Belasting/Verzekering in België

Roelibaldi

MF veteraan
1 okt 2005
18.750
9
Belgicistan
Hoi (Belgische) MF-ers,

Binnenkort gaat deze 'kaaskop' een beetje de politieke vluchteling uithangen in België....oftewel....ik ga verhuizen naar België.

Nu zal ik dus een hoop zaken moeten gaan regelen, waaronder een nieuwe verzekering voor mijn motors.
Ook vroeg ik me af of het erg duur is om een zware motor te rijden in België. Mijn motor is namelijk 1600CC en ik had begrepen dat dit in België erg duur is in verzekering en belasting!
Verder is één motor redelijk verbouwd, maar heeft wel een officieël kenteken...ik weet niet of dat problemen op kan leveren?!

Algemene tips over (wonen in) België zijn uiteraard ook van harte welkom!!! :W
 
Ha Roel! Had gehoord dat je naar België gaat, cool hoor! Verder heb ik geen bruikbare tips eigenlijk, zit gewoon je topic nutteloos te vervuilen. Oja toch nog een eentje: een zware motor voor jou? :N Wordt eerst maar s een echte vent _O-
 
Verzekering hangt af van je leeftijd en nm/pk van de fiets. Als je meerdere dingen verzekert (wagen, huis, etc) kan het nog wat schelen. Belasting is niet zo duur. Hoe het zit met inschrijving weet ik niet.

In België leven is wel relaxed hoor. Waar ga je ergens wonen?
 
Verzekering hangt af van je leeftijd en nm/pk van de fiets. Als je meerdere dingen verzekert (wagen, huis, etc) kan het nog wat schelen. Belasting is niet zo duur. Hoe het zit met inschrijving weet ik niet.

In België leven is wel relaxed hoor. Waar ga je ergens wonen?
Hoi Vincent,

Ik ga in Hechtel-Eksel wonen....woon je zelf ook in België (zo ja...waar dan?). Inderdaad wil ik proberen mijn auto, inboedel en dergelijke bij dezelfde maatschappij verzekeren.
Eerlijk gezegd weet ik geeneens hoeveel PK mijn motor heeft...stom hè!?
 
Voor jouw motor is het normaal geen enkel probleem. Tot 100pk betaal je 100 euro wegentaks per jaar.

Alleen all-risk verzekeren is een probleem in BE. Het gaat niet tenzij je je wil blauw betalen.
Een kleine all-risk is wel mogelijk en kan bij 1 maatschappij (ethias) redelijk.
Wil geen reklame maken maar het is een verzekering die nooit probs maakt als je serieus blijft.
Maar je moet ze met je wagen combineren anders is ze ook weer niet goedkoop (geld voor elke verzekering). Ik betaal 750 euro voor mijn gixxer op jaarbasis.
Daar zit nog wat extra in zoals verzekering voor mijzelf tot 150.000 euro bij etc... + diefstal en brand. Wel een voordeel is dat ze zich geen reet aantrekken van alarm of andere rommel.
 
Volgens mij zal je zowiezo je fietsen moeten importeren in Belgie om ze daar op kenteken te krijgen. Ik weet niet hoe moeilijk ze doen in Belgie daarvoor, met die keuringen. In NL is dat het RDW. Daarmee krijg je dan een belgisch kentekenplaat.

Op het kenteken staat trouwens ook je aantal KW's zoals ie uit de fabriek geleverd wordt. Daar wordt ie ook op verzekerd. Aantal KW's kan je converteren naar PK door ( KW's x 1,36 ) te doen als ik het goed heb. ([link=http://www.meetingagenda.nl/viewpage.php?page_id=2)]Hier![/link])

Ik wil ook iets gaan doen in die richting. Een belgische fiets kopen, verzekeren in Belgie en na 6 maanden importeren. Heb toch belgisch paspoort. :) Moet alleen kijken of ik daarmee inderdaad zinvol bezig ben... :?
 
Alvast bedankt voor alle reacties en tips over de verzekering!!! :}

Inderdaad valt de belasting wel mee...is wel beetje duurder dan in NL, maar geen bedrag om wakker van te liggen!
Qua verzekering ben ik toch wel een beetje geschrokken...nu betaal ik namelijk een ruime 13 euro per maand (all-risk)tegenover de 750 euro (op jaarbasis) die jullie aangeven...ach ja, daarentegen woon ik wel in het mooie België en dat is me ook wat waard!!!

Ik verheug me erop en hoop zo in de loop van tijd wat in contact te komen met Belgische MF-ers :W
 
Alvast bedankt voor alle reacties en tips over de verzekering!!! :}

Inderdaad valt de belasting wel mee...is wel beetje duurder dan in NL, maar geen bedrag om wakker van te liggen!
Qua verzekering ben ik toch wel een beetje geschrokken...nu betaal ik namelijk een ruime 13 euro per maand (all-risk)tegenover de 750 euro (op jaarbasis) die jullie aangeven...ach ja, daarentegen woon ik wel in het mooie België en dat is me ook wat waard!!!

Ik verheug me erop en hoop zo in de loop van tijd wat in contact te komen met Belgische MF-ers :W
het hangt écht af van welke verzekering en combinaties.
mijn zx6r in combinatie met een corsa is 350 voor de motor (ik zit bij Winterthur).
een vriend van me bij Ethias, in combinatie met 2 autos van zn ouders, 408 voor een bandit.

ik zou je ook Ethias aanraden voor motor/auto... (geen reclame want ik zit er zelf niet bij en heb er niks mee te maken, maar heb er veel positieve zaken over gehoord.)

suc6 en welkom
(een Nederlander die opgegroeid is in Belgie :P )
 
het hangt écht af van welke verzekering en combinaties.
mijn zx6r in combinatie met een corsa is 350 voor de motor (ik zit bij Winterthur).
een vriend van me bij Ethias, in combinatie met 2 autos van zn ouders, 408 voor een bandit.

ik zou je ook Ethias aanraden voor motor/auto... (geen reclame want ik zit er zelf niet bij en heb er niks mee te maken, maar heb er veel positieve zaken over gehoord.)

suc6 en welkom
(een Nederlander die opgegroeid is in Belgie :P )
Dank voor de reactie!
*O*

Ben zelf een Nederlander met Belgische roots...ga dus eigenlijk terug naar de roots van mijn familie!
 
Ik zat ook bij ethias by the way. Maar dat had vooral te maken met mijn jonge leeftijd. zij waren de enige die me wilden verzekeren voor een "schappelijke" |( prijs, nl. 550€. Wilde ik diefstalverzekering dan kwam er nog eens 70€ bij. Dit voor een tien jaar oude GSX600F.

Je wil niet weten wat andere verzekeringen vroegen :X

Ik woon trouwens in de Kempen. 50km ten Westen van Hechtel.
 
Ik zat ook bij ethias by the way. Maar dat had vooral te maken met mijn jonge leeftijd. zij waren de enige die me wilden verzekeren voor een "schappelijke" |( prijs, nl. 550€. Wilde ik diefstalverzekering dan kwam er nog eens 70€ bij. Dit voor een tien jaar oude GSX600F.

Je wil niet weten wat andere verzekeringen vroegen :X

Ik woon trouwens in de Kempen. 50km ten Westen van Hechtel.
50 km ten westen van Hechtel...dan zit je in???

Er zijn vast wel mooie routes uit te zetten daar of niet? Wat zijn mooie plaatsen in de buurt van Hechtel waar het mooi vertoeven is?! (b.v. gezellige terrasjes e.d.)

Ik verheug me op mijn "aspirant-Belg-zijn" *O*
 
Ik betaal bij de argenta 685 euro per jaar :( voor een 600cc 72kw.
Leeftijd speelt geen rol.
:N -O- Da's veel geld...zeker voor zo'n gierige Nederlander _O-

Weet iemand trouwens of het waar is dat je in België 1 jaar lang 125CC mag rijden zonder motorrijbewijs? Mijn vriendin wil namelijk ook een beetje "proeven" hoe het is om motor te rijden....en wat zijn de prijzen van een gemiddelde motorles?
 
Les:
ik betaal voor 6u les, dan min 1 maand max 1 jaar "zelf leren" met een L op je bike :)
Dan terug 2u les en examen met lesmoto + begeleider
das tesamen ongeveer 600€

Verzekering ea:
je hebt 1x een BIV te betalen, das inschrijving
dan elk jaar de taks (belastingen)
en dan je verzekering.
Zoals gezegd is deze premie afhangkelijk van je bonus-malus, le leeftijd, type voertuig.
Meestal kan je wel (in mijn geval heel veel) korting krijgen als je alles bij 1 maatschappij laat verzekeren.

All risk is hier niet zo gebruikelijk. Meestal is dat enkel BA, burgerlijke aansprakelijkheid en rechtsbijstand. Waardoor de door jou toegebrachte schade vergoed wordt.
All risk noemt hier Omnium. Maar dat kost veel €€€. Je hebt volledige omnium en gedeeltelijke omnium.
Op een occasievoertuig is dat bijna niet te doen qua kosten/baten

Nummerplaat hier is niet eigen aan 1 voertuig. Je kan je plaat perfect overzetten van de ene op de andere moto/auto.
Keuring is er niet op motors.

zie ook
www.sbat.be
www.goca.be
http://www.motornet.be/rijden/rijbewijs/020110.html
http://www.bivv.be/index.jsp
 
Laatst bewerkt:
Dan zit ik in Heist op den Berg. Ik kan je dus ook niks vertellen over terrasjes nabij Hechtel. Leuke ritjes zijn er in jouw geburen genoeg. Vooral via houthalen door de bossen naar Bokrijk is de moeite. Maar meld je eens aan op 2fast4u.be. Het zijn wel hoofdzakelijk racers die daar zitten maar ook limburgers.

:N -O- Da's veel geld...zeker voor zo'n gierige Nederlander _O-

Weet iemand trouwens of het waar is dat je in België 1 jaar lang 125CC mag rijden zonder motorrijbewijs? Mijn vriendin wil namelijk ook een beetje "proeven" hoe het is om motor te rijden....en wat zijn de prijzen van een gemiddelde motorles?

Als je je autorijbewijs als Belg gehaald hebt voor 2001 ofzoiets, mag je op een 125cc rondraggen zolang je wilt. Ik denk niet dat dat voor jouw vriendin opgaat.
Je kan in België ook een voorlopig rijbewijs nemen, maar dan kan je daarna net zo goed voor de volle pot gaan want dat kost je al vlug 450€. Tevens weet ik niet of dat kan voor Nederlanders dus vergeet dat maar. Je rijbewijs halen hier kost je 750€ als alles goed gaat. Gewoon lessen kost je 50-60€ per uur. Erg duur dus. Je kan beter enkele lesjes nemen bij "vzw stam". Daar kan je voor 100€, drie uur oefenen voor je bijzondere verrichtingen. Een inleidende les kost 70€. Dan ga je ook weer drie uur rijden maar krijg je de basis aangeleerd. Wij Belgen proberen de kosten van onze rijlessen te drukken met opleidingscheques. Die kan je aanvragen bij de vdab. Maar kweet niet of dat kan voor jou.
 
Les:
ik betaal voor 6u les, dan min 1 maand max 1 jaar "zelf leren" met een L op je bike :)
Dan terug 2u les en examen met lesmoto + begeleider
das tesamen ongeveer 600€

Verzekering ea:
je hebt 1x een BIV te betalen, das inschrijving
dan elk jaar de taks (belastingen)
en dan je verzekering.
Zoals gezegd is deze premie afhangkelijk van je bonus-malus, le leeftijd, type voertuig.
Meestal kan je wel (in mijn geval heel veel) korting krijgen als je alles bij 1 maatschappij laat verzekeren.

All risk is hier niet zo gebruikelijk. Meestal is dat enkel BA, burgerlijke aansprakelijkheid en rechtsbijstand. Waardoor de door jou toegebrachte schade vergoed wordt.
All risk noemt hier Omnium. Maar dat kost veel €€€. Je hebt volledige omnium en gedeeltelijke omnium.
Op een occasievoertuig is dat bijna niet te doen qua kosten/baten

Nummerplaat hier is niet eigen aan 1 voertuig. Je kan je plaat perfect overzetten van de ene op de andere moto/auto.
Keuring is er niet op motors.

zie ook
www.sbat.be
www.goca.be
http://www.motornet.be/rijden/rijbewijs/020110.html
http://www.bivv.be/index.jsp
Zeer nuttige info wederom *O*

Als ik het goed begrijp kan ik voor zowel mijn suzuki als yamaha dezelfde kentekenplaat gebruiken??? Alleen dan apart verzekeren en belasting betalen neem ik aan?

Ik ben nu al verliefd op België...alleen al gezien het feit dat iedereen zo snel hulpvolle, nuttige info geeft.....chapeau mes frères! *O*
 
:N -O- Da's veel geld...zeker voor zo'n gierige Nederlander _O-

Weet iemand trouwens of het waar is dat je in België 1 jaar lang 125CC mag rijden zonder motorrijbewijs? Mijn vriendin wil namelijk ook een beetje "proeven" hoe het is om motor te rijden....en wat zijn de prijzen van een gemiddelde motorles?

8Hr les met aansluitend motorrijexamen: 400€

Prijzen kunnen verschillen naargelang rijschool
 
Terug
Bovenaan Onderaan