemen en proef te rijden........ :] :9
 
Ik weet niet in welke prijsklasse je zoekt maar ik kan je zeggen dat deze binnen enkele weken in de verkoop komt :)
28iuo2r.jpg


Is wel een Belgische motor met Belgische papieren.
bij interesse geef ik uitleg :)
 
Hoi spanners.

Ik zit er al een tijdje aan te denken om ook een zijspan(incl motor) voor erbij te kopen.
Reden hiervoor is dat af en toe de kinder(en) mee zouden kunnen en ik in de winter veiliger kan rijden.

Ik zoek dus eigenlijk een span die een goede prijs kwaliteit verhouding heeft en waar ik een hoop plezier van kan hebben.

Nu zag ik op speurders de volgende: Motor met Zijspan kopen? Tweedehands zijspannen te koop staan.

Waar moet ik specifiek op letten bij aanschaf en wat kan voor mijn toepassingen handig zijn?

Alvast bedankt voor jullie reactie :]
Ik zie net dat er zo'n VF hier op MF te koop staat voor 475 euro. Tel daar 500 bij voor een bak, dan is 1600 veel geld.

Is deze niets voor je?
Deze is netjes opgeknapt, alleen de kleur is effe wennen. Ik krijg 100 euro als je de vraagprijs betaald. Dat kan je dus voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
denk niet dat je zo kunt tellen. wat kost aanbouwen en alle onderdelen daarvoor. ook zelf maken kost geld of je moet denken dat dat niets kost....... weet ik nog een heleboel klanten te zitten
 
Maar zo reken ik wel. Een bak met Velorex klemmen er aan knallen is geen werk en geen kosten. In je eentje hoogstens een ochtend.
Marktplaats staat vol met die baksels. Een motor zonder waarde, een Velorex er aan en hij is duizend euro meer waard. Standaard achterveren, standaard eindoverbrenging. Recept voor een tegenvallende zijspan ervaring.
 
Bedankt voor alle reacties.

Ik heb inderdaad nooit zijspan gereden maar het lijkt me leuk. Verder willen mijn dochters ook wel een keer mee, dus een zijspan is dan wat mijn vrouw betreft beter dan achterop. Maar dat moet dan natuurlijk wel een veilig span zijn.

Verder ben ik al een aantal keer onderuit gegaan, en dat was altijd in de winter. Ik begin dat een beetje zat te worden ;) Dit lijkt een span te voorkomen :)

Bert111 mooi ding om te zien maar alleen de bak is al buiten budget vermoed ik.
Ik wil eigenlijk beginnen op een eenvoudig maar goed span en er niet direct heel veel geld in steken omdat ik ook niet weet of ik hem vaak zal gebruiken.

Halflife, dat span is .... apart ... (rivella zeg maar) en toch ook nog buiten budget
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels al wat info vragen uitstaan voor een zijspan cursus(je)
Misschien kan ik het daarna beter beoordelen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn eerste zijspan ervaring was een zijspan les.
Ik ben blij dat ik deze weg heb bewandeld.
Je leert met een zijspan te rijden, maar daarbij leer je ook nog hoe een goede combinatie aanvoelt.
Je hebt dan vergelijkings materiaal als je je eerste combinatie gaat kopen/bouwen.

Ik vond de les niet goedkoop, maar het was het wel waard.
Ik zat in een zelfde fase dat een zijspan financieel nog niet bereikbaar leek, maar later heb ik het toch voor elkaar gekregen.

Dus als in het begin niet alles kan, kan je beginnen met wat wél kan, en komt het er misschien toch nog van!

Veel succes, een zijspan is in mijn ogen een geweldige ervaring.
 
Maar zo reken ik wel. Een bak met Velorex klemmen er aan knallen is geen werk en geen kosten. In je eentje hoogstens een ochtend.
Marktplaats staat vol met die baksels. Een motor zonder waarde, een Velorex er aan en hij is duizend euro meer waard. Standaard achterveren, standaard eindoverbrenging. Recept voor een tegenvallende zijspan ervaring.

Haha :^
 
Halflife, dat span is .... apart ... (rivella zeg maar) en toch ook nog buiten budget

_O-

Maar wel een span wat aan jou wensen voldoet!

[metgekheidmodus]JFJ dingt mee naar 50 euro O-) [/metgekheidmodus]

[zondergekheidmodus]Dit is het span waar jij veel lol van kan hebben voor weinig geld, veel fun. Bij voorkeur kan je het oranje matzwart spuiten en met stickers bekladden[/zondergekheidmodus]
 
Even over het budget, persoonlijk dacht ik aan max 2000 euro.
Dit omdat het ook voor "erbij" is en mijn eerste ervaring met een span.

Zeggen jullie, daar zitten wel mogelijkheden, of kan ik het dan beter uit mijn hoofd zetten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan