Behulpzame rijder gezocht omg. Breda

heb vorig verhaal nog even door zitten lezen:

2.2 Plaats meetlocatie snelheidsmetingen
In strikt juridische zin dient de snelheid van voertuigen te zijn aangepast op de plaats waar de maximumsnelheid gaat gelden. Om discussie te voorkomen, bestuurders de gelegenheid te geven op een rustige manier snelheid te verminderen en beroepschriften / brieven over een te korte afstand tussen de plaats waarop het gebod dat door middel van de snelheidsmeter wordt gehandhaafd ingaat en snelheidsmeting te voorkomen, wordt als uitgangspunt een bepaalde minimumafstand tussen de plaats van inwerkingtreding van de maximumsnelheid tot de meetlocatie in acht genomen.

De minimale afstanden tussen gebod en meetplaats zijn:
30 km/h 8 m/s 80 meter afstand
50 km/h 14 m/s 140 meter afstand
60 km/h 17 m/s 170 meter afstand
70 km/h 19 m/s 190 meter afstand
80 km/h 22 m/s 220 meter afstand
90 km/h 25 m/s 250 meter afstand
100 km/h 28 m/s 280 meter afstand
120 km/h 33 m/s 330 meter afstand

Dezelfde afstanden dienen te worden gebruikt tussen meetplaats en de plaats waarop het gebod dat door middel van de snelheidsmeter wordt gehandhaafd eindigt. In geval snelheidsmeting plaatsvindt binnen de hierboven genoemde minimale tussenafstand dient de reden hiervoor in het proces-verbaal te worden gemotiveerd.
Dus als je buiten de bebouwde kom 80 mag, dan zouden ze binnen 220 meter van dat bord niet mogen meten of met aangepaste meetwaarde (80 ipv 50).

Aangezien ze vanaf bord Dorst hebben gemeten en 141 meter daarvandaan ben ik gemeten, zitten ze dus binnen die zone.
Als dat bordje niet 80km/h betekent, dan iig het bord 70 in Dorst wel. Hiervandaan zouden ze dus minimaal 190m moeten meten. dus ook daar valt mijn gemete punt precies in....
Daar komt idd nog eens bovenop dat het heel verwarrend is.
Dus maandag bellen voor mijn rbw, en nog even denken hoe ik een bezwaarschrift met deze gegevens het beste op kan stellen..

Ik zou graag een reactie van een van de forum-agenten zien, aangezien zij deze situaties waarschijnlijk vaker mee maken...
 
*O* *O* 100x dank aan VS800 voor het veilig thuisbrengen van mijn motor *O* *O*

Ben vanmiddag gelijk aan de slag gegaan met een velletje carbonsticker en een mesje.
Heb mijn kroonplaat en benzinedop even bestickerd.
 
Ik kom niet zo heel vaak op dat stuk weg, maar wat ik me nog wel kan herinneren is dat er hier ook ergens een stuk weg is/was waar voor de richting Tilburg een andere max. snelheid geldt als voor de richting Breda... |( |(

Ik weet alleen niet meer precies waar tussen Breda en Tilburg dat stuk zat, en ook niet of dat nogsteeds zo is. Het kan de moeite waard zijn om er even op te letten, misschien kun je dat ook nog opvoeren als ´verwarrende´ factor.
 
Het verhaal wordt nog leuker.
Die agent zei dat ik op 141m afstand gemeten was.
Ik ben vanaf het punt waar die agent zou staan (Bordje Dorst) ongeveer 141 meter terug gelopen.
Dit komt uit op ongeveer 5-6m voor de stopstreep van het stoplicht.
Iedereen hier zal wel weten dat dit dus technisch onmogelijk is.
108km/h rijden en dan binnen 5 meter stilstaan aangezien het stoplicht op rood stond.
1. ik had mijn vriendin achterop
2. ik ben vrij rustig gestopt voor het stoplicht, dus niet vol in de ankers.
Datzelfde punt is 128m verwijderd van het bordje wat aanduidt dat je buiten de bebouwde kom komt en 11 meter achter het bordje Dorst staat een 70 bord.
Dus het meetpunt is 141 + 11 = 152m van het 70 bordje vandaan.

Volgens bovenstaand artikel zouden zij daar dus niet op 50 mogen meten.
Toevallig is ook dat ik 141m van het bordje Dorst ben gemeten aangezien ze niet binnen 140m van een 50 bord mogen meten.

Al met al lijkt het er dus heel duidelijk op dat zij het bordje van buiten de bebouwde kom (dus 80) over het hoofd hebben gezien, en dat de meting technisch nooit kan kloppen op die locatie (108km/h stoppen in 5 meter).

Nu moet ik alleen nog even bedenken hoe ik dit fatsoenlijk ga verwoorden. Ik denk dat het het makkelijkst is als ik er een plattegrondje van de situatie bij teken waarop onomstotelijk duidelijk wordt dat het technisch gezien onmogelijk is om daar die snelheid te hebben gereden aangezien het te dicht bij een rood stoplicht is.


Dit kan nog een leuk verhaal worden .... :X
 
Rijdt ook eens het stukje vanaf de Noordelijke rondweg tot aan het viaduct van de A-27. Dat is 70 km/h bij mijn weten. Tussen het viaduct en de splitsing met industrieterrein Hoogeind (waar je in het filmpje de weg opdraait) wordt dat echter gereduceerd tot 50 km/h. Daar heb je dus te maken met 50 km/h (Bibeko).

Snelheidsbeperking op dit traject is er gekomen omdat er sprake is van een verkeersgevaarlijke situatie in de ogen van de wegbeheerder: twee rijstroken worden een, overstekende fietsers en bromfietsers naar de parallelwegen en er is veel afdraaiende vrachtverkeer(Althans dat was de motivatie in het verkeersbesluit).

Merkwaardig is de overgang van borden op de gemeentegrens:

Einde bibeko Breda: 50 wordt 80
Begin bibeko Dorst: 80 wordt 50
Vijf meter na bord Dorst: 50 wordt 70.

Dat is op zijn minst slordig van wegbeheerder.

Handhaving door de politie is dan ook discutabel, zeker als je verwijst naar de richtlijnen die BOM zelf hanteert. Wellicht een argument in je verweer.

Formeel kan je er echter weinig of niets mee:het OM kan op het standpunt blijven dat je je snelheid aangepast dient te hebben bij het passeren van het bord!
 
Ik kom niet zo heel vaak op dat stuk weg, maar wat ik me nog wel kan herinneren is dat er hier ook ergens een stuk weg is/was waar voor de richting Tilburg een andere max. snelheid geldt als voor de richting Breda... |( |(

Ik weet alleen niet meer precies waar tussen Breda en Tilburg dat stuk zat, en ook niet of dat nogsteeds zo is. Het kan de moeite waard zijn om er even op te letten, misschien kun je dat ook nog opvoeren als ´verwarrende´ factor.

Bijna goed...van Breda naar Tilburg (en omgekeerd) mag je tussen Dorst en Hulten 80 km/u; vanaf dat nieuwe kruispunt vlak na Hulten is het 70 km/u tot aan Tilburg.

@ White Scorpion: heel veel succes met de papierwinkel! Als je het netjes beargumenteert maak je, in mijn ogen, een redelijke kans...

Grtz, Eric.
 
hier een piccie van de situatieschets. Zoiets (of deze) ben ik ook van plan mee te sturen naar de griffier.

full


Zoals je kunt zien klopt er gewoon iets niet.
Ps, de stoplichten staan echt daar, dus daar moet nog een meter of 5-6 voor de stopstreep vanaf.
 
hier een piccie van de situatieschets. Zoiets (of deze) ben ik ook van plan mee te sturen naar de griffier.

(Afbeelding)

Zoals je kunt zien klopt er gewoon iets niet.
Ps, de stoplichten staan echt daar, dus daar moet nog een meter of 5-6 voor de stopstreep vanaf.

Dat heeft een maat van mij ook gedaan, zo'n tekening. Dat leverde hem deze krantenkop op, verder geen noemenswaardig resultaat.

Stripverhaal helpt hardrijder niet
Door Ronald Verstraten

Woensdag 7 juli 2004 - TERNEUZEN – Hij had wel te hard gereden, maar ‘niet zo hard als die jongens beweren’, gaf de 28-jarige A.R. uit Vogelwaarde gisteren te kennen op het kantongerecht in Terneuzen.

De man had zo zijn twijfels bij de waarneming van de politie. Die had op 19 december van vorig jaar geconstateerd dat hij 92 kilometer per uur reed over de Guido Gezellestraat in Terneuzen. Maar daar was hij het niet mee eens. „Zeventig, hooguit vijfenzeventig“, schatte hij. „Ik stond te wachten bij een stoplicht en reed inderdaad redelijk vlot door, toen het op groen sprong.“ De politie haalde hem en de auto’s die achter hem reden in, om vervolgens tegelijk met hem bij het volgende stoplicht te arriveren. Die hadden dus flink moeten doorrijden, was de conclusie van de Vogelwaardenaar. Hij had enkele situatieschetsen gemaakt, die kantonrechter C. Kool deden opmerken: „Het lijkt wel een compleet stripverhaal.“

Hij stelde er tegenover dat de politie de man volgens het proces verbaal een kilometer lang had gevolgd. Bovendien maakte hij de man erop attent dat hij zowel vorig jaar, als het jaar ervoor, ook al boetes had gekregen voor snelheidsovertredingen. De laatste was volgens de man weliswaar door een ander begaan, maar dat maakte ter zitting niet meer uit.

Officier van justitie L. Booger leidde zijn eis in met de opmerking dat hij geen reden had om te twijfelen aan het verhaal van de politie. Toch had daar reden voor kunnen zijn, want zoals de man terecht opmerkte, is er op de Guido Gezellestraat geen ononderbroken stuk van een kilometer te vinden.

Kool sloeg daar geen acht op en veroordeelde de man conform de eis tot een boete van 294 euro en een voorwaardelijke rijontzegging van vier maanden.
 
Maar het blijft niet alleen bij deze schets...

1. technisch onmogelijk - zie schets.
2. ik ben gemeten binnen 220m van een 80km/h bord. zou niet mogen, tenzij nadrukkelijk de reden hiervan is aangegeven op het P.V.
3. ik had alleen door het ontbreken van het buitenbebouwde kom bord moeten weten dat ik daar maar 50 mocht.
een jaar geleden mocht je daar 80. Inmiddels heeft de gemeente het bord en dus ook de gemeentegrens verlegt, en hierbij is de gemeente "vergeten" om gelijk even nieuwe bordjes neer te zetten waarmee aangegeven wordt na de kruisings (2x) dat het of 50 of 50 herhaling is.

gelet op het feit dat ik dus nog nooit een bekeuring voor een snelheidsovertreding heb gehad (4km te hard uitgezonderd), kunnen ze dat dus ook niet onderuit halen door in het verleden te gaan spitten.
 
Maar het blijft niet alleen bij deze schets...

1. technisch onmogelijk - zie schets.
2. ik ben gemeten binnen 220m van een 80km/h bord. zou niet mogen, tenzij nadrukkelijk de reden hiervan is aangegeven op het P.V.
3. ik had alleen door het ontbreken van het buitenbebouwde kom bord moeten weten dat ik daar maar 50 mocht.
een jaar geleden mocht je daar 80. Inmiddels heeft de gemeente het bord en dus ook de gemeentegrens verlegt, en hierbij is de gemeente "vergeten" om gelijk even nieuwe bordjes neer te zetten waarmee aangegeven wordt na de kruisings (2x) dat het of 50 of 50 herhaling is.

gelet op het feit dat ik dus nog nooit een bekeuring voor een snelheidsovertreding heb gehad (4km te hard uitgezonderd), kunnen ze dat dus ook niet onderuit halen door in het verleden te gaan spitten.

Ik ben bang dat je voor wat betreft punt 3 weinig kans gaat maken. Je reed immers op het bedrijventerrein ook binnen de bebouwde kom, en je bent nergens een bord gepasseerd dat aangaf dat je er uit reed, dus herhalingsborden zijn niet verplicht. Er staan (gelukkig) niet na iedere kruising weer snelheidsborden, zou een mooie onoverzichtelijke bende worden ook. Bovendien is niet de gemeentegrens verlegt, maar de bebouwde komgrens, da´s ook nog wel een wezenlijk verschil. De gemeentegrens heeft namelijk geen betekenis voor de max. snelheid, de bebouwde komgrens wel.

Ik zou me in het bezwaarschrift vooral richten op je punten 1 en 2, die kun je hard maken. En eventueel op het feit dat de situatie wat betreft toegestane snelheden op het traject Noordelijke Rondweg-Dorst erg onduidelijk is. Maar in feite kloppen de borden allemaal wel, dus kun je hooguit een beroep doen op de sympathie van de rechter. Maar die staan niet echt bekend om hun sympathie voor hardrijders...
 
Ik zou kontakt opnemen met een advocaat gespecialiseerd in verkeersrecht en met hem je situatie doornemen. Vooral wat betreft de technische mogelijkheden om te meten en of de richtlijnen wel zijn aangehouden door de agent. Ook met de verwarrende bebording moet je wat kunnen doen.
Advocaten kantoor van den Anker doet nog al eens wat op dit gebied hem ik begrepen. Er is wel wat info te vinden op flitsservice.nl of als hij nog bestaat de website van de tuf tuf club.
 
Ik heb vanmiddag gebeld met de OvJ. Blijkbaar is mijn rbw nog niet bij hun binnen en verwachten ze m pas woensdag. :(

Wel heb ik aangegeven dat ik sowieso bezwaar aan wil tekenen. Dit blijkt bij de OvJ al te kunnen. Dus briefje geschreven en vandaag op de fax gedaan. De secretaresse zou m er meteen bij doen zodra mijn rbw binnen komt, zodat de OvJ het al gelijk mee kan nemen in zijn beschikking.
Mocht ik het met de beschikking uiteindelijk nog niet eens zijn, dan zal ik een klaagschrift persoonlijk (of gemachtigde) af moeten geven bij de griffier van de rechtbank. Dan wordt het dus voorkomen en dan is gerechtelijke hulp zeker niet overbodig.

Nu ben ik in eerste instantie dus afhankelijk van het inzicht en de bui van de OvJ. Maar als dat niets wordt heb ik iig nog een 2e kans.
Mocht het nu zo zijn dat de OvJ besluit om met mijn argumenten mee te gaan, maar toch een sanctie op wil leggen dan zal het afhankelijk van die sanctie zijn of ik nog bezwaar aanteken tegen die beschikking.

Nu is het dus even afwachten, maar ik ben bang dat ik voor het weekend mijn rbw niet terug heb als t zo langzaam gaat allemaal... B|

Ik kan nu wel heel vrolijk zeggen dat ik zeker nooit meer de maximumsnelheid met meer dan 30km/h zal overschrijden (40km/h voor snelweg), maar dat deed ik hiervoor ook al niet. En toch blijkt dan dat dat niet altijd voldoende is...
 
Tja zo te zien ben je professioneel genaaid (met een hoge rekening) -O- -O-
En het was ondanks de hoge kostprijs vast zonder zoenen !!!!! })


















:+

succes met bezwaar maken.
 
Op je video kan je ook bij het stoplicht nog zien dat je binnen de bebouwde kom zit, het voorangsbord staat namelijk na de kruising. (buiten de bebouwde kom staat hij er achter)

Ik ben verder niet bekend met de situatie ter plekke, maar op je video ziet het er wel wat onduidelijk uit. Vooral omdat je voor het "meetpunt", anders dan het voorangsbord geen borden hebt meegenomen op je video.

In Utrecht hadden ze een tijdje terug dezelfde situatie, als je vanaf de A27 afslag veemarkt de stad in reed, mocht je 80, dan terug naar 50, en na een meter of 30 weer 70... Niemand die dat kleine stukje (zonder zijwegen) terugging naar 50 dus he?

Ik ben bang dat je op grond van de wegsituatie wijnig kans maakt, mischien op de afstand van het meetpunt tot het bord, maar ik kan me voorstellen dat die regel niet geld als je de bebouwde uit rijd. Ik bedoel: als je snelheid omlaag moet, heb je wat ruimte nodig om je snelheid te verlagen, maar als de snelheid omhoog mag, mag je dan ook al voor het bord beginnen met gas geven? (niet dat ik dat niet doe hoor)

Evengoed heel erg veel succes met je bezwaarschrift...
 
Op je video kan je ook bij het stoplicht nog zien dat je binnen de bebouwde kom zit, het voorangsbord staat namelijk na de kruising. (buiten de bebouwde kom staat hij er achter)
Ik geloof je meteen als je dit zegt, maar ik kan me niet herinneren dit ooit ergens gelezen / geleerd te hebben.

Ik ben verder niet bekend met de situatie ter plekke, maar op je video ziet het er wel wat onduidelijk uit. Vooral omdat je voor het "meetpunt", anders dan het voorangsbord geen borden hebt meegenomen op je video.
Er zijn verder ook geen borden aanwezig. Daar gaat het juist om.

Hier zie je een simpel voorbeeld van de situatie. De horizontale streep is de weg, de verticale strepen zijn de kruisingen.
Onder zie je hoe het was, boven zie je hoe het nu is.

full




Ik ben bang dat je op grond van de wegsituatie wijnig kans maakt, mischien op de afstand van het meetpunt tot het bord, maar ik kan me voorstellen dat die regel niet geld als je de bebouwde uit rijd. Ik bedoel: als je snelheid omlaag moet, heb je wat ruimte nodig om je snelheid te verlagen, maar als de snelheid omhoog mag, mag je dan ook al voor het bord beginnen met gas geven? (niet dat ik dat niet doe hoor)

Blijkbaar toch wel:


2.2 Plaats meetlocatie snelheidsmetingen
In strikt juridische zin dient de snelheid van voertuigen te zijn aangepast op de plaats waar de maximumsnelheid gaat gelden. Om discussie te voorkomen, bestuurders de gelegenheid te geven op een rustige manier snelheid te verminderen en beroepschriften / brieven over een te korte afstand tussen de plaats waarop het gebod dat door middel van de snelheidsmeter wordt gehandhaafd ingaat en snelheidsmeting te voorkomen, wordt als uitgangspunt een bepaalde minimumafstand tussen de plaats van inwerkingtreding van de maximumsnelheid tot de meetlocatie in acht genomen.

De minimale afstanden tussen gebod en meetplaats zijn:
30 km/h       8 m/s       80 meter afstand
50 km/h       14 m/s       140 meter afstand
60 km/h       17 m/s       170 meter afstand
70 km/h       19 m/s       190 meter afstand
80 km/h       22 m/s       220 meter afstand
90 km/h       25 m/s       250 meter afstand
100 km/h       28 m/s       280 meter afstand
120 km/h       33 m/s       330 meter afstand

Dezelfde afstanden dienen te worden gebruikt tussen meetplaats en de plaats waarop het gebod dat door middel van de snelheidsmeter wordt gehandhaafd eindigt. In geval snelheidsmeting plaatsvindt binnen de hierboven genoemde minimale tussenafstand dient de reden hiervoor in het proces-verbaal te worden gemotiveerd.


Dus ook waar het gebod van 50 eindigt en van 80 begint.
 
Ik ben daar ook wel eens geweest, knap onduidelijk.
Dat ze na het bord 70 controleren kan ik me nog iets bij voorstellen O-) :X , maar nu wordt je gewoon gen**id.

Typisch Nederlands om die paar meter op 50 km te zetten en dan daar nog gaan controleren ook :r , te gek voor woorden :( :( :(

Misschien moet je zelf nog maar eens in kaart brengen over wat voor afstanden het nu gaat, best kans dat ze daar niet mogen controleren i.v.m. de afstanden die je zelf noemt. Hoe dan ook, ik snap echt niet welke diender er nu genoegen in schept om nu precies op die paar meter te gaan staan controleren, moet je toch wel een heeeeeeel klein p*kkie hebben :( :(

zo, da's d'ruit. :+

Sterkte dude!
 
Laatst bewerkt:
Tja ik rij daar dagelijks, met de auto of soms met de motor. Je weet gewoon dat ze bij Dorst vaak staan. Vooral bij dat kleine tuincentrumpje staan ze vaak tussen die 2 grote bomen ingeparkeerd met zo'n klein wit Opeltje.

En die flitspaal, plus waarschuwingsbord van "u rijd te hard". Is niet te missen.

van breda -> Tilburg is het alsvolgt
vanaf viaduct a27 - 50 tot aan eerstvolgende stoplicht
dan 70 tot aan dorst
dan ff 50 in dorst
en dan pas na een tiental meters na de laatste stoplicht in Dorst pas weer 80.

Het eerste stukje heb ik nooit geen last van die 50 ik schiet er altijd halverwege op bij de zijweg komende vanaf de richting van het ING carleasing parkeerterrein. (wat staan daar veel auto's niet normaal meer)

Ik ben ook altijd wel het type van wat vlugger doorrijden alleen daar niet meer. Ze staan er gewoon te vaak, 95% van de gevallen zie je ze wel staan, alleen laseren is ook nieuw voor mij, nog niet eerder gezien daar.

idd dat 50 70 80 gezeik is om gek van te worden.

Succes, maar ik vrees dat je moet gaan betalen, maar als je tijd en energie hebt kun je het proberen aan te vechten.
 
Ben daar ook geweest zaterdag, echter weet je zeker dat de 'laser'agent bij het bord Dorst stond, want ik heb 'm duidelijk achter de paal van het 1e verkeerslicht na jouw afslag zien staan (waar jij rechtsaf slaat vanaf het industrieterrein). En dan klopt zijn verhaal van de meting binnen bebouwde kom beter en staat ie ook verder van alle andere borden af? Of ben ik nu mis. Ik ga je filmpje zo nog ff bekijken, maar ik heb hem wel duidelijk achter de paal van het verkeerslicht zien staan.
 
Net ff je filmpje gezien. En ze stonden inderdaad al bij de paal van het verkeerslicht (bij die afslag naar het ING-lease terrein). Dat zou betekenen dat ze jou al vanaf de bocht/afslag naar rechts die je maakt, gemeten hebben. Dat kan technisch op dat stuk en dan staan ze ook ver genoeg van alle borden af. Ben bang voor je dat het dokken wordt...... Ben overigens zelf ook in bange afwachting. Ben daar zaterdag ook gelaserd (met de auto), echter niet staande gehouden. Ben zeer benieuwd of ik daar nog iets van hoor.
 
Het verhaal wordt er niet duidelijker op. Hebben ze je nu van voren of van achteren gelaserd??? Wel belangrijk om te weten voor je er werk van maakt....of de politie de kans geeft om hun verhaal te veranderen.

Het is verder al jaar en dag een regel dat binnen de kom het voorrangsbord( gele vierkante bord met punt omhoog en witte baan rond de buitenkant) voor de kruising staat en buiten de kom direct na de kruising. Moet je met theorie gehad hebben.

Als ze je van voren hebben gelaserd zou ik zeker het punt over het rode verkeerslicht als belangrijkste punt nemen. Als je over afstand tot borden gaat zeuren gaan ze het snel als zielig excuus opvoeren om te verbloemen dat je te hard reed en dat zal je niet verder helpen.

Neem ook eens contact op met de krant, misschien kun je een advertentie plaatsen waar je andere "slachtoffers" zoekt. Misschien kunnen jullie samen iets bereiken???
 
Terug
Bovenaan Onderaan